Stanowisko wójta gminy Kłodzko dot. budowy drogi S8 Wrocław-Kłodzko

wtorek, 28.4.2020 13:21 25997 55

- Wyrażam zdecydowany sprzeciw wobec preferowanego przebiegu drogi S8 w powiecie kłodzkim w wariancie A2. Mając na uwadze powyższe polecam, zgodnie z wcześniejszymi konsultacjami i tysiącem wypełnionych ankiet, wariant A4 ze zmianą węzła w okolicach galerii kłodzkiej na tzw. karo z koncepcji A2 - zaznacza wójt gminy Kłodzko, Zbigniew Tur, który swoje stanowisko w tej sprawie wyraził w piśmie skierowanym do Tomasza Żuchowskiego p.o. dyrektora Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Poniżej publikujemy treść stanowiska. 

Dotyczy: Stanowiska wójta gminy Kłodzko w sprawie budowy drogi S8 Wrocław-Kłodzko.

Szanowny Panie Dyrektorze,
nie podlega wątpliwości, iż przebudowa drogi S8 na odcinku Wrocław-Kłodzko jest konieczna i niezwykle potrzebna. Kontrowersje budzi jednak fakt, iż zmieniono nagle rekomendację kierunku przeprowadzenia wspomnianej inwestycji dla naszego odcinka. Podczas licznych konsultacji z mieszkańcami gminy Kłodzko, które wspólnie przeprowadzaliśmy wraz z przedstawicielami Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, zmierzaliśmy ku realizacji wariantu A4 (Bardo-Kłodzko). Jeszcze we wrześniu ubiegłego roku na konsultacjach w GDDKiA preferowany był wariant A4 korzystny w trzech kryteriach: funkcjonalnym, społecznym i środowiskowym. Dziś słyszymy o daleko idących preferencjach przychylnych budowie wariantu A2, ponoć tańszego o 700 mln zł, a przecież budowa tuneli na Zakopiance na łącznej długości 4,12 kilometrów kosztuje 969 mln zł, co daje 216 mln zł. za 920 metrów, tyle ile wynosi łączna długość dwóch tuneli w wariancie A4. Jeżeli wariant A2 jest dłuższy o 5 kilometrów, a średni koszt budowy 1 kilometra takiej drogi wynosi od 35 mln zł do 40 mln zł, to dłuższy wariant A2 będzie kosztował od 175 mln zł do 200 mln zł więcej. Kiedy do tego dojdą koszty wyburzenia nieruchomości i zadośćuczynienie, to okaże się, że warianty są porównywalne finansowo. Należy również wspomnieć o wydatkach związanych z utrzymaniem dłuższego, 5-kilometrowego odcinka w przyszłości.

Pragnę również zwrócić uwagę na to, iż gmina Kłodzko jest przede wszystkim gminą rolniczo-turystyczną, dlatego przeraża myśl, iż dziesiątki hektarów ziemi rolnej przeznaczonej pod uprawy zostaną zabudowane, a dziesiątki kilometrów ścieżek rowerowych (single track) stracą swój urok. Ponadto z roku na rok coraz prężniej rozwijamy się pod względem turystycznym o czym świadczy m. in. wpisanie do Strategii Sudety 2020-2030 zadania pn. „Budowa Inkubatora Turystycznego w sercu Kotliny Kłodzkiej” w Boguszynie.

Wybór przebiegu trasy S8 w wariancie A2 należy rozpatrywać również przez pryzmat negatywnych następstw na egzystencję w przyszłości. Budowa S8 to inwestycja, która będzie miała wpływ na życie wielu pokoleń mieszkańców ziemi kłodzkiej nie tylko w kwestii ekonomicznej. Procesy wywłaszczeniowe, a tym samym ingerencja w otaczającą nas przestrzeń spowoduje nieodwracalne, negatywne zmiany, których skutki odczuwać będą przyszłe pokolenia. To, co było atutem dla naszego regionu, przestanie istnieć. Rozpoczęte inwestycje w turystyce, która jest bardzo ważną gałęzią gospodarki regionu będą znacznie utrudnione, a wspaniałe widoki, które przyciągały rzesze turystów zostaną „zasłonięte”.

