Zarzucają mi, że tylko sadzę kwiatki. WYWIAD z prezydent Świdnicy

poniedziałek, 2.7.2018 13:47 80325 105

Z prezydent Świdnicy Beatą Moskal-Słaniewską rozmawiamy o kobiecym podejściu do rządzenia miastem, atakach opozycji, kontrowersjach wokół gazety miejskiej, teczce męża, utracie Kongresu Regionów i ożywieniu świdnickiego Rynku.

Jak zmieniła się Świdnica przez ostatnie cztery lata, z perspektywy turysty i z perspektywy mieszkańca?

Z perspektywy mieszkańca skupiliśmy się na realizowaniu drobiazgów, które może globalnie wydają się niewielkimi inwestycjami, ale są dokuczliwe, czyli przysłowiowe dziury w chodnikach, parkingi. Takich zadań w ostatnich latach zrealizowano kilkaset, reagując albo na wnioski mieszkańców, albo na zadania z budżetu obywatelskiego.
Z perspektywy turysty na pewno zadbaliśmy o to, aby Świdnica była bardziej wypromowana i w Polsce i w Europie, co wyraźnie przełożyło się na ruch turystyczny. Z naszych analiz opartych o wskaźniki GUS-u, a te z kolei o wskaźniki docierające od podmiotów hotelarskich, ruch turystyczny w Świdnicy w ciągu czterech lat wzrósł trzykrotnie. Widzimy to po licznie odwiedzających Kościół Pokoju czy świdnicką katedrę. Ale oczywiście turysta chce przyjeżdżać do miejsca ładnego i ciekawego. Bardzo duże nakłady poczyniono w ostatnich latach na poprawę estetyki miasta - kilkakrotnie zwiększono dotacje na renowację obiektów zabytkowych i systematyczne remonty kamienic, przede wszystkim w centrum miasta, dbamy o tereny zielone i o ogólną estetykę miasta poprzez wykonywanie małych nieraz inwestycji (niewielki fragment chodnika, skwer zielony, przejście między podwórkami). Mam kobiece podejście do estetyki przestrzeni i uważam, że w dobrym, przyjaznym otoczeniu człowiek staje się lepszy, pozytywnie podchodzi do życia i zaczyna krążyć dobra energia.

Kobiece podejście znajduje jeszcze ujście w innych aspektach dotyczących polityki miasta?

Myślę, że tak. Zaniedbaną według mnie sferą była polityka społeczna. Utworzyłam w urzędzie wydział, gdzie kilka osób na co dzień zajmuje się rożnego rodzaju sprawami. Budowa nowego żłobka, kapitalny remont starego żłobka, plany utworzenia kolejnej placówki, to aspekt polityki prorodzinnej. Od kilku lat prowadzimy szczepienia przeciwko wirusowi HPV dla dziewczynek, poszerzone o akcję edukacyjną, z drugiej strony mamy szczepionki przeciw grypie dla emerytów. Cała polityka senioralna, która też leżała odłogiem. Otworzyliśmy niedawno trzeci klub seniora, kolejny planujemy na Kraszowicach, kupiliśmy już budynek. Chcemy, żeby ludzie, którzy nie są już aktywni zawodowo, mieli swoje miejsca spotkań. Ważne są też dla mnie tereny zielone. Oponenci zarzucają mi, że nic nie robię, tylko sadzę kwiatki. Łatwo tym kwiatkiem uderzyć, ale ja uważam, że kwestia zieleni jest istotna.

Tak sobie Pani wyobrażała swoją prezydenturę?

Początek na pewno nie był łatwy, bo panowie mają naturalną skłonność do traktowania nas kobiet w sposób protekcjonalny. Tak jak mówią kobiety, działające w polityce długie lata, my musimy dwa razy bardziej starać niż mężczyźni by udowodnić, że mamy wysokie kompetencje i podejmujemy dobre decyzje. Dziś już tego nie odczuwam, ale na początku traktowano mnie niekiedy z przymrużeniem oka. Teraz, na przykład w instytucji zajmującej się infrastrukturą drogową, rozmówca widzi, że mam wiedzę w kwestiach technicznych i nasza rozmowa przebiega konkretnie i po partnersku.

Co było najtrudniejsze podczas tych czterech lat?

Pierwsze sześć miesięcy pracy, kiedy trzeba bardzo szybko nauczyć się wielu rzeczy. Perspektywa radnego i prezydenta jest zupełnie inna, kiedy jednego dnia podejmowanych jest kilkanaście, a nieraz kilkadziesiąt decyzji. Nie będę oszukiwać, że miałam super znajomość przepisów, ale mogłam bardzo liczyć na pomoc urzędników, którzy byli zawsze otwarci na rozmowę, na wsparcie merytoryczne. Z drugiej strony błyskawiczny atak opozycji, tych którzy stracili władzę i starali się być dokuczliwi, negując moje decyzje. A po trzecie, deprymująca rzecz, w samorządzie nic nie dzieje się błyskawicznie. Jakikolwiek projekt, inwestycja, od momentu pomysłu do realizacji wymaga wielu miesięcy, więc trzeba było czekać, aż „zadzieje się” coś konkretnego. Ale jak już ruszyła lawina inwestycji, kiedy poczułam się pewnie w roli zarządcy, codziennie podpisując stosy dokumentów i wydając decyzje, napięcie minęło i praca nie powoduje już u mnie stresu, a raczej jest nieustannym źródłem ogromnej satysfakcji.

Z czego jest Pani najbardziej dumna?

Największym moim sukcesem jest stworzenie zespołu ludzi, którym znów zaczęło się „chcieć”. Sam szef miasta nie wymyśli nic bez grona twórczych, inspirujących ludzi. Starałam się dać im poczucie, że jesteśmy jednym wielkim zespołem. Nasza pozytywna energia promieniuje na mieszkańców. Wspólnie co roku organizujemy ze stowarzyszeniami, organizacjami pozarządowymi, indywidualnymi grupami mieszkańców, którzy się do nas zgłaszają, dziesiątki wydarzeń o charakterze edukacyjnym, sportowym, kulturalnym. Ktoś przychodzi do nas z pomysłem i otrzymuje wsparcie. Nieraz jest to tylko pomoc logistyczna, wynajęcie sali czy nieduża suma pieniędzy.

Gdyby przypomniała sobie Pani swój program wyborczy, co udało się zrealizować  z tego, co Pani obiecała?

Kiedy w połowie kadencji zrobiliśmy resumé i zaczęłam odhaczać pozycje zrealizowane, to okazało się, że wtedy było to już około 70 procent. Mamy żłobek, schronisko dla zwierząt, budynek socjalny, remontujemy mieszkania komunalne nie w sposób odtworzeniowy, tylko modernizacyjny. Hańbą jest, żeby w XXI wieku ludzie mieszkali bez łazienek. Realizujmy więc każdego roku kilkanaście dużych projektów za kwotę 30-40 tysięcy, kierując potem do tych lokali rodziny z małymi dziećmi lub osoby starsze. Na dużą skalę rewitalizujemy tereny zielone. Poprawiliśmy stan wielu dróg, chodników, stworzyliśmy kopertę życia i kartę seniora.

