"Daje nam to skrzydła do promocji miasta". Świebodzice dołączyły do LOT Aglomeracji Wałbrzyskiej!
Miasto Świebodzice dołączyło do stowarzyszenia Lokalna Organizacja Turystyczna Aglomeracji Wałbrzyskiej, powiększając liczbę członków organizacji do 49 podmiotów. Certyfikat potwierdzający uczestnictwo w LOT AW odebrali we wtorek, 3 września burmistrz Świebodzic Paweł Ozga i jego zastępca Tobiasz Wysoczański.
- Wszystkich chętnych, którzy chcą dołączyć do LOT Aglomeracji Wałbrzyskiej i współtworzyć nasze stowarzyszenie zapraszamy do kontaktu tu lub pisząc maila na adres lot@lotaw.pl – zaprasza prezeska LOT AW, Anna Żabska.
- Lokalna Organizacja Turystyczna Aglomeracja Wałbrzyska daje nam skrzydła do promocji miasta. W silnej grupie możemy zdziałać więcej i wierzę, że przynależność do stowarzyszenia sprawi, że Świebodzice staną się jeszcze popularniejsze – wyjaśnia burmistrz Ozga.
Historia Świebodzic
Najazdy czeskie, które dość często nawiedzały ziemię śląską w latach 1039–1137, paradoksalnie przyczyniły się do powstania licznych grodów warownych wzdłuż pogranicza polsko-czeskiego. Właśnie jedna z takich warowni dała początek dzisiejszym Świebodzicom pod koniec XI wieku. Historyczne udokumentowane źródłami pisanymi początki Świebodzic, a także dzisiejszych dzielnic miasta, niegdyś odrębnych wsi – Pełcznicy i Cierni, przypadają na początek XIII wieku.
Przed 1228 r. miała miejsce pierwsza, bliżej nieznana inicjatywa lokacyjna na prawie niemieckim. W 1228 r. biskup wrocławski Wawrzyniec konsekrował kościół św. Mikołaja. W 1241 r. całą niemal południowo-wschodnią Polskę nawiedziła groźna nawała tatarska. Po najeździe tatarskim Świebodzice objął jako lenno Marboto de Czetaros (Czetryc). Na miejscu zniszczonej osady właściciel wybudował zamek, znajdujący się przypuszczalnie w obrębie dzisiejszego Placu Legionów Polskich. W 1279 r. Henryk Probus w przywileju nazwał mieszkańców „mieszczanami”; stąd jest to przyjmowana data nadania praw miejskich.
W 1293 r. miasto weszło do księstwa jaworsko-świdnickiego. W 1310 r. za namową Świdnicy książę Bernard pozbawił Świebodzice przywileju miejskiego. Przywrócił je w 1337 r. książę jaworsko-świdnicki Bolko II Mały. Źródłem dochodów Świebodzic były jarmarki oraz handel, prowadzony dzięki położeniu miejscowości obok ważnego szlaku handlowego wiodącego z Wrocławia do Czech.
W połowie XIII w. na Dolny Śląsk zaczęły napływać liczne grupy kolonistów z Europy Zachodniej, zwłaszcza Niemców. Ich przybycie sprzyjało germanizacji Śląska.
Od 1509 do 1808 roku Świebodzice należały do Hochbergów z Książa i były w tym czasie miastem prywatnym. Miasto poniosło straty w okresie wojny trzydziestoletniej (1618–1648). Następnie weszło w okres odbudowy. Stopniowo rozwijała się produkcja rzemieślnicza i zwiększała się liczba cechów. Miasto stało się znowu ośrodkiem handlu dla okolicznych wsi, a od 1706 r. odbywały się targi zbożowe. W 1722 r. hrabia Konrad Maksymilian Hochberg nadał miastu pełną władzę rozstrzygania w sprawach straceń.
W XIX w. Świebodzice zaczęły rozwijać się jako ośrodek przemysłowy. Ich specjalnością stała się fabryczna produkcja zegarów. Pierwszą fabrykę uruchomił w 1847 r. przybyły z Oleśnicy zegarmistrz Gustaw Becker. Dzięki pomocy państwa oraz renomie, jaką na rynkach europejskich szybko zaczęły zdobywać zegary Beckera, produkcja szybko rosła.
Bardzo wcześnie Świebodzice uzyskały połączenie kolejowe. Idea budowy połączenia z Wrocławiem powstała już w 1830 r. wśród kupców wrocławskich. W marcu 1837 r. utworzono komitet budowy kolei świebodzickiej, w skład którego wchodzili G. H. Rűffen, hrabia Jan Henryk X von Hochberg, E. von Loebbecke, C. G. Kopisch i inni. Dzięki finansowemu poparciu Królewskiego Instytutu Handlu Morskiego oraz powołaniu do życia w dniu 2 czerwca 1841 r. Towarzystwa Kolei Wrocławsko-Świdnicko-Świebodzickiej przystąpiono do energicznej pracy, wskutek której już 28 października 1843 r. nastąpiło uroczyste otwarcie drugiej na Śląsku oraz na obecnych ziemiach polskich linii kolejowej łączącej Wrocław ze Świebodzicami.
W 1853 r., przedłużono linię kolejową z Wrocławia do Wałbrzycha. Odtąd Świebodzic wzrosła jeszcze bardziej. Ich pozycja była już nie tylko gospodarcza. Przez Świebodzice liczne rzesze kuracjuszy podążały do takich uzdrowisk jak Szczawno, Stary Zdrój i Cieplice. Także dziewiętnastowieczni turyści zatrzymywali się na miejscowym dworcu, aby stąd wyruszać na górskie wycieczki.
W międzywojniu miasto utrzymało swą przemysłowo-turystyczną pozycję, choć w 1935 r. Fabryka Zegarów Gustava Beckera zakończyła swoją działalność. W okresie drugiej wojny światowej, zwłaszcza od 1943 r., prawie cały przemysł Świebodzic przestawiony został na wojenne potrzeby Niemiec. W mieście znajdowała się także filia obozu koncentracyjnego Gross-Rossen.
W 1945 r. Świebodzice weszły w skład Polski, początkowo pod nazwą Frybork. Ludność niemiecką wysiedlono, zastępując polskimi osadnikami. Miasto poszerzono o terytoria sąsiednich wsi Cierni i Pełcznicy. Od 1999 r. Świebodzice należą do powiatu świdnickiego województwa dolnośląskiego.
/mat. prasowe LOT AW/
Przeczytaj komentarze (1)
Komentarze (1)