komunikaty.doba.pl
wesele.doba.pl
PKS
MPK

wtorek, 11 sierpnia 2020

Klary, Zuzanny

Jest wstępny raport PKBWL ws. katastrofy śmigłowca w Strzegomiu. Pilot nie miał uprawnień [SZCZEGÓŁY]

poniedziałek, 27.7.2020 08:29 , komentarze: 3 , odsłony: 2860
kategorie artykułu:

30 czerwca w Strzegomiu przy ulicy Stawskiej doszło do katastrofy lekkiego śmigłowca w wyniku, której zginęli dwaj mężczyźni. Polska Komisja Badań Wypadków Lotniczych opublikowała właśnie wstępny raport ws. zdarzenia.

Z przeprowadzonych analiz wynika, że 48-letni Bogdan S., nie posiadał kwalifikacji do pilotowania tego śmigłowca. W maszynie dokonano także przeróbek. Według raportu mężczyźni zginęli po czterech minutach od startu.

W dniu 30 czerwca 2020 r. o godz. 20:16 LMT pilot-właściciel śmigłowca ultralekkiego Phoenix UH-22 o znakach rozpoznawczych SP-HBOG wystartował do przelotu z miejsca stałego bazowania do oddalonego o ok. 7 km miejsca, gdzie miał umówione spotkanie. Na pokładzie śmigłowca znajdował się podróżny – znajomy pilota. W trakcie przelotu, w odległości ok. 5 km od miejsca startu wystąpiły trudności z z zachowaniem równowagi śmigłowca w locie, poprzedzone, według świadków, nienormalnymi odgłosami pracy zespołu napędowo-wirnikowego (...) W trakcie przelotu, w odległości ok. 5 km od miejsca startu wystąpiły trudności z zachowaniem równowagi śmigłowca w locie, poprzedzone, według świadków, nienormalnymi odgłosami pracy zespołu napędowo-wirnikowego. Pilot nie zdołał opanować śmigłowca, który o godz. 20:20 LMT zderzył się z ziemią ulegając całkowitemu zniszczeniu. Pilot i podróżny ponieśli śmierć na miejscu wypadku. W trakcie badania zdarzenia stwierdzono, że pilot właściciel nie posiadał żadnych oficjalnych kwalifikacji do pilotowania śmigłowca, a wpisany do ewidencji ULC w kategorii K6E. Eksperymentalna, podkategorii UL-H. Śmigłowiec Phoenix UH-22 o znakach rozpoznawczych SP-HBOG to dokonana przez jego właściciela przeróbka certyfikowanego zużytego (ogółem 5388FH/1840FH po przeglądzie głównym) przeszło 30-letniego śmigłowca Robinson R-22 Beta w celu „przeklasyfikowania” do kategorii ultralekkiej, polegająca na wymianie tapicerki i foteli oraz wymianie oryginalnych łopat wirnika głównego o profilu NACA63-015 na lżejsze kompozytowe (węglowo-kewlarowe) o profilu NACA0012, pozbawione jakichkolwiek oznakowań wytwórcy i wyprodukowane przez firmę nie posiadającą certyfikatu producenta lotniczego. Stwierdzono również, że w opinii pilota-właściciela po wymianie łopat właściwości pilotażowe śmigłowca uległy znacznemu pogorszeniu, a latanie na nim stało się bardzo trudne. Pilot-właściciel śmigłowca był „przyuczany” do jego pilotowania przed wymianą łopat przez dwie różne osoby i w trakcie tego „przyuczania” wylatał ok. 50 godzin. Po wymianie łopat na śmigłowcu wylatano 3 godz. 13 minut (wliczając lot zakończony wypadkiem). W trakcie oględzin szczątków nie stwierdzono objawów żadnej możliwej do wykrycia niesprawności technicznej statku powietrznego, jaka mogła występować przed wypadkiem, poza wyraźnym nie doklejeniem krawędzi spływu jednej z łopat wirnika głównego w pobliżu nasady - czytamy w raporcie.

Odrębne śledztwo prowadzi też Prokuratura Rejonowa w Świdnicy. Na wnioski śledczych będziemy musieli jednak poczekać.

 

Wasze komentarze

Eldomik serwis AGD
Eldomik serwis AGD
Wymarzone wesele
Wymarzone wesele
Przedszkole Abrakadabra
Przedszkole Abrakadabra
Cukiernia Kasia
Cukiernia Kasia
Muzeum Techniki
Muzeum Techniki
Mati Autogaz
Mati Autogaz
Kino Cinema3D
Kino Cinema3D
SPZOZ w Świdnicy - Latawiec
SPZOZ w Świdnicy - Latawiec
Fotograf Świdnica
Fotograf Świdnica
TAXI Świdnica
TAXI Świdnica