Protest przeciwko budowie elektrowni w Młotach. Na co zgodzimy się przymknąć oko w zamian za obietnicę „wielkiej kasy”? [FOTO]

poniedziałek, 27.3.2023 09:10 22374 86

Kilkadziesiąt osób protestowało w Młotach w niedzielę, 26 marca, przeciwko budowie tam elektrowni szczytowo-pompowej. Ich zdaniem, szkody dla mieszkańców i unikatowej przyrody doliny Bystrzycy Łomnickiej będą nieodwracalne, a obiecywane przez władze zyski dla gminy, jedynie iluzoryczne. „Jeden wielki kit!” – podsumowała projekt uczestniczka protestu.

Nie da się ukryć: mieszkańców gminy Bystrzyca Kłodzka zdaje się znacznie bardziej rozpalać wizja setek milionów złotych, które napłynąć mają do nich w rezultacie wielkiej inwestycji, niż krzywda sąsiadów i zniszczenie piękna otaczających ich gór. A im dalej mieszkają i sprawa mniej ich bezpośrednio dotyczy, tym bardziej kibicują zapowiedzianej przez polityków PiS wielkiej budowie. Zgoda jest wśród nich wszystkich, niezależnie od sympatii politycznych: w gminie potrzebne są pieniądze i właśnie budowa elektrowni ma je tu sprowadzić. Czego zatem nie rozumieją protestujący? A może właśnie – jak twierdzą – tylko oni to rozumieją?

Zacznijmy od kwestii podstawowej, czyli praw mieszkańców wsi gwarantowanych w konstytucji. Od pół wieku żyją oni „w zawieszeniu”. Budowę elektrowni rozpoczęto 50 lat temu, jeszcze za PRL, i nigdy nie dokończono. Potem wielokrotnie wracano do tego pomysłu, a nad mieszkańcami krąży widmo wysiedleń i zalania wsi. Wartość ich domów, od lat w wyniku decyzji władz nawet nieremontowanych, jest zatem symboliczna, a będąca właśnie w parlamencie specjalna ustawa, nie zapewni im zapisanego w konstytucji „słusznego odszkodowania”. Podczas protestu zwracał na to uwagę Rafał Rippel, mieszkaniec Młot. Obietnice polityków, które padały w ostatnich miesiącach? Nie wierzą w nie.

Kolejna kwestia to ruina turystycznego potencjału okolicy Gór Bystrzyckich, którą spowoduje wielka budowa. Śmiechem przyjęto bajanie ministra Michała Dworczyka podczas niedawnego spotkania z mieszkańcami gminy o „plażach”, które powstaną nad zbiornikiem wodnym, który powstanie choćby po zalaniu wsi. Dzienne, nawet kilkunastometrowe wahania poziomu wody na nim, mają uniemożliwić budowę jakiejkolwiek infrastruktury turystycznej. A co jeszcze stracimy? Wyjątkowe walory krajobrazowe i architektoniczne dobrze zachowanej wsi sudeckiej. – To nasz skarb, który musimy chronić – mówiła Martyna Urban, przewodniczka sudecka.

Krystyna Kolonko, właścicielka gospodarstwa w Nowej Bystrzycy, nie pierwszy już raz zwracała uwagę na zagrożenia, jakie tak wielka inwestycja niesie dla ludzi mieszkających w jej bezpośrednim sąsiedztwie. Ogromne zbiorniki wodne zmienią lokalny mikroklimat i nici będą z turystyki narciarskiej, z której słynie okolica. Nie wierzy też w zapewnienia władz, że mieszkańcom nie zabraknie wody, której i teraz już jest mało. – Jeden wielki kit! – to właśnie ona tak określiła dotychczasowe obietnice przedstawicieli rządu, ale i władz gminy. Dołożył się do tego Dariusz Mielniczek, sołtys Mostowic i Piaskowic, który mówił o „kłamstwach” propagandy na rzecz tej inwestycji.

Najważniejsze – i zapewne najbardziej bolesne dla mieszkańców gminy – dotyczyć ma pieniędzy, jakie mają napłynąć do jej budżetu. Krąży opowieść, że co roku będzie się do niego się dokładać 100 milionów złotych. Skąd taka suma? Aktywiści stowarzyszenia „Niezatapialna Wioska Młoty” oficjalnie zadali to pytanie Renacie Surmie, burmistrz Bystrzycy Kłodzkiej. Ich zdaniem, a wiedzę tę opierają na informacjach uzyskanych z gmin, w których działają wielkie elektrownie, płacą one zdecydowanie niższe podatki do lokalnych budżetów. Nie ma mowy zatem o setkach, a nawet dziesiątkach milionów złotych. Obiecanej „manny z nieba” zatem nie będzie.