Wskazane rozwiązanie przechodzące przez miejscowości Podzamek, Jaszkówkę, Wojciechowice i Boguszyn jest również nie do przyjęcia, ponieważ w znacznie większym stopniu ingeruje w tereny inwestycyjne i strategiczne niezbędne do rozwoju naszej gminy. Wybrany wariant powoduje konieczność wyburzenia dodatkowo kilkunastu domów mieszkalnych, kaplicy-grobowca w Podzamku i ujęcia wody, z którego korzysta Dom Pomocy Społecznej. Jednocześnie skazuje mieszkańców kilkudziesięciu budynków na bezpośrednie sąsiedztwo wiaduktów i drogi.

Z jednej strony mamy 920-metrowy tunel pod Górami Bardzkimi w wariancie A4, natomiast z drugiej dłuższą drogę z rondami, mostami, przejściami dla zwierząt, drogami dojazdowymi oraz estakadami, które zdegradują środowisko, turystykę i rolnictwo.

Ponadto korzystniejszym rozwiązaniem, z punktu widzenia rozwoju gminy Kłodzko, jest wyjście z MOP-em i węzłem w Boguszynie (A4), niż w Podzamku i Jaszkówce (A2), gdyż w tym obszarze znajduje się baza hotelarsko-gastronomiczna i stacja paliw ORLEN.

Wyrażam zdecydowany sprzeciw wobec preferowanego przebiegu drogi S8 w powiecie kłodzkim w wariancie A2. Mając na uwadze powyższe polecam, zgodnie z wcześniejszymi konsultacjami i tysiącem wypełnionych ankiet, wariant A4 ze zmianą węzła w okolicach galerii kłodzkiej na tzw. karo z koncepcji A2.

Z wyrazami szacunku
Wójt Gminy Kłodzko Zbigniew Tur

Przeczytaj komentarze (55)

Komentarze (55)

ano wtorek, 05.05.2020 11:53
WARIANT A4 pod KAŻDYM WZGLĘDEM ma PRZEWAGĘ i TEN i TYLKO TEN MUSI BYĆ REALIZOWANY. Mamy już XXI wiek , a koncepcja wariantu A-2 powstała jeszcze w czasach PRL-u.
- poniedziałek, 04.05.2020 11:04
A dlaczego mieszkańcami Boguszyna się nikt nie martwi ,tam też będą rozbiórki ?Wiedzą że ta droga jest potrzebna i żadnego cyrku nie robią żeby nie opóźniać inwestycji .a
A może dlatego że pan wójt tam nie mieszka?
. czwartek, 30.04.2020 17:50
Rząd dał plamę wycofując się z wariantu A4 rekomendowanego wcześniej przez GDDK i A . Teraz będzie musieli się wycofać z A2 aby wyjść z twarzą.
niedziela, 03.05.2020 20:04
co ty marudzisz, postękacie więcej, to pisowcy się wycofają ze wszystkiego i wtedy z Turem i Awiżeniem, będziecie sobie orali/uprawiali rolę do bólu w towarzystwie tego niespełnionego dziennikarzyny ano
ano piątek, 01.05.2020 10:15
Władza liczy na myślenie podobne do Twojego. Ten co podnosi ręce do góry w akcie poddania jest niewiele wart. DAJE PRZYZWOLENIE NA ŁAMANIE PRAWA i IGNOROWANIE SPOŁECZEŃSTWA. Tylko skuteczny opór doprowadza do zmian niesłusznych decyzji. Tak jak opór doprowadził do budowy drogi w standardzie S-8 , a nie wciskanego knota 2+1, tak teraz Nasza NIEUSTĘPLIWOŚĆ DOPROWADZI do powrotu realizacji preferowanego do niedawna wariantu A-4 który posiada 3 punkty przewagi nad wariantem A2, co przedstawiła wcześniej GDDKiA, a teraz niby o tym ZAPOMNIELI ???. Rząd chce " włożyć kij w szprychy i udowodnić" , że wynik 3:1 za A-4 , nie jest wygraną tylko przegrana. Jarosław K. kiedyś stwierdził , że nikt Rządowi nie wmówi że BIAŁE jest BIAŁE, a CZARNE jest CZARNE.
Maschinengewehrschütze czwartek, 30.04.2020 19:24
Dlatego w tym tekturowym kraju żadne konsultacje,petycje,podpisywanie list etc. nie mają jakiegokolwiek sensu."Władza" i tak zrobi swoje.
Marcin czwartek, 30.04.2020 12:39
Mam pomysł, aby w związku z poniższym fragmentem z pisma Pana Wójta, wspólnie z Wójtem zorganizować protest przeciwko budowie S8 do Kłodzka w obronie rzepaku i kukurydzy którą chcą zadeptać budując tą diabelską drogę :) I jeszcze te single trucki, o nie STOP S8 !!!!


