Czy płacimy za dużo za śmieci?

piątek, 7.11.2014 07:00 1894 1

Opłaty za odbiór śmieci w Świdnicy nie są najniższe, a wg. radnego Janusza Soleckiego o wiele zawyżone. Miesięczna opłata za osobę to 13,50 zł w przypadku segregacji odpadów oraz 22,40 zł/osobę w przypadku braku segregacji odpadów.

 Opłata obejmuje:

  • odbiór wszystkich odpadów zmieszanych z pojemnika na odpady
  • odbiór wszystkich odpadów zbieranych selektywnie
  • worki do selektywnej zbiórki (domy jednorodzinne) - jeden zestaw worków na jeden dom jednorodzinny
  • pojemniki do selektywnej zbiórki (domy wielorodzinne) - jeden zestaw pojemników na kilka domów wielorodzinnych
  • odbiór z nieruchomości starych mebli, sprzętu AGD, opon etc. – raz w miesiącu wg harmonogramu
  • funkcjonowanie Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów, gdzie można będzie oddać wybrane rodzaje odpadów, np. opony, gruz i odpady z ogrodu w określonych ilościach oraz każdą ilość starych mebli, sprzętu AGD etc.

Natomiast nie obejmuje:

  • wyposażenia nieruchomości w pojemnik na odpady zmieszane,
  • mycia i naprawy pojemnika na odpady zmieszane, - odbioru odpadów zielonych i remontowych z nieruchomości,
  • odbioru odpadów zielonych (ogrodowych),
  • sprzątania miejsc, w których ustawione są pojemniki na odpady zmieszane.

 

Regionalna Izba Obrachunkowa we Wrocławiu w opinii dotyczącej wykonania budżetu miasta Świdnicy za I półrocze 2014 r. stwierdziła, że dochody związane z gospodarką odpadami w stosunku do planu wykonano w 56,3 %. Stanowi to 3 mln 883 tys. 461 zł a wydatki 3 218 124,38 zł. Czyli pomimo niewykonania dochodów jeszcze i tak są wyższe od poniesionych wydatków.

- W tej sytuacji należy uznać, że opłaty  za odbieranie odpadów od mieszkańców Świdnicy są zawyżone i należy je obniżyć - wylicza i ocenia radny.

O komentarz poprosiliśmy Urząd Miejski. 

Stanowisko Ireneusza Pałaca, zastępcy prezydenta Świdnicy:

Stawki opłat zostały ustalone bardzo rzetelnie, na podstawie prognozowanych kosztów. Pragnę przypomnieć, że na koszty składają się nie tylko wydatki na odbiór i utylizację odpadów, ale również na obsługę administracyjną systemu.

Wyjaśniam również, że dochody za I półrocze zostały uzyskane w 56,3 % w stosunku do planu rocznego. Natomiast kwota 3 218 124,38 zł to wydatki wykazane w dziale 900 rozdział 90002, poniesione jedynie na odbiór i utylizację odpadów. Kwota ta nie obejmuje wydatków na obsługę systemu gospodarki odpadami, które są pokrywane z działu 700 rozdział 75023.

Ponadto informuję, że zgodnie ze stanowiskiem Regionalnych Izb Obrachunkowych, w trakcie roku budżetowego zjawiskiem naturalnym jest przejściowy brak zrównoważenia. Dochody z kosztami powinny być bilansowane w założonym przedziale czasowym – np. rocznym lub w okresie obowiązywania umowy z wykonawcami usług.

Kalkulacja kosztów obejmująca zarówno wydatki na odbiór i zagospodarowanie odpadów, jak i koszty administracyjne, zostanie sporządzona po zakończeniu bieżącego roku. Wraz ze wszystkimi obecnie ogłoszonymi przetargami będzie ona podstawą do podjęcia decyzji o zmianie stawek opłat. Jeżeli z tych danych będzie wynikała możliwość obniżenia opłat, stosowną uchwałę podejmie niezwłocznie Rada Miejska.


Zatem o tym czy śmieci będą kosztować nas mniej czy może więcej przekonamy się w przyszłym roku.

 

MM

 

Przeczytaj komentarze (1)

Komentarze (1)

weteran piątek, 07.11.2014 21:55
Nie wiem czy to są duże koszty czy małe...