Jakie inwestycje jeszcze przed Panią?

Główne arterie w mieście wymagają modernizacji, szykujemy się do przebudowy Alei Niepodległości, rozpoczęliśmy remont ul. Kraszowickiej. Czekają ul. Polna, ul. Traugutta, drogi osiedlowe na os. Zawiszów i os. Młodych, kolejne ścieżki rowerowe, następne tereny rekreacyjne nad zalewem Witoszówka, potrzeby mieszkaniowe - będziemy budować kolejne mieszkania komunalne, jesteśmy w trakcie modernizacji stadionu, zostało zaplecze i szatnie. We wrześniu mamy rozpocząć remont kompleksu basenów odkrytych (20 mln złotych). Wielkim marzeniem jest budowa nowej hali widowiskowo-sportowej oraz modernizacji basenu przy ul. Równej.

Mieszkańcy oczekiwaliby jednak krytego basenu.

Nie stać dziś miasta na budowę i utrzymanie aquaparku. Mamy wstępny pomysł rozbudowy istniejącego obiektu o część rekreacyjną – brodzik dla dzieci, jacuzzi, sauny.

Co jest Pani największą porażką?

Na pewno nie udało się wszystkiego zrealizować w zaplanowanych wcześniej terminach. Do basenu przygotowujemy się drugi rok, weryfikujemy projekt po rozmowach ze specjalistami - wnieśli wiele uwag. To jest czas, który ucieka, a chciałam, żeby obiekt był gotów do końca 2018 roku. Niestety nie będzie. Zawsze porażką jest trafienie na wykonawcę, który jest w złej kondycji finansowej albo nie dotrzymuje terminów. I tak nam się dwukrotnie zdarzyło – przy stadionie i żłobku - wykonawca zszedł w placu budowy, jesteśmy w sporze sądowym. Przeciągnęło to terminy realizacji, spowodowało niepotrzebne stresy. Obliguje nas ustawa o zamówieniach publicznych, gdzie głównym kryterium jest cena. Zakończymy stadion we wrześniu, a chcieliśmy, żeby służył piłkarzom od wiosny.

Kryterium ceny nie powinno być jedynym rozstrzygającym aspektem przetargu?

Uważam, że nie. Można byłoby brać pod uwagę analizę finansową firmy i rekomendacje.

A Zaułek Świętokrzyski? Jaki ma Pani pomysł na rozwiązanie tej sprawy?

Będę konsekwentna w egzekwowaniu naliczonych kar. Rozmawiałam kilkakrotnie z właścicielami terenu, obywatelami Irlandii oraz prokurentem, alarmując o nieprzekraczalności terminów. W ostateczności miasto może przejąć teren, inwestor nie może go sprzedać bez naszej zgody. Z tego, co mi wiadomo, galeria tam nie powstanie, zbyt długo zwlekano z inwestycją, w tym czasie powstały galerie w Świdnicy, Wałbrzychu, kolejne we Wrocławiu. Właściciel terenu złożył nową koncepcję zakładającą niewysoką zabudowę mieszkaniowo-usługowo. O wiele bardziej podoba mi się niż pomysł budowy galerii. Od początku uważałam, że lokowanie tego typu obiektu w zwartej śródmiejskiej zabudowie nie jest dobrym rozwiązaniem. Miejsce jedenaście lat czeka na rewitalizację. W tym roku zrobiliśmy tylko część nakładki na ul. Różanej, ale droga jest do kapitalnego remontu.

Z czego wynika zmniejszenie środków na budżet obywatelski? W 2014 roku startował z kwotą 3,6 mln, w piątej, tegorocznej edycji do dyspozycji mieszkańców jest dwa miliony mniej.

Zrezygnowaliśmy z budzących duże kontrowersje zadań ogólnomiejskich. W pierwszej edycji zaplanowano budowę hospicjum, 2 mln zł dostał Caritas, 900 tys. zł - Towarzystwo Hospicjum, w efekcie do dziś nie ma w Świdnicy hospicjum. Caritas prowadzi pełnopłatny ZOL, a Towarzystwo Hospicjum nie zdołało zabezpieczyć pozostałej kwoty i po trzech latach przekazano nam rozpoczętą budowę z dokumentacją i teraz jest to nasz problem. Kolejną sprawą jest projekt modernizacji basenu czy stworzenia terenów rekreacyjnych na os. Zawiszów. To były jedynie projekty, a nie pełne inwestycje, ludzie poczuli się wprowadzeni w błąd. Zdecydowaliśmy się skoncentrować tylko na inwestycjach dzielnicowych. Rozszerzamy ciekawe projekty, dokładając środki z budżetu miasta albo przegrane pomysły, jeśli uznamy je za ważne, wpisujemy do realizacji z budżetu miasta.  Niepokoi mnie też silny element rywalizacji – mieszkańcy się na siebie obrażają, że wygrało zadanie, które będzie służyć tylko wąskiej grupie.

Ile udało się pozyskać środków zewnętrznych dla Świdnicy w ostatnim czasie?

Pobiliśmy absolutny rekord, jeśli chodzi o dotacje zewnętrzne, nie tylko dotacje unijne, ale także środki z Urzędu Wojewódzkiego, Marszałkowskiego, ministerstw. W 2014 roku – 38,8 mln zł, w 2015 r. – 36 mln, w 2016 r. – 43 mln, w 2017 r. – 60 mln, na 2018 roku - ponad 77 mln złotych.

Zapowiadana przez Panią współpraca ze starostwem układa się?

Tak. Realizujemy wspólnie kilka projektów, szczególnie z zakresu infrastruktury drogowej, a także ścieżki rowerowe. Wcześniej ta współpraca była bardzo słaba, od lat nie było wspólnych projektów.

Jak wspiera Pani przedsiębiorców?

Mamy cały program ulg przyznawanych za nowe inwestycje czy zatrudnianie młodych osób. Włączamy się we wspólne promocje. Bardzo ciekawym projektem dotyczącym przedsiębiorców w trochę innym zakresie jest program „Zostańcie z nami”, z którym przyszli do mnie młodzi przedsiębiorcy ze Stowarzyszenia Przedsiębiorców i Kupców Świdnickich. Pomysł zrodziły trudności na rynku pracy z pozyskaniem fachowców w konkretnych dziedzinach. Współpraca szkół zawodowych z firmami procentuje. Z roku na rok w programie uczestniczy coraz większa liczba szkół i przedsiębiorców. W kwestii rozwoju przedsiębiorczości - liczba małych i średnich przedsiębiorstw od kilku lat pozostaje na tym samym poziomie, jednak bezrobocie sukcesywnie maleje.

A co ze świdnickim Rynkiem, udało się go ożywić?