"Pragnę również zwrócić uwagę na to, iż gmina Kłodzko jest przede wszystkim gminą rolniczo-turystyczną, dlatego przeraża myśl, iż dziesiątki hektarów ziemi rolnej przeznaczonej pod uprawy zostaną zabudowane, a dziesiątki kilometrów ścieżek rowerowych (single track) stracą swój urok."
Cheemi czwartek, 30.04.2020 11:12
Nie zazdroszczę Wójta, który widzi tylko czubek własnego nosa.
Mieszkanka gminy środa, 29.04.2020 14:34
Podzamek jest najlepszym rozwiązaniem nie zgadzam się z głosem wójta
. środa, 29.04.2020 17:19
90 % mieszkańców powiatu jest za logicznym wariantem A4, a Ty "mieszkanko gminy" możesz się nie zgadzać kiedy mąż każe Ci wynieść z domu śmieci.
czwartek, 30.04.2020 01:00
Mieszkańcy wiochy???!A cóż to za okreslenie??Czyz to nie ciężka praca rolników daje panu chleb na codzień !Prosze przestańcie ubliżać!!Ale taki człowiek który w ten sposób się wypowiada przedstawia najniższy stopień inteligencji??Nie będę zniżać się do pańskiego poziomu !Koniec cytatu!!(ale jak mówią tylko Polak to potrafi !!!
Koni środa, 29.04.2020 17:38
Chyba 90% mieszkańców wiochy Podzamek. Wariant A2, jest najtańszy, najszybszy do zrealizowania i zaproponowany przez specjalistów którzy są w temacie i normalnie znają się na budownictwie. W dodatku z A2 zuskujemy szybszy dojazd do Złotego Stoku i Nysy oraz północną obwodnicę Kłodzka. Minusy, dojazd do Wro wydłuży się o max 5 km. Przy prędkości 130km/h to jakieś 2 minuty.
środa, 29.04.2020 22:51
No mieszkanko (????) chyba ani matematyka ani pani logika nie idzie w parze! Fakultetów to napewno pani nie skończyła .Jak można się tak publicznie ośmieszać ??WSTYD!!Dobrze ze robi pani ta swoją bzdurna i nielogiczna wypowiedz anonimowo .Ale ośmielę się nadmienić pani totalnie bzdurna wypowiedz w tv!Dziekuje
ano środa, 29.04.2020 18:19
WYŚLIJ "Koni" SWOJE BZDURY NA BERDYCZÓW.
Klo1 środa, 29.04.2020 21:40
Jak to czytam to nie wiem czy się śmiać czy płakać? Cytat "Pragnę również zwrócić uwagę na to, iż gmina Kłodzko jest przede wszystkim gminą rolniczo-turystyczną, dlatego przeraża myśl, iż dziesiątki hektarów ziemi rolnej przeznaczonej pod uprawy zostaną zabudowane, a dziesiątki kilometrów ścieżek rowerowych (single track) stracą swój urok."
To po co w ogóle budować tu drogi jak jesteśmy takim rolniczym zadupiem że ścieżkami rowerowymi.
Pomogę pomyśleć środa, 29.04.2020 20:44
Dla tych, którym A4(tunel) się nie podoba to proszę o zapoznanie się z mapami jeśli ktoś potrafi. Dk8.pl i tam kliknąć na „mapy” .Może zaczniecie myśleć.
Kto to i jak liczył??! środa, 29.04.2020 20:40