Występujący na proteście Michał Suchora z Sokołowska, rzecznik Partii Zieloni, nie krył oburzenia na tryb pracy nad specustawą mającą umożliwić budowę elektrowni szczytowo-pompowych, w tym tej Młotach i „umywanie rąk” przez władze wobec krzywdy obywateli. Jego zdaniem, państwo musi zadośćuczynić Młotom za 50 lat ograniczania praw obywatelskich i majątkowych. Trzeba przyznać, że Zieloni to jedyne ugrupowanie obecne w parlamencie – poza PiS, oczywiście – które ma jasne stanowisko w tej sprawie i nie obawia się go prezentować. Sam Suchora przywiózł na protest transparenty, których używał w Warszawie na happeningu razem z posłanką Klaudią Jachirą.

Czy demonstracja w Młotach i protesty przeciwko budowie tam elektrowni są zatem inspirowane „z zewnątrz”? Nic z tych rzeczy. Stoją za nimi lokalni aktywiści ze stowarzyszenia „Niezatapialna Wioska Młoty”. Trudno nie docenić roli jego prezeski, Agnieszki Skiminy czy rzeczniczki prasowej, Patrycji Skiminy. Ich działania to kwintesencja społeczeństwa obywatelskiego. Tym bardziej rozczarowujące musi być, że na protest, o którym każdy, kto tylko chciał, w gminie wiedział, nie przybył żaden radny czy przedstawiciel urzędu. To lekceważenie mieszkańców czy próba ich przetrzymania? Nieoficjalnie usłyszeliśmy: protestujący zdają sobie sprawę, że stali się wrogami niemal wszystkich. Odrzucają taką „kasę”...

Gdy reporter portalu doba.pl przyjechał na protest, usłyszał: – Dziękujemy, że jest pan po naszej stronie! Odparł wtedy, że on nawet nie wie, po czyjej jest stronie w tej właśnie sprawie. – Jestem za głupi, by ocenić wszystkie za i przeciw – dodał. – Jest pan po naszej stronie, bo nie jest panu obojętny los tutejszych mieszkańców i pisze pan o tym – pani rzecznik podtrzymała swoją opinię. Z tym już, całkiem nieskromnie, musimy się zgodzić. Będziemy patrzeć na ręce władzom, które przy poklasku złaknionej wielkiej inwestycji większości, nie wahają się „iść na skróty” i ominąć prawa oraz interesy przeciwnej jej mniejszości. [kot]

Przeczytaj komentarze (86)

Komentarze (86)

Piotrek środa, 29.03.2023 17:49
Postawić mur i zalać.
rak wtorek, 28.03.2023 08:20
to tych zielonych parę cytatów wg mnie niby profesora bartoszewskiego -------Jeśli panna nie jest piękna i posażna, to powinna być choć sympatyczna, a nie nabzdyczona. https://cytatybaza.pl/autorzy/wladyslaw-
bartoszewski.html?ppn=3 ---Ktoś to przecież powinien zrobić, znak zapytania.
Ktoś powinien reagować, znak zapytania.
Ktoś powinien się przeciwstawić, znak zapytania.
Ktoś powinien protestować, znak zapytania.
Ja sobie też zadawałem takie pytania, sam. I znajdowałem taką odpowiedź – jeżeli ktoś, to dlaczego nie ja ------Inteligent tym się różni od nieinteligenta, że nie obraża się o żarty, rozumie żarty i lubi żarty. i na koniec i to prawda ---Baba bez bolca dostaje pierdolca -- to też jego cytat
rewers wtorek, 28.03.2023 15:39
Ten "rak" to związany z tym, że się ciągle cofasz (intelektualnie) ?
rak wtorek, 28.03.2023 18:52
rewers to strona tylna zwana też "lewą". czyli lewus w d byłeś g widziałeś i w d będziesz i g będzie widział, to tyle tumanie i siurku do lania i idż do biedronki połoz d.na wadze i wciśnij przycisk burak ,bo i tak nim jesteś-pozdrawiam
rewers wtorek, 28.03.2023 19:48
ale poziom intelektualny .... rozwielitki
rak wtorek, 28.03.2023 20:06
rewers czyli lewus , jasno napisałem ty masz poziom buraka z obory to czuć nawet - mózg pantofelka, czyli twój żołądek DAJE ZNAC, ŻE JEST PUSTY, ale już mózg ,że jest pusty nie-- dobranoc
rewers wtorek, 28.03.2023 20:23
rewers - czyli druga strona monety. Na drugiej stronie jest godło naszego kraju. Plujesz chamie na wszystko , a najbardziej na to czego znaczenia nawet nie znasz
Rozwój regionu wtorek, 28.03.2023 16:19
Pewnie,po co inwestować, miejsca pracy, rozwój regionu,tańsza energia.......... ekologiczni terroryści
Xenia wtorek, 28.03.2023 18:33
kuku na muniu!!!!