Stabilnie funkcjonują lokale gastronomiczne, ale nie powstają nowe. Handel sukcesywnie tam zamiera, więcej jest instytucji bankowych, bo ciężko dziś lokalnym sklepikarzom konkurować z galeriami handlowymi. Możemy aktywność rynku stymulować poprzez pikniki, koncerty. Zmieniliśmy koncepcję Dni Świdnicy – więcej jest imprez w rynku, a na OSiR-ze tylko duże koncerty. Realizujemy też małe projekty dotyczące prezentacji zespołów młodzieżowych, folklorystycznych, by ściągnąć tam ludzi w weekendy.

Nie ma Pani na rynek patentu, superpomysłu?

Nie, niestety nie. Nie jesteśmy Wrocławiem, miastem akademickim, gdzie studenci nawet poprzez swoją obecność powodują, że rynek żyje dwadzieścia cztery godziny na dobę. Dotknął nas kryzys, kiedy nie było stać ludzi, by pójść całą rodziną na obiad lub na kawę i lody. 

Co dla Pani oznacza hasło „Bliżej ludzi”? Wielu mieszkańców nie interesuje się polityką, nie orientują się nawet, kto nimi rządzi.

Realizuję lekcje obywatelskie z młodymi ludźmi, podpatrzone u Roberta Biedronia. W tym roku szkolnym spotkałam się z 700 uczniami. Kształtuje to ich postawę obywatelską. Uczestniczę w wielu imprezach miejskich. Na co dzień chodzę po zakupy, wiem, jak się rozmawia z ludźmi w drogerii, piekarni czy na ulicy.

Zaczepiają?

Oczywiście. Mają pytania, a ja odpowiadam. W trudnych rodzinnych czy mieszkaniowych sprawach zapraszam na spotkanie. Jestem też aktywna w sferze wirtualnej, co jest zarazem moim szczęściem i nieszczęściem. Swój profil na Facebooku obsługuję osobiście,  zarówno służbowy, jak i prywatny. Sprawdzę… (prezydent klika w komórce). Od rana, od godz. 6.09 do teraz, do godz. 12.26 dostałam siedemnaście nowych wiadomości.

Od mieszkańców?

Tak. Czytam wszystkie i na większość odpisuję. Na przykład teraz: „pani prezydent, mam poważny problem, pracuję w hotelu w Zagórzu. Dojeżdżam busem do pracy, a właśnie dostałam informację od kierowcy, że od 1 lipca zostaję pozbawiona tej możliwości, przez remont mostu. Co mam zrobić w tej sytuacji?”. Inna pani pyta, kiedy będą kolonie w Niesulicach. Minusem Messengera jest to, że trudno coś później znaleźć, gdy nie pamiętam nazwiska. Wczoraj dostałam 23 wiadomości.

Wszystkie doczekały się odpowiedzi?

Tak.

Kiedy znajduje Pani na to czas?

Pomiędzy innymi obowiązkami. Szybko piszę i odpowiadam krótko. Jeśli coś wymaga większej uwagi, umawiam się na spotkanie.

Ile dziennie zamieszcza Pani zdjęć na Facebooku?

To zależy, ile jest wydarzeń.

Ma pani dwóch fotografów. Jest Pani chyba najlepiej obfotografowanym włodarzem w Polsce?

Jeden jest z gazety miejskiej, drugi z urzędu – fotografuje do kroniki miasta, dokumentuje inwestycje i imprezy. A ja ciągle gdzieś jestem. Nieraz to pięć wydarzeń w ciągu dnia.

W pracę każdego włodarza wpisana jest krytyka. Jak Pani sobie z nią radzi?

Kiedy decydowałam się na start w wyborach samorządowych, jedną z osób, która udzieliła mi wiele cennych rad była wójt gminy Teresa Mazurek. Powiedziała mi znamienne zdanie, które cały czas mam z tyłu głowy: „jeśli chcesz wejść w ten świat, wyhoduj sobie skórę nosorożca na plecach i nigdy nie zapomnij, o uśmiechu na twarzy”. Nie ma innego wyjścia, trzeba nauczyć się być odpornym. Nie tyle na krytykę, co krytykanctwo, tzw. hejt. To jest trudne. Nie ma ludzi całkowicie na to odpornych. Trzeba umieć złapać dystans i czerpać energię z pozytywnych bodźców. Hejtują mnie ci, których odsunęłam od zarządzania miastem oraz ci, którzy mnie po prostu nie lubią.

Wywodzi się Pani ze środowiska dziennikarskiego. Ma Pani dobrą prasę w mieście?

Różną. Niektórzy nie zostawiają na mnie suchej nitki, a inni piszą w sposób obiektywny.

Po co Pani gazeta miejska?

Po to, żeby dać opór komuś, kto jest nieobiektywny, uprawia krytykanctwo, a nie krytykę i konsekwentnie, przez lata ignoruje nasze komunikaty dotyczące pozytywnych faktów lub zamieniając je w fakty złe. Gazeta miejska dociera dzisiaj do kilkunastu tysięcy mieszkańców i opiera się na faktach.

Pojawiły się zarzuty, że wiele przeznacza się na kolportaż, a świdniczanie nie widzą tej gazety.

Na kolportaż przeznaczamy około 6 tys. złotych, założyliśmy sobie, że nie przekroczymy rocznie kwoty 75 tys. złotych, podczas gdy są miasta, gdzie wydaje się na gazetę 300 tys. złotych rocznie. Resztę redakcja musi zarobić. Jeśli wypracowane zostaną środki, więcej gazet dotrze do skrzynek, jeśli nie – zostawiane są określonych punktach na terenie miasta.

Czy stworzenie gazety przed wyborami nie było strzałem w stopę, nastawieniem mediów przeciwko sobie? Pojawiły się kontrowersje związane z rynkiem reklamowym w mieście, gazeta miejska ma płatne reklamy.

Decyzja była obciążona ryzykiem. Doszłam jednak do wniosku, że mieszkańcom należą się te informacje. One do nich nie docierały - imprezy kulturalne, programy profilaktyczne, budżet obywatelski itp.

Była Pani po „drugiej stronie barykady”, zna mechanizmy. Dlaczego nie udało się tych relacji ułożyć lepiej?

Trzeba byłoby zapytać tych, którzy poszli w krytykanctwo, a nie krytykę. Też byłam dziennikarzem, ale nikt nie mógłby mi zarzucić braku obiektywizmu. Nikt do dziś nie ma do mnie o żadne publikacje pretensji.

Niektórzy mogą się śmiać, że Facebook i gazeta miejska wszystko przyjmie, a świat nie jest czarno-biały.

Facebook jest sprawą bardzo indywidualną. Nikt nie musi być moim znajomym, to kwestia jego wyboru. Poza tym mam już limit wyczerpany - pięć tysięcy znajomych.

Kongres Regionów przejął Wrocław, Festiwal Reżyserii - Jelenia Góra. Nie szkoda było stracić świdnickie rozpoznawalne marki, zamiast je udoskonalać?

Festiwal Reżyserii wędruje bez powodzenia po miastach Dolnego Śląska. A my przygotowujemy się do czwartej edycji Festiwalu Spektrum, który jest festiwalem o znakomitym poziomie artystycznym. Nie pokazujemy tam filmów starych, jedynie w retrospekcjach. Pozostałe filmy to najnowsze produkcje. Co roku mamy strzał w dziesiątkę - film pokazywany w Świdnicy otrzymuje potem Oscara. Wrocław „podkupił” nam Kongres Regionów za kwotę, na którą nie było nas stać. Od trzech lat za to organizujemy Kongres Turystyki, przełożenie promocyjne jest niesamowite.