Dla porównania bardzo ciężkie warunki odwiertu na ZAKOPIANCE dwie strony po 2.6 km co daje nam 4.12km koszt 969 mln złotych.Jakim cudem niecały 1 km tunelu może tutaj dawać nam 700 mln złotych różnicy? Jeśli nasz wariant jest dłuższy o 5 km a średni koszt budowy jednego km takiej drogi to 35mln złotych. Na dodatek przy wariancie A2 droga jest bardziej skomplikowana z wiaduktami, rondami ,zjazdami itd. Koszt 1 km tunelu to ok 200mln a 5 km dodatkowej drogi ( w odcinku prostym) to 175mln złotych już w tym momencie wariant A4 staje się porównywalnym ekonomicznie nie dodając ww. utrudnień na krętym wariancie A2 i odszkodowań dla wyburzanych nieruchomości oraz gruntów.Wariant A4 w logicznym myśleniu staje się bardziej opłacalny co wskazuje nam na jednoznaczny wybór tego wariantu.Tak jak już pisałam będziemy jako mieszkańcy żądać kosztorysu wariantu A2 i A4.
Trole środa, 29.04.2020 20:32
Czy ktoś widział mapki tych wariantów bo jeśli tak to widział że proponowanie wariantu a2 to głupota bo jest dłuższy i jednak droższy od a4 i to jest kłamstwo! Przy a4 z tunelem nie burzymy nowych domów!Jak toś nie widział i nie jest w temacie to proszę się nie udzielać!
Luk środa, 29.04.2020 17:43
A to Pan Wójt ma jakieś wykształcenie z zakresu budownictwa dróg, czy może doświadczenie w projektowaniu autostrad, że tak się między innymi w moim imieniu mądrzy w tym piśmie? Wariant A2 zatwierdzony przez profesjonalistów, wykształconych projektantów z doświadczeniem. Proszę juz nic nie mieszać bo znowu proces budowy oddalimy o kolejne kilka lat.
środa, 29.04.2020 13:23
Kierować wszystkich na Berdyczów
środa, 29.04.2020 11:53
Panie wójcie, proszę zająć się rozwijaniem/modernizowaniem/ remontowaniem- tego co, Pan ma w zasobach gminnych.
Argumenty jakich pan używa są nadto niemerytoryczne i życzeniowe.
Pańska gmina najpierw potrzebuje inwestycji i modernizacji , a potem ewentualnego rozwoju w oparciu o walory turystyczne , czy lokalizacyjne poszczególnych miejsc/działek.
Na przykład.Nie widzę, żeby panu przeszkadzał wszechobecny bałagan i brak jakichkolwiek hamulców w kwestii upraw rolnych.Zaorane drogi gminne, ruczaje, oczka wodne, drzewostan zlikwidowany , łąki kwietne z gatunkami chronionymi bezpowrotnie stracone. Rabunkowa gospodarka rolna i zupełny chaos, brak kontroli we wszystkich kwestiach społeczno-gminno-gospodarczych. A ochrona środowiska? Tak to obecnie wygląda wielu perspektyw.
Wyborców należy szanować- rozumiem, ale nie należy się ich bać panie wójcie, gdy są ,,nie do edukowani,,.
Klodczanin środa, 29.04.2020 08:20
Panie Wojcie, niech Pan zakończy tworzenia tego typu wypocin. Po tylu latach chcą zrobić drogę i nagle szkoda Panu terenów rolniczych. Co za idiotyzm. A czy zauważył Pan, że wraz z wariantem A2 Kłodzko zyskuje północną obwodnicę miasta. Dodatkowo skróci się dojazd do Złotego Stoku i tym samym do Nysy i dalej A4. Jeżeli teraz będziemy wymyślać, że ten wariant jest zły bo są tam jakieś pola to oddalimy cały proces o kolejne 2 lata. Potrzebujemy tej drogi teraz. Niech Pan już nie sabotuje inwestycji bo się Pan na budownictwie dróg najzwyczajniej nie zna!
środa, 29.04.2020 23:09