wtorek, 28.03.2023 11:51
W sumie to, eko-swiry rację mają. Zaorać drogi i bratki posadzić do tego słupy energetyczne powycinać. Będzie taka dzicz, że nawet wilki będą się bały tam zamieszkać...tak myślę. Dnia dobrego.
wtorek, 28.03.2023 14:19
I domy poburzyc, w szałasach mogą koczować. To takie Eco.
wtorek, 28.03.2023 18:18
Małe rozumki to i krzyczą.
wtorek, 28.03.2023 16:24
Ciekawe na czyich ,, usługach,, tak japy wydzierają, bo chyba nie donka?
wtorek, 28.03.2023 17:54
Jaka partia takie podejście do problemów społecznych. Pamiętajcie o tym stając przy urnach
CAT wtorek, 28.03.2023 12:04
Booooże, jakie to śmieszne.......
Bogobojowy wtorek, 28.03.2023 10:16
Pisowcy dławią się pętami konfederatów i vice-versa.
Zibi wtorek, 28.03.2023 09:51
Pis zbuduje elektrownie tak samo jak milion elektrycznych samochodów
Stop making stupid people famous wtorek, 28.03.2023 09:37
Węglarka eko atywistka , przepompownia zła ale wungiel do pieca dobry .
Pawel wtorek, 28.03.2023 08:32
Mieszkancy Gminy za BUDOWĄ ELEKTROWNI
rak wtorek, 28.03.2023 07:57
tych organizacji w Polsce Z KRS jest ponad 5000 tys, wg mojej oceny 4000  tys  to likwidacji, to szkodnicy , i każda musi mieć  prezesa vice i rzecznika prasowego- dramat  -łoni  to sĄ z nazwy zieloni  czyli pusto w głowie , gdyby się ich słuchać TO  do dziś byśmy siedzieli na drzewach, patrząc też na te  kobiety to  i mało ładne i psują statystykę ładnych Polek, dlatego udzielają  się w takich organizacjach, bo sa w 90 procentach  samotne i nie mają pojęcia o życiu , To w takim razie co zaproponują tym mieszkańców innego- No  CO -żeby ta gmina rozwijała ????? np gdyby  ci durnowaci  , decydowali ,to Czarnej Góry wg moje oceny najlepszego ośrodka   narciarskiego w Polsce też by nie było, bo ci zieloni też by zablokowali  nie było zalewu w Stroniu i td itp, nie  powstałyby by  apartamenty na Czarnej górze ,z których korzyść ma tez  Bystrzyca Kłodzka w postaci podatków ,jak patrzę na nich jakoś robaki które nam proponują  nie jedzą-A czemu  ,bo  większość z nich utyte i zaniedbane
Mieszkaniec poniedziałek, 27.03.2023 15:54
Proszę o informacje czy Stowarzyszenie ma zgodę mieszkańców na reprezentowanie ich interesów przez to stowarzyszenie czy Pani prezes ma poparcie mieszkańców ?
My mieszkańcy chcemy elektrowni ! Na wczorajszym proteście nie było w ogóle mieszkańców 4 osoby z samej wsi a reszta nie związana w ogóle z młotami to chyba coś znaczy ze mieszkańcy nie chcą aby ich interesy były reprezentowane przez osoby które nie mieszkają w Miejscowości Młoty.
Mieszkaniec wtorek, 28.03.2023 23:08
Panie Kowalski, bardzo proszę o kontakt ze stowarzyszeniem.
Mieszkaniec okolicy poniedziałek, 27.03.2023 17:22
Region Gór Bystrzyckich nie należy ani do mieszkańców wsi Młoty, ani żadnych innych okolicznych wsi. Stanowi dobro wspólne przynajmniej dla całego województwa dolnośląskiego i jako taki może być chroniony przez osoby z dowolnego miejsca w Polsce. Bardzo szkoda, że niektóre osoby mieszkające najbliżej nie stają w obronie ziemi, na której żyją...
