[FOTO] Nie chcą drogi obok swoich domów. Za nami kolejne spotkanie informacyjne

wtorek, 22.11.2022 07:08 2431 5

W poniedziałek 21 listopada odbyło się spotkanie informacyjne dotyczące przebiegu proponowanych wariantów drogi ekspresowej S5 Sobótka - Bolków przez teren powiatu świdnickiego oraz łącznika istniejącej drogi krajowej nr 35 z projektowaną S5. Spotkanie zorganizowane zostało przez firmę Multiconsult Polska Sp. z o.o. działającą na zlecenie GDDKiA. W wydarzeniu uczestniczyli zainteresowani mieszkańcy gmin: Świdnica, Jaworzyna Śląska, Marcinowice i Świebodzice. Spotkanie w auli I Liceum Ogólnokształcącego im. Jana Kasprowicza w Świdnicy  zgromadziło kilkudziesięciu mieszkańców miejscowości, przez których obszary zaplanowane zostały trzy warianty drogi ekspresowej S5 oraz drogi krajowej nr 35.

Autorzy projektu (firma Multiconsult Polska Sp. z o.o.) zaprezentowali warianty przebiegu drogi ekspresowej S5 przez teren powiatu świdnickiego.

– Zakres budowy drogi S5 obejmuje odcinek o długości ok. 52 kilometrów. Początek trasy, w zależności od wariantu, zaczyna się w rejonie przecięcia z drogą ekspresową S8 lub na przecięciu z autostradą A4. Przebiegi drogi ekspresowej S5 są zasadniczo zbliżone. Budowa trasy ekspresowej planowana jest na lata 2028-2030  – mówił przedstawiciel firmy Multiconsult Polska, Marek Bacała.

 Według mieszkańców powiatu świdnickiego każdy z wariantów znacząco ingeruje w obszary zlokalizowane w dużym zbliżeniu do terenów zabudowanych miejscowości. To z kolei budzi ich obawę  w zakresie negatywnego oddziaływania przedsięwzięcia na ich zdrowie i jakość życia.

Z wniosków zebranych we wszystkich gminach znajdujących się na trasie planowanej drogi, I wariant przebiegu trasy poparło 540 ankietowanych, do wariantu II przychyliło się 3141 ankietowanych, natomiast za III wariantem oddano 298 głosów. Żadnego z nich nie poparło 1121 ankietowanych.

Stanowisko mieszkańców jest jasne. Niejednokrotnie wskazywali oni na konieczność takiego poprowadzenia drogi, aby możliwie maksymalnie oddalić ją od terenów zabudowanych i ograniczyć negatywne skutki jej budowy na obszarze gmin.

 Mieszkańcy Mokrzeszowa oraz fundacja Pro Silesia opracowali własny wariant przebiegu łącznika drogi ekspresowej, który ma prowadzić od nowego węzła Wałbrzych do Świebodzic i istniejącej „trzydziestki piątki”. Przedstawiciele firmy Multiconsult Polska wzięli pod uwagę tą propozycję.

- Został wypracowany wariant pośredni, który uwzględnia zarówno postulaty wsi Mokrzeszów, jak również postulaty mieszkańców dzielnicy Ciernie, dla których pierwotny wariant biegnący wzdłuż cieku Lubiechowska Woda nadmiernie zbliżałby się do zabudowy – dodał Bacała.  Przedstawiciele firmy Multiconsult Polska odrzucili wariant, który został zgłoszony przez Urząd Miejski w Jaworzynie Śląskiej, ponieważ według nich ma on zbyt dużą krętość oraz niekorzystny kąt przecięcia z linią kolejową oraz większą liczbę zbliżeń do zabudowy mieszkalnej.

 - 90% ludzi nie chce tej drogi. Nie wiem, co państwu trzeba zrobić, żebyście w końcu zrozumieli, że my tej drogi w tym miejscu, a zwłaszcza pomiędzy Marcinowicami a Gruszowem, nie chcemy. Nie wiem, co trzeba jeszcze zrobić, żadne, nasze argumenty do państwa nie docierają. Proszę zwrócić uwagę, że między Marcinowicami a Gruszowem mamy trzy warianty różniące się od siebie o kilkadziesiąt metrów. Na marginesie powiem, że w państwa danych o odległościach od najbliższych zabudowań są błędy. Zapraszamy do Marcinowic, tam, pomiędzy najbliższymi według państwa zabudowaniami a planowaną drogą powstały już co najmniej dwa nowe domy. Te odległości są więc nieaktualne – mówił mieszkaniec Marcinowic. 

Celem budowy drogi S5 jest łączenie odległych rejonów kraju, w taki sposób, aby prowadzić duże natężenie ruchu na dużych relacjach. - Droga będzie przynosić korzyści jeżeli chodzi o społeczeństwo i gospodarkę naszego kraju. Jesteśmy krajem o dużym zagospodarowaniu, mamy dość gęstą zabudowę, trudno znaleźć tutaj miejscowości, które będą oddalone od siebie w większych odległościach. Obszar świdnicki jest zagospodarowany szczególnie intensywnie i mamy dosyć specyficzny układ zabudowy. Mamy dużo elementów kolizyjnych i kolizji z miejscowościami bardzo ciężko jest uniknąć – mówił Marek Bacała z Multiconsult Polska.

Do sprawy wrócimy.

Foto - Doba.pl

 

 

 

Przeczytaj komentarze (5)

Komentarze (5)

wtorek, 22.11.2022 09:34
Świdnica Słotwina Pszenno umierają w spalinach i korkach a...
Ja środa, 23.11.2022 14:08
Ale ruch Strzegom Dzierżoniów trzeba było puścić przez Słotwine i...
Tomek wtorek, 22.11.2022 20:07
Takim ,,świrom 'to trzeba pozabierać auta.Jeżdżenie koło innych domów już...
Dróbka wtorek, 22.11.2022 14:56
A po kiego nam drogi? Potem się psują trzeba łatać....
wtorek, 22.11.2022 09:14
Ale jak jezdzicie do Wrocławia czy Wałbrzycha przez osiedle młodych ludziom pod oknami to jest ok Jak ktoś wiedział że będzie tam ekspresowka co nie było tajemnicą od lat po kiego grzyba kupował tam działkę i stawiał dom.