"Utrzymamy funkcję dworca mimo sprzedaży"
Po dwóch latach wraca sprawa sprzedaży noworudzkiego dworca PKS. Co się zmieniło od 2013 roku, jaka jest obecna sytuacja PKS-u oraz co wiąże się ze sprzedażą budynku dworca - o tym w rozmowie z Maciejem Awiżeniem, starostą kłodzkim.
Dlaczego po dwóch latach wrócił temat sprzedaży noworudzkiego dworca PKS?
Maciej Awiżeń: Pogorszyła się sytuacja dworca, gdyż kolejny przewoźnik otrzymał zgodę na przystanek w innym miejscu miasta. Po co płacić za wjazd na dworzec, kiedy można zaoszczędzić? Pogorszenie płynności finansowej dworca prognozował już poprzedni właściciel - Skarb Państwa. Spółkę PKS wciąż obowiązuje ta sama strategia, która zakłada taki właśnie kierunek restrukturyzacji - stopniowe wygaszanie placówek terenowych ze względu na wysokie koszty utrzymania. Opłaty miesięczne za eksploatację budynku dworca w Nowej Rudzie sięgają ok.10 tys. złotych. Zysk z wynajmu pomieszczeń wewnątrz budynku – to jakieś 15 % tej sumy. Kto płaci za ten minus? Klienci PKS! Jeśli chcemy być konkurencyjni nie możemy w cenę biletu włączać kosztów utrzymania dworca, z którego i tak konkurencja nie korzysta... A proszę pamiętać, że PKS-owi wciąż przybywa konkurencji, zwłaszcza na tak ważnej trasie, jak między Kłodzkiem a Nową Rudą, i jako spółka normalnie funkcjonująca na rynku, musimy szukać oszczędności albo możliwości zarobku. Jedną z nich jest sprzedaż nierentownych nieruchomości, a inną likwidacja niedochodowych połączeń, czego zwłaszcza chcielibyśmy uniknąć.
Ale w 2013 roku udało się znaleźć inne rozwiązanie?
Maciej Awiżeń: Wtedy chodziło o wkład własny do zakupu nowych autobusów dla PKS-u. Potrzebowaliśmy odświeżyć tabor i z unijnym dofinansowaniem mamy dzięki temu 12 zupełnie nowych pojazdów, energooszczędnych i dostosowanych do potrzeb osób niepełnosprawnych. Wkład własny uzyskaliśmy dzięki sprzedaży części terenu bazy PKS-u w Kłodzku oraz dzięki pracownikom, którzy w związku z zaistniałą sytuacją nie mogli otrzymać podwyżek. Tak więc w pewnym sensie także ich kosztem uniknęliśmy sprzedaży tej dworcowej nieruchomości w Nowej Rudzie.
Jak wygląda obecna sytuacja PKS-u?
Maciej Awiżeń: Mimo że konkurencji na rynku przybywa, wciąż nie likwidujemy wielu połączeń m.in. z regionu noworudzko-radkowskiego, które są dalekie od rentowności. Nie mamy obowiązku utrzymywania ich, ale uważamy, że kursy o charakterze użyteczności publicznej musimy prowadzić dalej ze względu na mieszkańców, a tym samym ze względu na drożność komunikacyjną, która nie powinna wykluczać nikogo, choćby frekwencja na niektórych trasach była znikoma. Planujemy tu także współpracę z zainteresowanymi gminami. Natomiast utrzymanie dworców, z których korzysta stosunkowo niewielu podróżnych, a jeśli nawet są, to korzystają z usług konkurencji – jest kompletnie nieopłacalne. Zdaję sobie sprawę, że mieszkańców czy turystów nie obchodzi, kto utrzymuje budynek dworca, ale z punktu widzenia interesu spółki, która musi zarabiać – ma to zasadnicze znaczenie. Jednak utrzymamy funkcję dworca w inny sposób.
Co zatem będzie się wiązało ze sprzedażą budynku dworca w Nowej Rudzie?
Maciej Awiżeń: Jeśli oczywiście znajdzie się nabywca tej nieruchomości, będzie on miał obowiązek pozostawienia w niej częściowo obsługi przewozów zbiorowych, co w tym konkretnym przypadku oznacza – pozostawienie dwóch stanowisk przelotowych dla obsługi pasażerów, a także pomieszczeń kasy biletów miesięcznych i poczekalni dla pasażerów. Jestem przekonany, że warunki dla wszystkich korzystających z usług kłodzkiego PKS-u nie pogorszą się, a powiem nawet więcej – jest szansa, że się polepszą, gdyż w czasie oczekiwania na autobus, będzie można skorzystać z nowoczesnej poczekalni lub z wielu rozmaitych usług, jak to się dzieje np. na dworcach w Głogowie czy Myślenicach.
A co zyska na tym Nowa Ruda?
Maciej Awiżeń: Poprawa sytuacji ekonomicznej spółki pozwoli na utrzymanie miejsc pracy, również dla pracowników placówki terenowej w Nowej Rudzie, a zobowiązanie nabywcy nieruchomości, o którym wspomniałem wcześniej w żaden sposób nie pogorszy sytuacji korzystających z dworca regularnie mieszkańców miasta, które jest jednym z ważniejszych centrów naszego powiatu.
Przetarg odbędzie się 23 czerwca 2015 roku o godz. 12.00 w siedzibie spółki PKS w Kłodzku SA.
Przeczytaj komentarze (10)
Komentarze (10)