Witas poniedziałek, 27.03.2023 19:25
Jeśli jesteś mieszkańcem Młotów i pragniesz zalania doliny to dlaczego nie byłeś wczoraj nad wodospadem ? Przecież masz tak blisko. Mikrofon był dla każdego ? Przyszedł każdy kto chciał , większość to byli mieszkańcy Młotów. Ale i z sąsiednich miejscowości bo doskonale rozumieją, że wpływ budowy nie ograniczy się tylko do Młotów .
Mieszkaniec poniedziałek, 27.03.2023 20:03
Nie byłem tak jak i cała wioska nie była bo nikt nie chce się utorzsamiać z tym stowarzyszeniem na palcach jednej ręki można policzyć kto był. Myśle ze To co robi to stowarzyszenie tylko zaszkodzi mieszkańca którzy i tak maja już ciężka sytuacje . Czy ktoś by chciał żeby ktoś działał w jego interesie bez jego zgody ? Raczej nie
Czy ktoś wyraził zgodę na to Żeby takie stowarzyszenie powstało nie. Dla czego osoby które nie mieszkają na młotach minują się prezesami ? Ja rozumie ze to zniszczy piękny krajobraz itp ale może mieszkańcy tego chcą ? Może 50 lat to już wystraczającą ? Wydaje mi się ze to tylko pogorszy i tam trudna sytuacje dla tego powstała petycja żeby niezatapialna wioska Młoty przestał reprezentować interesy mieszkańców.
poniedziałek, 27.03.2023 20:26
Ja rozumiem, ty rozumiesz, on ona ono rozumie
Hamer wtorek, 28.03.2023 00:11
tak masz rację !!! o wielu badaniach TYCH wielu niema pojęcia ot choćby to że niecka górna w Dolnej spalonej nie utrzyma tyle wody a to z powodu lichych skał co będą przepuszczać a i jeszcze naturalne osuwiska będą zagrożeniem, Ale również trzeba wspomnieć wielkie zagrożenie dla Ludzi z powodu uranu co w skałach się znajduje ,w czasie drążenia sztolni badania wykazały dość znaczne promieniowanie Japonczycy wrażliwi w tym temacie po przyjeździe do Młot nie wysiedli z samochodu (dostawcy turbin) tylko migiem kazali się wywieźć daleko....Więc skończcie tę wyborczą paplaninę i zostawcie Młoty w spokoju .Gdyby inwestycja w czasie komuny miała ekonomiczne uzasadnienie to by powstała ...no ale teraz mamy ekonomicznych geniuszy cudotwórców więc wszystko możliwe...?????
Znany poniedziałek, 27.03.2023 18:14
Ale Patrycja i Agnieszka Skimina nie są mieszkankami młot . Jaki prezes sie pytam ?
Bajek wtorek, 28.03.2023 11:35
Ja też twierdzę że nie jesteś mieszkanczem młotów jak się nie mylę to siedzisz za granicą czasami raz w miesiącu wracasz na młoty kokocie ******
Ha ha wtorek, 28.03.2023 18:36
Nie nie siedzę za granica kokocie
Witas poniedziałek, 27.03.2023 19:06
Panie Agnieszka Skimina jest Prezesem Zarządu Stowarzyszenia Niezatapialna Wieś Młoty ( Stowarzyszenie Mieszkańców ) zarejestrowanego w KRS. Organizacje posiadające osobowość prawną oraz ich statutowe władze są pod prawną ochroną.
rak wtorek, 28.03.2023 07:56
tych organizacji w Polsce Z KRS jest ponad 5000 tys, wg mojej oceny 4000  tys  to likwidacji, to szkodnicy , i każda musi mieć  prezesa vice i rzecznika prasowego- dramat  -łoni  to sĄ z nazwy zieloni  czyli pusto w głowie , gdyby się ich słuchać TO  do dziś byśmy siedzieli na drzewach, patrząc też na te  kobiety to  i mało ładne i psują statystykę ładnych Polek, dlatego udzielają  się w takich organizacjach, bo sa w 90 procentach  samotne i nie mają pojęcia o życiu , To w takim razie co zaproponują tym mieszkańców innego- No  CO -żeby ta gmina rozwijała ????? np gdyby  ci durnowaci  , decydowali ,to Czarnej Góry wg moje oceny najlepszego osrodka   narciarskiego w Polsce też by nie było, bo ci zieloni też by zablokowali  nie było zalewu w Stroniu i td itp, nie  powstałyby by  apartamenty na Czarnej gorze ,z których korzyść ma tez  Bystrzyca Kłodzka w postaci podatków ,jak patrzę na nich jakoś robaki które nam proponują  nie jedzą-A czemu  ,bo  większość z nich utyte i zaniedbane
J 23 poniedziałek, 27.03.2023 16:00
Czas by zabierać Paszporty krytykantom poczynań Rządu czas by paszport był w nagrodę za posłusznośc władzy i chwały PiS ..Dobrze by było by każdy Polak od 18.roku.zycia miał w klapie znaczek PiS z Prezesem .
xyz wtorek, 28.03.2023 13:14
Wróciłem jeszcze głupszy. Stanisław z Kłodzka.