Czy nadchodzące wybory samorządowe będą trudniejsze? Cztery lata temu mieszkańcy chcieli zmiany i zaufali Pani. Teraz będą tę zmianę oceniać.

Kampanię wyborczą zaczęłam dzień po wyborach. Praca daje mi ogromną satysfakcję, bo mam wpływ na miasto, które 28 lat temu wybrałam sobie jako miejsce do życia. Spotykam się z pozytywnym odzewem, słowami wsparcia. Mam nadzieję, że ta kampania nie będzie agresywna, będzie się toczyć na argumenty, jednak patrząc na zachowania opozycji przez ostatnie lata, może być różnie. Liczę się z tym, że będzie to kampania brudna, pełna hejtu, kiedy wieszano mój wizerunek na latarniach z czerwonymi napisami: stop kandydatce SLD. Na pewno ja do takich metod się nie zniżę.

W poprzedniej kampanii zarzucano Pani komunistyczne korzenie w związku z przynależnością do SLD. Co odpowie Pani osobom, które w kampanii będą wyciągać sprawę teczki Pani męża?

Pierwszy zarzut jest groteskowy. W 1989 roku miałam 23 lata. Jedynym ugrupowaniem, do jakiego należałam przed SLD była Unia Wolności. Mój mąż się tego nie wypiera, a ja znam powody, dla których doszło do podpisania takiej deklaracji, nie będę o nich mówić publicznie, bo to są nasze prywatne sprawy. Przypomnę tylko, że rzecz dotyczy nie dojrzałego człowieka, tylko 27-letniego chłopaka, który był w takiej, a nie innej sytuacji życiowej. Poznałam mojego męża wiele lat później.

Znała Pani te fakty wcześniej?

Nie pytałam o to, choć mój mąż chciał mi powiedzieć. Kiedy sprawa została nagłośniona, przeczytałam dokumenty i jestem spokojna. Nikomu nic złego nie zrobił. Ocenianie włodarza poprzez fakty z życia rodziny jest nieporozumieniem. Jest wręcz haniebne.

Wpisane jest jednak w bycie osobą publiczną.

Oczywiście, trzeba się z tym liczyć.

Aneta Pudło-Kuriata

Przeczytaj komentarze (105)

Komentarze (105)