Poprostu jak sie czyta takie farmazony ,które pan czy tez pani ta bo nie wiadomo??,to tak jak to pan ujął w swoim komentarzu trzeba być grzecznie mówiąc nie spełnia rozumu!!Szkoda ze nie wiedzieliśmy ze mamy takiego fachowca w Kłodzku od budowy dróg i mostów! Proszę dokładnie zapoznać się z planami inwestycji !Juz dość Klodczanie nawdychali się spalin(zatrute nasze płuca),a czy pomyślał pan o zanieczyszczeniu środowiska ???Reasumujac jeśli trochę pan poczyta to najlepsza obcja TUNEL !!,a nie autostrady gdzie po 10 latach będą do totalnego remontu ze względu na EROSJE! Na całym świecie jeśli trochę to pana zainteresuje na pierwszym miejscu w planach budowy stawia się TUNELE!! Zycze aby pan i pana dzieci w przyszlosci mialy dobry oddech!!
Klodczanin czwartek, 30.04.2020 12:28
Kto powiedział, że jestem fachowcem od budowy dróg i mostów. Popieram wariant zaproponowany przez specjalistów, ale jak zawsze głos zabiera taki ktoś jak Pan czy Pan Wójt którzy przeczytali kilka artykułów o drogach i nagle są super specjalistami. Druga sprawa ! Wg. tego co Pan pisze, to puszczając obwodnicę przez Bardo, tunel i Boguszyn i dalej obwodnicą koło Galerii zadbamy o środowisko, natomiast puszczając w wariancie przez podzamek to środowisko zanieczyścimy ? Hahahahahah
Kotlina kłodzka jest zanieczyszczona w 90 % przez kopciuchy. Tranzyt puszczony bokiem miasta nie zmieni sytuacji czystości powietrza jeżeli nie zlikwidujemy kopciuchów. No, ale na pewno przeczytał Pan jakiś artykuł w internecie i wie Pan lepie. Zgadłem ?
- środa, 29.04.2020 10:22
Święta prawda ,jak znowu odłożą budowę s8 to podziękujemy wójtowi.
środa, 29.04.2020 06:27
To normalne ze jest przeciw przecież mieszka w Podzamku
ano środa, 29.04.2020 12:18
BEZMYŚLNIE POWTARZASZ SLOGANY, jakby ci PiS mózg wyprał.
środa, 29.04.2020 12:33
Wycieczki osobiste ano to jedno i tu racja, ale teksty typu kto, co komu wyprał, to drugie.
Ty ano jesteś merytoryczny zauważyłem, tylko wtedy gdy to Ci pasuje,.
Ja rozumiem masz swoje sympatie, zlecenia z gmin niektórych- prawdopodobnie:)/ również, Taki jest świat, nie ty pierwszy i nie ostatni.
Ale w sprawach, ciężkiej wagi inwestycyjnej, mógłbyś pokazać nieco ,
racjonalnego kręgosłupa, a nie popisywać się błazenadą twórczą na forach. W sumie to nie pozdrawiam, ale i też nie oczekuję podobnych dowodów serdeczności - ano.
corso środa, 29.04.2020 08:11
Takie protesty odsuną na wiele lat tą inwestycję.
wtorek, 28.04.2020 14:28
Przeczytałem...... i nie jarzę ... o jakim rozwoju ten pan mówi ?
Majkel wtorek, 28.04.2020 14:34
O rozwoju sprzedaży taniego wina w sklepie w Jaszkowej. A widząc jak rządził przez ostatnie 20lat ....to raczej niedorozwój
wtorek, 28.04.2020 16:34
Napewno nie o rozwoju inteligenci elektoratu pisu bo tu już nie ma nadzieji
Majkel wtorek, 28.04.2020 17:04
Tak samo jak na uczciwe i mądre rządy Platformy.
wtorek, 28.04.2020 20:14
A czy trzeba być tak mocno ograniczonym tylko do 2 parti? Pis (PODATKI I SOCJALIZM) lub Po(puste obietnice?) Wiadomo konus kupił sobie głosy patologi programem 500+ więc ma tam większe poparcie ale po wyborach kasy na 500+ nie będzie już dlatego tak cisną na wybory tak szybko, że nie wyruc+a was nikt tak jak wyruc+a was pis