Bogobojowy wtorek, 28.03.2023 13:16
Haha! No trzeba przyznać, że przechodzi sam siebie ten zindoktrynowany chłopek.
U2 wtorek, 28.03.2023 09:16
Nie ma potrzeby by zabierać. I tak nie ruszę się nigdzie z kraju dopóki ostatni pisowiec nie zostanie rozliczony za dwie kadencje dewastacji państwa
rak wtorek, 28.03.2023 13:08
tusk end company U2 -po spotkaniu-w tej gminie udał się do wróżki i powiedział jej ,że śnią mu się ziemniaki co noc -- co to ma znaczyć???? ano to świadczy powiedziała wróżka ,ze tej jesieni cię wykopią ,a na wiosnę posadza i to wszystkich twoich kumpli ,nowaka itd i będziesz mógł z nimi haratać w gałę na spacerniaku hahahahahahahahahah
U2 wtorek, 28.03.2023 15:31
Cholecka ci o tym opowiadała czy to efekt nocnych fantazji po których budzisz się zmoczony ?
Historia poniedziałek, 27.03.2023 14:45
Młoty zamordowała najpierw komunisyczna władza a później nieskończona inwestycja, która kilka dekad zabraniała remontów i inwestycji domów i infrastruktury. Cały region, okoliczne wsie Ladowka, Mostowice, Wójtowice, Spalona to były licznie zamieszkałe miejscowości w których do 1945 roku mieszkali bardzo pracowici ludzie. Młoty miały swoją szkołę, podobnie było w Lasówce i Mostowicach. Były tartski, fabryki gwoździ, pensjonaty, a w Wójtowicach działał młyn, bo było produkowane tyle zboża, że się opłacało go prowadzić. Wszystko zniknęło po 1945 roku. W Bystrzycy Kłodzkiej też już nie ma fabryki mebli, fabryki zapałek i wielu innych drobnych wytwórni. Tę krainę zamordowano w 1945 roku. A teraz historia się powtarza.
wtorek, 28.03.2023 14:31
Oo właśnie. Zamiast budować jakieś zapory, elektrownie, itp. inwestycje, które przyniosą więcej szkody niż pożytku, lepiej by wrócić do tego, co faktycznie przynosiło zysk bez większych szkód
Kodomita poniedziałek, 27.03.2023 14:13
Prąd by się chciało ale elektrownie budujcie gdzie indziej bo nam się tu nie podoba. Chipokryci.
Polonista poniedziałek, 27.03.2023 17:33
Po pierwsze to nie elektrownia, a raczej duży akumulator generujący straty (wyprodukuje 750 MW ale zużyje 1000 MW)
Po drugie - tak prąd i tego typu akumulatory są potrzebne ale ich zasadność w danej lokalizacji trzeba oceniać w szerszym kontekście. Tu wygląda na to, że przyniesie więcej szkód niż pożytku.
Po trzecie - hipokryci piszemy przez samo H :)
Witas poniedziałek, 27.03.2023 18:59
Brawo w końcu jedna wypowiedź myślącego człowieka.
rak poniedziałek, 27.03.2023 19:04
eeeeeeeeeeeepolonista  jak z koziej d,, trąba, tacy jak ty ,nieuki  doprowadzili , że polskie  uczelnie są na 800 miejscu w świece taki  też  masz ty poziom i wiedzy   buraka  --pozdrawiam
xyz wtorek, 28.03.2023 13:10
Przecież napisał ci prawdę, te elektrownie szczytowo-pompowe zużywają więcej energii niż jej produkują. Przecież nie będziesz nosił wiaderkami wodę do zbiornika geniuszu intelektu. Można budować wtedy kiedy inwestycja jest opłacalna, a nie taka która generuje straty.