Odpowiadasz na komentarz:
czwartek, 01.01.1970 01:00
Nie było chyba jeszcze prezydenta z tak bogatym bagażem złych uczynków w przeszłości... Funkcjonuje w przestrzeni publicznej takie określenie ; słodka trucizna .
czwartek, 06.09.2018 12:37
Jak się zmieniła ? więcej zadłużona to na pewno ! kredyt goni kredyt . A jak miejskie spółki ?
Stanko wtorek, 04.09.2018 18:50
Świdnica bardzo się zmieniła na przestrzeni ostatnich lat. Miasto wypiękniało i może w tej chwili przyciągać ludzi z zewnątrz. Stawiamy na turystykę a czy może przyciągać ludzi miasto brudne, z opadającymi tynkami, z chwastami rosnącymi na klombach? Pamiętam, jak w czasie wizyty szwedzkiej pary królewskiej na klombach na Placu Wolności rosły metrowej wysokości chwasty i nawet nikt nie pomyślał, by je przynajmniej skosić. Czy takie Świdnicy dziś chcemy?
O.G.C. piątek, 31.08.2018 22:02
Super będzie długo wyczekiwana przez kibiców hala widowiskowo sportowa to jest też nasze marzenie. Popieram Panią Prezydent.
Janusz, Damian , On , Kameleon . poniedziałek, 02.07.2018 20:24
Rozgrzebany stadion , park etc. ileż tę patologię możemy tolerować , jak długo ?
Alina , Kameleon ,Janusz 1955 , wtorek, 03.07.2018 07:43
Miejmy nadzieję że tylko do wyborów !
czwartek, 05.07.2018 20:21
jak długo ....
Nobody poniedziałek, 09.07.2018 23:02
A przejdź się proszę w dzień i zaobserwuj jak postepują pracę. Pewnie do parku daleko i nawet nie zaglądasz to skąd możesz wiedzieć?.....
poniedziałek, 02.07.2018 16:34
A CO PANI PREZYDENT MYŚLI ZROBIĆ Z MIEJSKI ZARZĄDEM NIERUCHOMOŚCI? WSZYSCY WIEMY JAK JEST .
poniedziałek, 02.07.2018 20:27
Nie zadawano drażliwych pytań,bo nie ma na nie odpowiedzi.
poniedziałek, 02.07.2018 22:01
Idź do urzędu i spytaj panią prezydent - twarzą w twarz. Nie trolluj.
czwartek, 05.07.2018 17:36
JAKIE TROLLOWANIE ? TO TYLKO PRAWDA CO WSZYSCY WIEMY . ALE NADAL NIC Z TYM NIE ROBI . ALE JAKO RADNA MIAŁA WIELE POMYSŁÓW ODNOŚNIE TEGO ZAKŁADU WIĘC PYTAM ?
poniedziałek, 02.07.2018 22:22
No jak co? Dobuduje mieszkań dla nie zaradnych na koszt wszystkich.
czwartek, 05.07.2018 17:32
I kto spłaci długi tego zakładu budżetowego ?
o czwartek, 05.07.2018 08:35
Czy to prawda że pan Markiewicz pracuje jako doradca? Jeśli to prawda to za ile pln?
Sly wtorek, 03.07.2018 08:42
Ecie pecie , suweren w wyborach Moscal zmiecie .....Jak jesienny wiatr liście ....
Maria wtorek, 03.07.2018 09:00
popieram jesienny wiatr....
Janusz 1955 wtorek, 03.07.2018 11:25
Skoro zachodni wiatr spier***** majstra z dachu , to poradzi sobie również z niechcianą władzą !
pitok wtorek, 03.07.2018 21:36
Czy ten majster również był 4 XL .....
Małgosia środa, 04.07.2018 18:12
Zgadzam się !
poniedziałek, 02.07.2018 14:17
Mamy dobrego prezydenta i to widać. A kwiatki też muszą być. Nie samym granitem człowiek żyje.
Małgosia środa, 04.07.2018 16:54
Ja jestem dumna z Pani Prezydent ....dokonała dużo dla naszego miasta .Dziekuje Pani Prezydent nasze miasto staje się coraz piękniejsze
poniedziałek, 02.07.2018 19:17
Bardzo dobry prezydent. Poprzednik przez 12 lat nie zrobił tyle, co ona przez 4 lata. Opozycja będzie krzyczeć, ale niech robi pani swoje. A mieszkańcy niech się zmobilizują i pozwolą pani wgrać w pierwszej turze.
poniedziałek, 02.07.2018 23:35
Proszę uzasadnić, może jakieś przykłady co Pani prezydent zrobiła przez 4 lata.
Sly wtorek, 03.07.2018 07:45
Miasto przestało klękać przed przed gościem w różowej czapeczce.
wtorek, 03.07.2018 08:25
Haha jasne zwłaszcza po ostatnich dotacjach dla katedry i Boboli o szopce koło 3 LO już nie wspomnę.
wtorek, 03.07.2018 00:01
Rządy poprzedników potwierdzały dużą merytoryczność i pomysłowość w przeciwieństwie do rządzących obecnie. Poza tym w latach kryzysu było niepomiernie trudniej rządzić. Murdzek z ekipą wybudował dom, pani prezydent go tylko dekoruje i to jest ta ogromna różnica. Problem polega na tym, że ludzie dostrzegają tylko owe dekoracje, zapominając o tych, którzy dom postawili. A dekoracje oczywiście są tym, na co zwraca się głównie uwagę. Poprzednicy z Murdzkiem na czele musieli się zmierzyć z ogromnym bezrobociem w Świdnicy (grubo ponad 6 tys. ludzi bez pracy!) i „padającymi” zakładami jeden po drugim. Ich zasługą była cała strategia przeciwdziałania temu ogromnemu problemowi. To, że w tamtym czasie udało się pozyskać takich potężnych pracodawców jak Electrolux, Colgate i kilkunastu innych inwestorów, to graniczyło z cudem i wymagało prawdziwych umiejętności. Do ul. Przemysłowej przylegały pola-dziś stoi tu zakład przy zakładzie. Bezrobocie spadło na koniec rządów ekipy Murdzka do nieco ponad 2 tys. , właśnie na skutek powyższych działań. To ogromny i najważniejszy dla mieszkańców sukces. Nic nie jest tak ważne (to co oczywiście może być zapewnione ze strony miasta) jak praca. 4,5 tys. ludziom, dzięki staraniom poprzedniej władzy, zapewniono środki utrzymania (a jeszcze przemnóżmy przez co najmniej 3, bo ludzie żyją w rodzinach).
Dzięki prezydentom Murdzkowi, Pałacowi i Skórskiemu powstało mnóstwo inwestycji w Świdnicy. Oto niektóre z nich: piękny Plac św. Małgorzaty, ul. Śląska, Sprzymierzeńców z nowoczesnym wiaduktem, ronda przy każdym wjeździe do miasta, Bystrzycka, Kliczkowska, Wróblewskiego, Zamenhofa, Sikorskiego, Pańska, Plac Wolności, Centrum Przesiadkowe, promenada przy Wyszyńskiego, wieża ratuszowa, Centrum Wspierania Organizacji Pozarządowych, obwodnica, wiele odnowionych kamienic, park przy Pionierów, ścieżki w Parku Młodzieżowym, kompleks sportowo-wypoczynkowy przy Husarskiej, teren rekreacyjny i promenada na Osiedlu Młodych i hala targowa w miejsce obskurnego targu na tymże osiedlu, skwer przy bibliotece z dzikami uwielbianymi przez mieszkańców, a szczególnie przez dzieci, reforma przedszkolna, hospicja, termomodernizacja szkół na ogromną skalę, orliki, liczne place zabaw, współtworzenie ze starostwem budowy szkoły specjalnej, Kolęda Świdnicka, Festiwal Reżyserii, Kongres Regionów dzięki któremu Świdnica zaczęła być znana w Polsce, Miasto Dzieci, Karta Dużej Rodziny, Zjazd Wszystkich Świdniczan, Encyklopedia Świdnicy, budynki socjalne i komunalne, postawienie na nogi źle działających wodociągów (do dziś mamy jedne z najniższych cen za wodę w Polsce) , MZECu (stabilne ceny za ciepło), MPK poprzez dobranie mądrych zarządzających, Budżet obywatelski, bardzo sprawnie przeprowadzona rewolucja śmieciowa (proszę porównać z Wałbrzychem, który tonął w śmieciach). To dzięki zabiegom poprzedniego prezydenta weszliśmy do ZIT z czego teraz prezydentka może korzystać pełnymi garściami (duże pieniądze). Do tego mnóstwo imprez kulturalnych, które prezydentka teraz kontynuuje . Itd., itp….
I co jeszcze bardzo ważne, że pani prezydent przez jedną kadencję narobiła 3 razy więcej długów niż Murdzek przez 3 kadencje. Wydawać łatwo, ale trzeba będzie spłacić. I za parę lat z czego będziemy remontować ( bo w tym czasie powstaną nowe dziury), tworzyć , rozwijać?
wtorek, 03.07.2018 06:31
Haha, ekipa na kampanię już w gotowości. Trole atakują! Jednak mobilizacja w głosowaniu na BMS będzie potrzebna, bo tacy jak oni będą próbowli ludziom wodę z mózgu robić.
wtorek, 03.07.2018 06:38
Trolle atakują? W tym pani BMS zawsze będzie lepsza. Kiedyś nawet upadły portal Owczarskiego pisał o szkoleniach i mobilizacji ludzi SLD w necie!
Nobody wtorek, 03.07.2018 18:58
Znów kopiuj wklej na wszystkich portalach. Już raz to skomentował em i nie dostałem odpowiedzi. Trolle murdzka
Nobody środa, 04.07.2018 13:07
Autor bez podpisu co znów kopiuje ten sam tekst nie mogąc wymyśleć nowego. Trzeba znów zadać parę pytań - na, które jak poprzednio nie dostane odpowiedzi.
Sukces murdzka - ronda i promenada z placem pod kościołami. Obwodnica - raczej łącznik autostradowy do którego miasto nie dokładało złotówki bo robił to powiat.
Hala Targowa na osiedlu, którą budował prywatny przedsiębiorca i teraz wali ludziom wysokie czynsze, a w ogóle to obiekt chce sprzedać.
Skwer przy bibliotece, z ogromnymi dziurami w których mozna było tylko się połamać (strach dzieci puszczać) załatany granitem.
Orliki finansowane przez PO - też sukces murdzka i pałaca.
Tym razem autor nie wspomina hospicjum caritasu, który za publiczne pieniądze prowadzi prywatną placówkę do zarabiania kasy..