środa, 29.04.2020 08:03
Najwięcej zarażeń występuje w rejonach gdzie jest niska świadomość społeczna. Należałoby również sprawdzić na co głosuje społeczeństwo z niską świadomością ? Jakimś cudem to się pokrywa.
środa, 29.04.2020 05:38
Pan "wujt" niech się zabierze za drogi własnej gminy gdzie w większości nie da się normalnie przejechać, a nie 8 ka na której nie ma wpływu. Chyba, że ma wyższe ambicje polityczne bo rodzinka kasy potrzebuje
Maria wtorek, 28.04.2020 17:28
Czy szpital w Klodzku na głównym przyjmuje pacjentów na zabiegi ? Wie ktoś coś?
Borys wtorek, 28.04.2020 23:22
Nie przyjmuja w klodzku ja byłem we Wrocławiu szpital Marciniaka przyjeli po tygodniu od telefonu do nich a bylem tydzień temu
Marek wtorek, 28.04.2020 20:31
Tak jak już tu ktoś napisał, szpitale we Wrocławiu przyjmują chociaż kasę zarobią a Kłodzko zbankrutuje bo z tego co wiem to nie przyjmują na zabiegi
Bofre wtorek, 28.04.2020 19:46
We Wrocławiu przyjmują ale w zadupiu kłodzkim nie
B wtorek, 28.04.2020 21:05
Tak to jest za czasu PiS .Nikt nie liczy się z niczym.Tak ma być bo my tak chcemy Dopiero każdego z wyborców musi osobiście dotknąć działanir tej partii bezprawia by to zroumieli
wtorek, 28.04.2020 22:49
Każdego dotykają te chore rządy konusa ale duża część narodu się sprzedała za 500+
wqrwiony wtorek, 28.04.2020 21:51
po 1: TIRY NA TORY, po 2: tak to jest jak michałki i inne maciusie pod dyktando moniczki robią władzy na złość, w Świnoujściu tunel, na zakopiance tunel, u nas pomnik głupoty dla lokalnych platfusów, po 3 TIRY NA TORY
ano wtorek, 28.04.2020 19:08
TAK TRZYMAĆ ; ANI KROKU DO TYŁU. DZIĘKI SPRZECIWOWI BĘDZIE droga S-8, a nie 2+1 , tak TERAZ NIE MOŻEMY dopuścić do budowy bubla w postaci wariantu A-2.
klara wtorek, 28.04.2020 17:25
Czy jeszcze komuś tak się wydaje, po wyrazie twarzy tego Pana na każdym zdjęciu, jakby miał za ciasne buty?
Bilo wtorek, 28.04.2020 17:23
Tysiące ankiet ??? A widział ktoś te ankiety. Jedno jest pewne że wójt mieszka w podzamku. I czemu tak bardzo chcę żeby biegła właśnie tamtędy????
. wtorek, 28.04.2020 17:12
WIĘKSZOŚC WPISÓW ,TO TYPOWY BEŁKOT.
rynio wtorek, 28.04.2020 16:40
Nakupili ziemi pod inwestycje drogowe a tu ich bokiem ominie.
wtorek, 28.04.2020 16:05
A czy nadal cała rodzinka wujta ma posadki w gminie?
wtorek, 28.04.2020 16:55
Chyba wójta...
wtorek, 28.04.2020 16:56
Brawo Panie Wójcie!
Majkel wtorek, 28.04.2020 14:32
Wiemy już gdzie władza gruntów i interesów nie ma
Bogobojowy wtorek, 28.04.2020 14:16
Puszczać tiry przez Zgorzelec i problem zniknie. Dać zakaz wjazdu tirów od Kłodzka do Kudowy, a więcej ludzi będzie szczęśliwych.
Ooo wtorek, 28.04.2020 13:52
Fakt
sdas wtorek, 28.04.2020 13:41
i teraz będą się spierać qur....... 10 lat zanim dojdą do pewnego konsensusu a droga i tak nie powstanie, gdzie ten naród ma rozum?