xxxxxxxxxxxxxxx poniedziałek, 27.03.2023 23:30
Najlepiej niech ekolodzy po raz kolejny skutecznie zabiją cenną inwestycję w naszej Gminie. Po raz pierwszy ładnych parę lat temu zniszczyli koncepcję farm wiatrowych, bo występują tu szczególnie rzadkie okazy ptaków.. Teraz walczą przeciwko ESP, bo obszar Natura 2000 i nietoperze. Później ewentualnie jak w Międzygórzu pojawiłaby się koncepcja rozwoju infrastruktury narciarskiej, będą płakać, bo trzeba kawałek lasu wyciąć. Żeby turystyka w naszym terenie się prawdziwie rozwinęła to takie inwestycje, są potrzebne. Inaczej rozwój turystyki w naszym regionie, będzie tylko iluzoryczny. Oczywiście szkoda tylko mieszkańców, którzy musieliby pozostawić dobytek swojego życia i prawdopodobnie żadne nawet potencjalnie duże pieniądze tego nie zrekompensują.
rak wtorek, 28.03.2023 08:13
nic dodać nic ując ci zieloni to mają i zielono i pusto w łebietych organizacji w Polsce Z KRS jest ponad 5000 tys, wg mojej oceny 4000  tys  to likwidacji, to szkodnicy , i każda musi mieć  prezesa vice i rzecznika prasowego- dramat  -łoni  to sĄ z nazwy zieloni  czyli pusto w głowie , gdyby się ich słuchać TO  do dziś byśmy siedzieli na drzewach, patrząc też na te  kobiety to  i mało ładne i psują statystykę ładnych Polek, dlatego udzielają  się w takich organizacjach, bo sa w 90 procentach  samotne i nie mają pojęcia o życiu , To w takim razie co zaproponują tym mieszkańców innego- No  CO -żeby ta gmina rozwijała ????? np gdyby  ci durnowaci  , decydowali ,to Czarnej Góry wg moje oceny najlepszego osrodka   narciarskiego w Polsce też by nie było, bo ci zieloni też by zablokowali  nie było zalewu w Stroniu i td itp, nie  powstałyby by  apartamenty na Czarnej gorze ,z których korzyść ma tez  Bystrzyca Kłodzka w postaci podatków ,jak patrzę na nich jakoś robaki które nam proponują  nie jedzą-A czemu  ,bo  większość z nich utyte i zaniedbane
Xenia wtorek, 28.03.2023 00:12
canną inwastycją niech będą odwierty do wód termalnych...
cde wtorek, 28.03.2023 00:19
To nie konkurs piękności, żeby decydować, czy wody termalne, czy ESP. Muszą wypowiadać się na ten temat, przede wszystkim geolodzy i hydrolodzy, którzy nie znajdują się, po żadnej stronie politycznej barykady (chociaż ta inwestycja, chyba nie budzi sprzeciwu żadnej z liczących się stron politycznego sporu).
poniedziałek, 27.03.2023 21:23
Dobrze by było by powstała elektrownia w Młotach. Coś mi tu pachnie tylko wyborami a po wyborach wszystko padnie tak.jak dwie wierzę w elektrowni obiecanej przez PiS i 2 miliardy w błoto. Chciałbym się mylić.
Adam poniedziałek, 27.03.2023 15:09
czekam na te elektrownie. Bedzie jak nad Solina i przy okazji region rozwinie sie bardziej turystycznie.
Tadek poniedziałek, 27.03.2023 21:04
Nie będzie jak na Solinie, bo tu będzie dużo mniej wody (kilkaset razy mniej!). Żaden za zbiorników nie będzie się nadawał do wykorzystania rekreacyjnego - górny z zasady, bo przecież tam okresowo wody nie będzie. A dolny będzie miał wahania poziomu o 15 m, jak pół 11-piętrowego wieżowca.
rak poniedziałek, 27.03.2023 15:49
co tu pisać o Solinie jak te buraki w d byli i g widzieli na g się znają itd itp jasne , że tak się stanie , rozkwit turystyki
Bartek poniedziałek, 27.03.2023 17:41
Polecam skok na główkę z 15 m do dolnego, rekreacyjnego zbiornika w fazie napełniania górnego...