Skoro murdzek tyle zarobił to teraz trzeba zrobić coś dla ludzi, parki, swery, fontanny, ścieżki rowerowe itd
Nobody wtorek, 03.07.2018 19:10
Oj ludzie małej wiary bez pokory w życiu. Fala anonimowej krytyki wylanej przez internet.
Ulice się remontuja. Parki również. Murdzkowy aquapark upadł zanim powstał. Powstanie nowa fabryka (choć w obecnych nie ma kto pracować). Krytykom fontanny zapraszam na Walowa niech zobaczy ile tam jest rodzin z dziećmi. Czy ta go tan a jest potrzebna? Oczywiście, że tak. Jak i wiele innych rzeczy.
Niech ktoś poda co i jak trzeba by zmienić, żeby było lepiej dla wszystkich. Niech pogodzi interesy różnych stron.
Niech krytyk powie co powinno powstać w Świdnicy, żeby się rozwijała. Jakieś propozycje?
Bo w komentarzach ich nie widzę.
No i ciekaw jestem ilu z tych krytykantow wystartuje w wyborach z własnym świetnym programem. Ja chętnie na taki zagłosuje.
Jak nie to mój głos ma obecną władza bo widać efekty jej pracy.
Kemot wtorek, 03.07.2018 20:59
Kwiatki to nie inwestycje, zwłaszcza, że kosztują ponad 1 mln. Lun lepiej na rok. Inwestycje? Czy rozwiązano problem obwodnicy miasta? Parkingi? Oświata? Proszę odpowiedzieć tak a zagłosuję na bms
Nobody środa, 04.07.2018 12:59
Powiem jak ja to widzę. 1 mln to chyba na ogół prac związanych z rewitalizacją terenów zielonych, a nie same kwiatki. Przygotowanie terenu też kosztuje - czy to przy fontannach, czy na skwerach (dworcowa, grodzka itp). Moim zdaniem przyjemniej się idzie gdy są kwiaty i jest kolorowo niż gdy sa tylko szare kamienice/bloki i granit dookoła.
Obwodnica miasta - tu akurat miasto chyba ma mało do gadania bo też nie ono będzie budowac i nie na swoich gruntach. Przy takich kosztach trzeba czekać na decyzje z góry (tu powinien działać murdzek w randze posła).
Parkingi? - ja sam nie widzę możliwości zrobienia nowych. Optowałbym za tworzeniem podziemnych. Problem nie do rozwiązania w całym mieście (no chyba, że pozbędziemy się aut )
Oświata? Tu chyba raczej reformy anny z. załatwiły oświate w całej Polsce. I tak szkoły podstawowe działają raczej prężnie.
To jest moje zdanie.
Czym według Ciebie są inwestycje? Remonty ulic - trwają. Nowe miejsca pracy? Powstają cały czas.
Czym są te osławione inwestycje? Też bym chciał wiedzieć czego oczekują ludzie.
Ja bym chciał, żeby basen był wyremontowany, żeby basen w SP 4 był nowocześniejszy. Żeby religii nie było w szkołach tylko dodatkowa lekcaja wf/historii/polskeigo.
To jest oczywiście moje zdanie. Każdy ma prawo do swojego
poniedziałek, 02.07.2018 17:09
Pani prezydent, niech Pani ignoruje te durne komentarze. To pomurdzki i nibynowoczesne nie mogą się pogodzić z tym, że przebiła ich Pani już dawno. Miasto się rozwija, a inwestycji nie widzi tylko ślepy. I boli ich, że Pani jest po prostu ładną kobietą. Żałosne. Życzę wygranej w I turze. I tak będzie.
poniedziałek, 02.07.2018 17:17
Pewnie, że wygra w pierwszej turze bo nie ma kontrkandydata
poniedziałek, 02.07.2018 23:23
hahahahaha
Kemot wtorek, 03.07.2018 21:06
A jak będzie to przegra?
Andrzej wtorek, 03.07.2018 10:19
Świdnica umiera brak dobrych zarobków, pracowałem tutaj za 1700 zł przez 10 lat, a we Wrocławiu zarabiam 3 razy tyle na takim samym stanowisku na starcie. Rynek w Świdnicy o godzinie 15:00 jest pusty, pełno w mieście pozamykanych lokali. Widzę to przyjeżdżając na weekendy do rodziców, jak Świdnica umiera i chyba się to nie zmieni.
wtorek, 03.07.2018 10:02
Mieszkam w Świdnicy od 1979 roku.Co się zmieniło?Dużo,bardzo dużo...Nie ma już dobrze prosperujących zakładów,nie ma gdzie wyjść z rodziną,rynek padł,strach wyrzucić śmieci,a miasto jest smutne, skaleczone i brudne.
wtorek, 03.07.2018 09:03
Podopietrznym z Mopsu poobcinała zasiłki celowe o 50% bo już nie wie skąd ma wziąć na wizerunek przed wyborami,musi się pokazać jaka to Świdnica piękna w kwiatki,a żul na żulu na ławkach w samym centrum.Bieda,aż piszczy.
Maria poniedziałek, 02.07.2018 23:24
Wreszcie Prezydent pracujący a nie swięcący.
Róża poniedziałek, 02.07.2018 23:28
Popieram.
Kobieta poniedziałek, 02.07.2018 23:31
Idziemy na wybory.
wtorek, 03.07.2018 00:21
No i przykro, bo BMS skłamała w kilku miejscach, a w kilku pokolorowała lub odpowiedziała faktami, ale tylko tymi, które były wygodne. Zdecydowanie inaczej brzmiałoby to ze strony opozycji. I proszę mi wierzyć, że wystarczyłyby same fakty.
Maria wtorek, 03.07.2018 07:54
Jeżeli wystarczą fakty, to czego chcieć więcej?
Ja. wtorek, 03.07.2018 08:05
PIS? Już dziękujemy. Wystarczająco przekłamują fakty, oszukują i szkodzą Polsce. Pan M co miał poświęcić to poświęcił, dzisiaj ważny jest każdy plac zabaw, park, ulica, chodnik, fontanna. Bez dodatkowych ceremonii każdy mieszkaniec Świdnicy nadaje miastu odpowiednią rangę, oprawę. Tworzy wizerunek. Pani Prezydent nam w tym pomaga.
wtorek, 03.07.2018 08:22
Jak równie z każdym dniem rośnie historyczne zadłużenie miasta na te kwiatki i fontanny. Ludzi ubywa a spłacać będą emeryci i drobni przedsiębiorcy bo tylko oni tu zostaną.
wtorek, 03.07.2018 08:58
Popieram,bo własnie tak jest,przekonacie sie za pare lat.
wtorek, 03.07.2018 08:35
Jak można chwalić się budową nowego żłobka i remontem starego a jednocześnie chodzić na czarne marsze ?
Ala wtorek, 03.07.2018 08:00
Tytuł i tekst powyżej pokazuje czym zajmuje się pani Beata. Pani prezydent proszę więcej pracować a mniej czytać o sobie. Pomysł modernizacji basenu przy równej to najgłupszy pomysł jaki ostatnio słyszałem natomiast bzdury które pani opowiada o remoncie basenu odkrytego tylko upewniają mnie ze nie macie pojęcia o przeprowadzaniu takich inwestycji. Kto normalny zbiera zespól do analizy już zapłaconego projektu!?
wtorek, 03.07.2018 08:23
