komunikaty.doba.pl
wesele.doba.pl
PKS
MPK

środa, 16 października 2019

Gawla, Ambrozego

Chcą zezłomować atrakcyjnie turystyczną linię kolejową do Zagórza Śląskiego

poniedziałek, 14.7.2014 13:09 , komentarze: 0 , odsłony: 319
kategorie artykułu:

W lipcu PKP S.A ogłosiło przetarg na likwidację złomu z trasy Wrocław- Jedlina przebiegającej przez malownicze tereny jednej z najbardziej atrakcyjnych turystycznie tras.

 Do naszej redakcji napłynął list Czytelnika, Adama Grabickiego. Jego treść publikujemy poniżej: (od red: pisownia oryginalna)

„ Każdy kto choć raz przyglądał się mapie Polski jest w stanie znaleźć różnicę między wschodnią a zachodnią częścią kraju – zachód, a w szczególności Nasz Dolny Śląsk poprzecinany jest ( niestety raczej powinienem napisać był ) bogatą siecią linii kolejowych. Od upadku poprzedniego systemu politycznego z roku na rok znikały z „mapy czynnych linii kolejowych” kilometry tras. Z okien coraz wolniejszych pociągów widać było dewastacje pięknego dorobku dawnych mieszkańców Dolnego Śląska i ciężką pracę Naszych dziadków na rzecz odbudowy kolei na Ziemiach Odzyskanych. Wiele z tych linii ma swoich wiernych miłośników, którzy gotowi są czekać kilkanaście lat na nigdy nienadjeżdżający pociąg, na sygnał Rp1, na gwizdek konduktora i stukot kół…niestety mogą niedługo usłyszeć stukot, ale wyrywanych szyn i podkładów z ziemi… Dziś władze spółki PKP chcą pozbyć nas kolejnych cudów inżynierii. „Banda zbrodniarzy” ( bo inaczej ich nazwać nie mogę ) którzy chcą zniszczyć zabytek jakim jest linia kolejowa 285 Wrocław – Jedlina Zdrój ( przez Sobótkę, Świdnicę, Zagórze Śląskie)!!!

Dnia 8.06.1897 rząd pruski przyznał 4,15 mln marek na budowę przedłużenia linii kolejowej 285 od stacji Świdnica Dolne Miasto ( obecnie Świdnica Przedmieście ) do stacji w Jedlinie Zdroju. Po prawie dokładnie 117 latach dnia 8.07.2014 spółka PKP ogłosiła przetarg na rozbiórkę odcinka Świdnica Kraszowice – Jedlina Zdrój, w której zakłada się rozebranie torowiska ( bez wiaduktów i torów przy trwałych przejazdach kolejowych ). Dlaczego samorządy skupiające się wokół tego cudu inżynierii nie blokują planów destrukcyjnych betonu państwowego, dlaczego posłowie z ziemi świdnickiej i wałbrzyskiej nie walczą o ratunek dla 285-tki? Czy trudno zagospodarować ten trakt, który jest jednym z najpiękniejszych w kraju, gdzie trasa wije się przez głębokie doliny rzeki Bystrzycy, góry i lasy…? To mógłby być potok turystów, praca dla wielu ludzi, nie raz ratunek dla biednych samorządów. Kiedy Nasi włodarze nauczą się, że nie zawsze wszystko w co się inwestuje musi na początku przynosić zysk, że dobro mieszkańców jest najważniejsze, że historia zatacza koło-tak jak ich kariera w spółkach, spółeczkach i urzędach-mają służyć i pracować na dobra ogółu, ponieważ władza pochodzi od Ludu.”

Specyfikacja przetargowa  ma wyłonić wykonawcę, który zdemontuje linię kolejową, tory boczne i rozjazdowe. Ruch pasażerski na linii wstrzymano czternaście lat temu. W 2007 urząd marszałkowski województwa dolnośląskiego zabezpieczył na rewitalizację linii 89 mln zł. Uchwałę o przejęciu linii podjął w 2008. Przetarg na rewitalizację linii ogłoszono w maju 2011. Ruch miał zostać przywrócony w 2013 roku. Niestety pod koniec 2011 samorząd nie zdołał przejąć linii od PKP, mimo wystosowanej interpelacji poselskiej. Na początku 2012 ogłoszono, że z powodu zbyt wysokich kosztów linia nie będzie remontowana.

 

Wasze komentarze

wtorek, 15.10.2019 08:32
poniedziałek, 14.10.2019 13:37
3
poniedziałek, 14.10.2019 12:12
16
poniedziałek, 14.10.2019 11:59
poniedziałek, 14.10.2019 10:27
5
niedziela, 13.10.2019 21:01
5
sobota, 12.10.2019 10:50
Mati Autogaz
Mati Autogaz
SKUP AUT
SKUP AUT
Kino Cinema3D
Kino Cinema3D
Wymarzone wesele
Wymarzone wesele
Muzeum Techniki
Muzeum Techniki
TAXI Świdnica
TAXI Świdnica
Eldomik serwis AGD
Eldomik serwis AGD
Cukiernia Kasia
Cukiernia Kasia
INTERFUEL SKŁADY WĘGLA
INTERFUEL SKŁADY WĘGLA
Przedszkole Abrakadabra
Przedszkole Abrakadabra
SPZOZ w Świdnicy - Latawiec
SPZOZ w Świdnicy - Latawiec