Jak dotąd nikt tego nawet wprost nie obiecał, że będzie rekreacyjny zbiornik. Będzie beton i płot kolczasty, żeby się jelenie i ludzie nie potopili. Za to w raporcie rządowym wyraźnie napisali, że wahania wody to właśnie 15 m będzie... Szkoda bo też bym popływał
poniedziałek, 27.03.2023 18:59
bartek jesteś nieuk fizol i oborowy podje co tel kto ci rogi przyprawia 654893920
mieszkaniec kotliny poniedziałek, 27.03.2023 12:13
Mam nadzieje że inwestycja zostanie zrealizowana.To żadna szkodą dla środowiska dodatkowy magazyn wody walory turystyczne wzrost ceny gruntów w okolicy nie rozumiem protestujących!!! Młoty wymarzone miejsce do życia
Witas poniedziałek, 27.03.2023 19:16
Dworczyk i PGE planuje budowę na 8-10 lat a znając terminowość wielkich inwestycji w PL to będzie kilkanaście lat . Górny zbiornik o poj. 6,5mln m3 powstanie na Zamkowej Kopie . Tzn, że trzeba będzie wybrać i wywieźć prawie 10 mln ton urobku z góry . Część posłuży do budowy tamy w Młotach . Cała okolica od Spalonej po Bystrzycę Nową i Starą aż po Wójtowice to będzie jedna wielka budowa przypominajaca kopalnie odkrywkową . Kto chciałbyś się relaksować przez ponad 10 lat w takim krajobrazie księżycowym pełnym kurzu ? Już na samą wiadomość o zamiarze budowy ceny działek spadły o połowę. I nadal chętnych brak.
Glatz poniedziałek, 27.03.2023 14:28
Zwłaszcza pod wodą? Wahania wód i zmienione warunki, które nie będą służyć turystyce i rekreacji. Poza tym szolnie w Młotach to obszar chroniony prawem jako Natura 2000!!!
zaznajomiony poniedziałek, 27.03.2023 14:33
dokładnie! Ludzie błagam nie dajcie się mamić. Myślałem poniekąd jak wy ale po tym jak zacząłem czytać posty na facebooku na profilu "Niezatapialna wioska Młoty" przejrzałem na oczy jaki wielki syf i szkodę chcą nam zrobić. Musimy to zablokować nie tylko dla naszego dobra ale również dla dobra kolejnych pokoleń.
poniedziałek, 27.03.2023 19:20
zaznajomiony z tępotą to tak, i nieuctwem, jesteś burak na oborze się znasz
poniedziałek, 27.03.2023 20:34
zna się ... widać jak umiejętnie korzystać z wynalazków cywilizacji jaki są komputer i inne urządzenia które zużywają energię. Sygnał docierający do tego komputera czy jego telefonu też dewastuje środowisko jednakże nie przeszkadza mu to by z niego korzystać
Ferdynard poniedziałek, 27.03.2023 13:37
jesteś w błędzie !!! zapora zakłóci naturalny system wodny i stanie się że Bystrzyca nie będzie miała wody....walory turystyczne są teraz ! czy wyobrazasz sobie plażę przy zbiornikach....? przecież to nie będzie jeden poziom wody ona będzie niżej wyżej więc to już nie plaża ....
poniedziałek, 27.03.2023 15:46
ferdek tu już jesteś cały zakłócony tobie wszystko nie pasi ,po co lotnisko w wawa jak jest w berlinie na tej zasadzie
Z48 poniedziałek, 27.03.2023 15:03
Doucz się prymitywie a później zacznij pisać bo jak dotąd żadnej merytoryki dla Ciebie to i rąbek spódnicy przeszkadza
zaznajomiony poniedziałek, 27.03.2023 14:19
tam będą wahania wody do 15 metrów, żeby odprowadzić prąd z elektrowni przez całą kotlinę trzeba będzie przeciąć wielkimi słupami z kablami wysokiego napięcia, nikt nie wie do końca którędy będą iść, poza tym żadna szkoda dla środowiska? czy wiesz że w turbinach jest specjalny smar które neutralizacja w wodzie odbywa się za pomocą mocnych środków chemicznych które mogą spowodować zaburzenia w naszym klimacie do tego stopnia, że na Spalonej i Zieleńcu zabraknie śniegu! Serio, zero szkód.
futurysta poniedziałek, 27.03.2023 20:30
Komentarz który przypomina jak to na dzikim zachodzie kładziono tory. Wtedy ludzie bali się wielkiego ziejącego smoka. To, że miałeś okazję napisać swój komentarz też pewnie kiedyś zmieniło środowisko. Bo każda inwestycja cywilizacyjna coś "wydziera" przyrodzie.
Sąsiad z wioski poniedziałek, 27.03.2023 20:13
Ludzie Wy naprawdę wierzycie w budowę zbiornika? Czytam.i smiac mi się z Was chce. Wybory idą i trzeba zamieszania narobić, a jak ludzie mają o co się kłócić to na spokojnie można inne rzeczy robić na spokojnie. Jedna wielka manipulacja, tak nami się bawią, sterują jak marionetkami w teatrze. Wyłączcie telefony, FB, TV i idźcie spędzać czas z rodziną, a za pół roku temat zapory zniknie. Szkoda życia i nerwów.