Fejzbuk, troling, homolobby i ogrodnictwo. To wszystko w tym temacie aaa i jeszcze autoprezentacja.
Kobieta. wtorek, 03.07.2018 08:08
KOBIETY IDZIEMY NA WYBORY. MMY SWOJĄ KANDYDATKĘ.
Kameleon poniedziałek, 02.07.2018 18:28
Przez te cztery lata Świdnica stała się miastem a nie burd..en cze tych zboczeńców i fałszywego Wojtusia z popielnika zielonoświątkowcy nabijającego kabse czarnuchów i sobie
Alina poniedziałek, 02.07.2018 18:30
Wojtuś won łapy z dala od Świdnicy!!!
Janusz 1955 poniedziałek, 02.07.2018 19:47
Wzorowa Prezydent Miasta!!!!!!!
Świebodziczanie mogą tylko zazdrościć.
Niki poniedziałek, 02.07.2018 21:43
Wszelki wskaźniki i stan miast obu wskazuje, że bzdury piszesz.
wtorek, 03.07.2018 00:26
A ja dodam, że z tą wzorowością to ciut na wyrost. W ostatnim rankingu Świdnica jest jednym z bardziej zadłużonych miast Polski. Zadłużenie takie uzyskano właśnie za prezydentury pani Słaniewskiej.
Świebodziczanka poniedziałek, 02.07.2018 22:51
Nie musimy zazdrościc bo mamy wspaniałego Burmistrza
wtorek, 03.07.2018 06:38
Oczywiście!
Gość poniedziałek, 02.07.2018 16:11
Co niektórzy to grama wstydu nie mają.
Doktorowa poniedziałek, 02.07.2018 17:42
Grama wstydu nie maja ci, którzy od czterech lat tylko krytykują, szukają dziury w całym, pomniejszają efekty pracy pani prezydent dla miasta. Tylko chorzy z zazdrości czy zawiści paranoicy nie widzą ile dobrego ta kobieta zrobiła dla miasta!! A to wyciąganie sprawy jej męża, który podpisując lojalkę miał 27 lat i bladego pojęcia o tym, że kiedyś się rozwiedzie, założy druga rodzinę i jego żona zostanie prezydentem jest żenujące, jest tak słabe, że żal o tym pisać
poniedziałek, 02.07.2018 22:28
Tak tak jasne. Teraz gra głupa, że niby młody i głupi był. Ciekawe czy wynagrodził tym co na nich donosił i czy kasę zwrócił co ją brał za kapowanie
Prawda w oczy kole poniedziałek, 02.07.2018 17:26
Nowe parki,skwery,zlobek,stadion,mieszkania socjalne, remonty kamienic... wymieniać dalej? Ta kobieta w jedną kadencję zrobiła więcej niz Wojciech w 12 lat!!!
poniedziałek, 02.07.2018 20:25
Mnie nie interesuje przeszłość małżonka Prezydent,ale na pierwszym miejscu stawiam praworządność.Całkowity brak szacunku i arogancja Prezydent do obowiązującego prawa,o którym nie ma zielonego pojęcia.Za cel jak widać postawiła sobie promocję własnej osoby za wszelką cenę.Dno zostało przebite.
poniedziałek, 02.07.2018 20:27
Heniu, daj człowieku już spokój. Jesteś uciążliwy.
poniedziałek, 02.07.2018 20:32
Po komentarzach widać,że trolle i wazeliniarze mający utrzymanie przy urzędzie, tak jak sama Prezydent na siłę próbują wciskać kit.
poniedziałek, 02.07.2018 22:00
Heniu, zaklinam cię - zniknij. Jesteś męczący. Idź na działkę albo gdzieś.
poniedziałek, 02.07.2018 22:08
I dodam jeszcze - gorszego od ciebie trolla Świdnica nie zna. Jesteś kłamcą, nienawidzisz ludzi, mącisz, jesteś poza tym podłym człowiekiem. Opluwanie innych to twoja druga natura. Był Wojciech - plułeś na niego, jest Beata - plujesz na nią. A wywodzisz się z SLD, byłeś "starym komuchem", kolegą urzędników, których teraz obrażasz na każdym kroku. Ty "praworządny człowieku" napisz może o przywilejach, z jakich skorzystałeś będąc kierowcą Markiewicza. Niektórzy w tym urzędzie jeszcze cię pamiętają. Wstyd, wstyd, wstyd...
poniedziałek, 02.07.2018 22:25
No oczywiście w tym jest najlepsza. Ilością trolli i fikcyjnych kont sugerujących, że jest najlepsza przewyższyła poprzedników. Do tego jeszcze ten lizi dupiec na motorku.
Wszędzie wypisuje te bzdury...
poniedziałek, 02.07.2018 22:21
Gowno prawda. Dla klientów opieki społecznej i mieszkańców mieszkań socjalnych napewno. Wszyscy za to płacimy.
Hanibal poniedziałek, 02.07.2018 21:07
Świetna prezydent, dobrze zarządza miastem co widać spacerując po Świdnicy.
Alina poniedziałek, 02.07.2018 22:15
Nic nie widać a Park Miejski w opłakanym stanie.Ilekroć przyjeżdżam to płakać się chce.
poniedziałek, 02.07.2018 22:19
A w jakim ma być stanie w czasie remontu? Ja tam CODZIENNIE, bo chodzę do pracy ul. Pionierów, widzę koparki, wywrotki i dziesiątki ludzi przy pracy, więc płacz nad sobą chyba.
OBYwatel poniedziałek, 02.07.2018 19:52
Był sobie Wojciech co Deca w pierścień całował....
Człowiek który cała Swidnice by granitem zamurowal...
Wybory nowe nastały i świdnickiego władcę zazegnaly....
Wtem się na piedestal Beata wbila, która to wszędzie kwiatki by sadzila....
Czy to na Walowej, czy w centralnym, zamydlic oczy Świdniczan swym tekstem oralnym....
To cóż że się rewitalizację wielkie prowadzi, jak kasę naszych obywateli w gazetkę się wsadzi....
Później walaja się one po strzelnicy, lecz ona nic nie wie o tej zapomnianej dziczy....
Wraz ze swymi podwladnymi zwykłych obywateli nie słucha wcale i z Sesji Rady Miasta ucieka trwałe...
Tak więc droga prezydent Beato, koniec twej kariery już tuż tuż....
I nie wciskaj ludziom kitu, że będzie lepiej i już....
Niech twe miejsce zajmie człowiek co w tej Świdnicy też dużo zmieni i który na pewno swoim zdaniem z mieszkańcami się podzieli....
poniedziałek, 02.07.2018 22:02
Heniu to znowu TY???!!! Boże strzeż nas od wariatów.
Gość poniedziałek, 02.07.2018 20:42
Najwyższy czas by odeszła z urzędu.
poniedziałek, 02.07.2018 14:34
Najbardziej symptomatycznym "zarzutem " wobec Moscal jest jej świadczący o wysokim "ajkiu " protest wobec budowy toalet na Wieży Ratuszowej .... Jest również wiele "zarzutów " o haniebnych oskarzeniach i pomówieniach wobec mniej doświadczonych młodych ludzi ... Najbardziej ciekawy moim zdaniem jest "zarzut " o możliwość zatajenia przed wyborami informacji o haniebnej przeszłości małżonka w roli kapusia SB.... Taka informacja mogłaby wpłynąć na jej porażkę wyborczą ! Dużo tych "kwiatków " ....