Pozdrawiam serdecznie
Iwona Sakowicz poniedziałek, 27.03.2023 17:13
Im bardzuej zgłębiam temat ESP Młoty , tym.bardziej jestem.na nie.
Łukasiewicz poniedziałek, 27.03.2023 16:44
Dajcie im łuczywo i zapiszcie do PO
Kornik poniedziałek, 27.03.2023 13:02
Całą prawda wszystko co chce Rząd Nowego wybudować opozycja protestuje łącznie z zielonymi
Pogonić lewaków z Polski
poniedziałek, 27.03.2023 14:13
Bo rząd nie buduje tylko rozwała naszą kasę. Weźmy przekop mierzeji- budowa za dwa miliardy dla kilku łódek i kajaków
***** *** poniedziałek, 27.03.2023 14:23
Nie każdy kto jest przeciwko pis jest lewakiem. To opozycja dla rządów które są narodowosocjalistyczne lub nawet gorzej
kiwano poniedziałek, 27.03.2023 13:32
no już Ostrołękę wybudowali,ławeczki Ojczyźniane i wiele więcej by było z czego rozpisać....
Zibi poniedziałek, 27.03.2023 13:01
Pis= przekrety i stołki
Haha poniedziałek, 27.03.2023 13:05
A PO to sami dobrodzieje Nowak,Tusk,Karpiński itd szkoda wymieniać banda która działa na rozkaz Berlina i U E
Nadpis poniedziałek, 27.03.2023 14:25
Lepsi niż to obecne dno den. Oszuści i złodzieje!
Josefat poniedziałek, 27.03.2023 13:35
Dlaczego skoro takie przekrętasy to pis ich nie posadził????pomyśl...
500- poniedziałek, 27.03.2023 14:31
Oni nie myślą, karmi się ich papką propagandową z szklanego ekranu. Ta im robi wodę z mózgu.
Obywatel poniedziałek, 27.03.2023 15:20
W PRL-U trzeba by aresztować wszystkich którzy przeszkadzają w państwowej inwestycji.
Wrona poniedziałek, 27.03.2023 13:39
te mądrale niech zajmą się wodami termalnymi w gminie 80-90 st,Celsjusza odwiert do 800 m....wtedy to będzie ekologiczne i atrakcyjne!!!!
oo7 kiedyś stały bywalec domu nr poniedziałek, 27.03.2023 14:20
Zniszczono przepiękną miejscowość, ładna historyczna zabudowe i nadzieje mieszkańców. Kilka dekad życia na walizkach.
K. poniedziałek, 27.03.2023 10:58
Interes kilkunastu osób przeciw całej gminie. Takie to Polskie i beznadziejne. Nie przesadzajmy też z tym środowiskiem. Nie takie inwestycje na świecie robią i nikomu to nie przeszkadza. Niedobrze się robi patrząc na tych zakichanych ekologów i pseudoobrońców natury. A co się działo w Zieleńcu i na Czarnej Górze? Gdzie byli ekolodzy.?
kiwano poniedziałek, 27.03.2023 13:31
o znalazł się dobroczyńca natury rozejrzyj się wokół siebie a najlepiej w lustro i co zpobaczysz????
poniedziałek, 27.03.2023 11:47
Chętnie się podpiszę pod powyższą opinią. W Kotlinie mieszkam zaledwie kilka lat ale już od początku zauważyłem, że jej elity robią wszystko (albo wręcz nie robią nic) by to miejsce się nie rozwinęło. Ma to swoje uzasadnienie bo lepsze drogi do Kotliny, to większa konkurencja dla miejscowych przedsiębiorców i rzemieślników. To też większy przepływ towarów , a co za tym idzie - niższe ceny i mniejsze zyski. Obecnie nawet paliwo mamy droższe nić gdziekolwiek dalej.
wieśniak poniedziałek, 27.03.2023 12:45
Jesteś mieszkańcem?Nie widzisz zmian? Owszem drogi w niektórych miejscowościach są w bardzo złym stanie ale gmina się rozwija.Moim zdaniem jesteś trollem nie mieszkańcem okolicy Bystrzycy Kłodzkiej
kilof poniedziałek, 27.03.2023 13:34
wieśniak jesteś tylko ze wsi i widzisz ogony więc nie zabieraj głosu jak Inni potrafią ocenić faktyczny stan Gminy pod rządami obecnie Nam panującej....