poniedziałek, 02.07.2018 20:08
Świdnicę dojną pozostaw dla mnie suwerenie ....
1234 poniedziałek, 02.07.2018 20:22
Chętnie poznamy historię twoich przodków.
Wehrmacht, SS, a może po drugiej stronie? Polak nie ma skłonności do tego typu zarzutów. To krew przesiedleńcza
poniedziałek, 02.07.2018 14:46
Nie było chyba jeszcze prezydenta z tak bogatym bagażem złych uczynków w przeszłości... Funkcjonuje w przestrzeni publicznej takie określenie ; słodka trucizna .
Nobody poniedziałek, 02.07.2018 15:15
A może nie każdego interesuje przeszłość małżonka (a nie prezydent)?
Może dla niektórych liczy się to co jest tu i teraz, a nie to co było?
Rzucanie teczkami prawie 30 lat po upadku komuny to już jest dno dna.
poniedziałek, 02.07.2018 15:58
Kto mieczem wojuje od miecza może .......
poniedziałek, 02.07.2018 16:03
Jak sądzisz , gdyby Pani Słoniewska była uczciwa i podzieliła by się tym przykrym dla niej faktem ( wspołpraca z SB ) ze swymi wyborcami to miałoby to wpływ na wynik wyborów ? Co jeszcze ukryła ....pytania można mnożyć !
poniedziałek, 02.07.2018 18:33
Z tym wetem wobec kibli na Wieży Ratuszowej to tzw. majstersztyk samorządowy !
poniedziałek, 02.07.2018 18:44
Dla mnie wazniejsze od kibli w wieży (ciągle się zresztą psują) są kible w mieszkaniach komunalnych. I pani prezydent nie tylko o tym mówi, ale przede wszystkim robi. Wyciąga rodziny z wieloletniego grzyba i wilgoci. I za to między innymi ma mój głos.
poniedziałek, 02.07.2018 20:20
Skoro kible na Wieży się często psują (klątwa czy co ? ) to miasto powinno zapewnić w zamian pampersy ......
Damian poniedziałek, 02.07.2018 20:11
Ja wprowadziłem się do Świdnicy 3 lata temu i jest tu świetnie !!!
poniedziałek, 02.07.2018 19:23
Pani Prezydent proszę robić swoje i nie patrzeć na nikogo, jest to przykre jak wiele zaufania i swojego czasu i wparcia dała Pani ludziom, którzy teraz utopili by w łyżce wody. Świdnica odżyła i to Miasto w końcu oddycha .........Jesteśmy zawsze z Panią !!!
poniedziałek, 02.07.2018 19:14
Świetny wywiad , mądra kobieta z klasą , jestem pod wrażeniem :-)
poniedziałek, 02.07.2018 19:12
Brawo Pani Prezydent !!!, W końcu widać ,że coś jest robione dla Świdnicy i mieszkańców a nie dla oszołomów w czarnych sukienkach.......
poniedziałek, 02.07.2018 18:47
Fajny wywiad, mądra kobieta, która wie, czego potrzeba mieszkańcom. A poniżej hejt prymitywów. Czasem próbuję wyobrazić sobie te wykrzywione złością wstrętne gęby. Ale to mnie przerasta. Zbyt przykry widok to byłby.
poniedziałek, 02.07.2018 18:30
Tysiące ulotek , gazetek wszelkiej maści przypominających haniebną działalność małżonka ! Suweren powinien wiedzieć z kim do czynienia !!!!
On poniedziałek, 02.07.2018 18:32
Węże łap wsadź do kibla i go opłucz. Twój suweren ze Świdnicy zrobił burdel tylko plac przed katabasiadnią remontował
Lukra poniedziałek, 02.07.2018 18:27
A ja lubię i Panią i pani kwiatki. Niech nam pani prezydentuje jak najdłużej :-)
Dorotka poniedziałek, 02.07.2018 17:52
Pani Prezydent niech pani nawet nie czyta tych negatywnych komentarzy (oczywiście są tez pozytywne) niech pani pracownicy zrobią streszczenie..nie ma co się denerwować, wszyscy wiemy ze wystarcza dwie osoby żeby wylać tu na panią wiadro pomyj!!! Tylko co oni mogą..jak mantrę powtarzać sprawę męża, stadion i basen..stadion pięknie sie buduje, basen też pewnie będzie wyremontowany a mąż..to tylko pani sprawa i nikt nie ma prawa wtrącać się do waszego życia..dziękuje za cudowne kwiaty, które niezaprzeczalnie zdobią to miasto
Świdniczanka z wyboru poniedziałek, 02.07.2018 17:38
Ja dodam jeszcze, że bardzo dobrze działa ŚOK i MDK - ciągle się coś dzieje w kulturze. Choćby "Czas na teatr - Teatr na czasie", Alchemia teatralna dla młodych i starszych! Oby tylko ludzie chcieli korzystać w większej skali !
Popieram poniedziałek, 02.07.2018 17:28
- widać że dzięki niej miasto sie bardzo rozwija - dużo nowych inwestycji i imprez
fan poniedziałek, 02.07.2018 14:26
Franciszek z Rzymu ma jednego fotografa, a pani Beata dwóch. Kto jest bardziej święty od papieża?
poniedziałek, 02.07.2018 14:34
dobre......:)
Podpis poniedziałek, 02.07.2018 17:22
I 3 kamerzystów i pamiętajcie o kamerdynerze. Paranoje macie ludzie w głowach.
Zadowolony mieszkaniec poniedziałek, 02.07.2018 17:20
Świdnicy potrzebna była kobieta prezydent żeby podjąć męskie decyzję. Jest pani moim prezydentem, który zmienia oblicze tego miasta, oddaje je mieszkańcom i to mam nadzieję się nie zmieni po następnych wyborach.
poniedziałek, 02.07.2018 16:47
Gdy do Świdnicy przyjeżdża się jeno z walizeczką , żal będzie .....
poniedziałek, 02.07.2018 16:44
Lans ,lans , obłuda i zakłamanieeeeee !
Nobody poniedziałek, 02.07.2018 14:32
3,2,1 START...
Henio i Wojciech juz zacierają ręce na te komentarze co będą tutaj rzucać. Mozna już wyciągać popcorn.
Rynek faktycznie pustoszeje. Bo nie ma za bardzo po co do niego iść (nie licząc muzeum). Wszystkie akcje typu dni świdnicy, święto dzika itd przynoszą pewne korzyści. Ktoś ma jakiś pomysł co zrobić by było życie w rynku? Czy tylko potrafi krytykować? Ja pomysłu niestety nie ma.
Uprzedzę zdania oszołomów.
Zakłady przemysłowe są? Są! Praca jest? - Jest!
To teraz właśnie czas na rozwój pro społeczny. Może też to przyciągnie ludzi do miasta. Niech tu będzie gdzie wyjść odpocząć i coś zobaczyć.
Andrzej poniedziałek, 02.07.2018 14:20
Ożywienie rynku ? po 15 robi się pusto, gdzieś tam grupki zbirów widać. Zostać w Świdnicy ? tylko po co biedę klepać ? tutaj zarabiałem 1700 zł a we Wrocławiu zarabiam 3 razy więcej na tym samym stanowisku. Na weekend odwiedzam czasami rodziców i widzę jak moje miasto umiera.