Droga przy Słupie w gminie Męcinka wyremontowana. Spółka KSS w Bartnicy przeprowadzała remont etapami
Zakończył się zaplanowany remont drogi wokół Zalewu Słup w gminie Męcinka. Dzięki Kopalniom Surowców Skalnych w Bartnicy sp. z o.o., które wzięły na siebie modernizację powiatowej drogi, kierowcy mogą już korzystać z prawie 4 kilometrów naprawionej, bezpiecznej jezdni.
Zalew Słup, zwany też Zbiornikiem Wodnym Słup, jest retencyjnym zbiornikiem w gminie Męcinka, w powiecie jaworskim, mającym na celu ochronę przed powodziami. W ciepłe dni zalew jest chętnie odwiedzany przez mieszkańców regionu. Korzystają z niego letnicy, wędkarze, wielbiciele sportów wodnych. Ale bodaj każdy kierowca, który kiedykolwiek jechał nad Słup najlepiej wie, jaki tor przeszkód stanowił - jeszcze do niedawna - dojazd do tego zbiornika. Wąska, dziurawa, nieremontowana od kilkudziesięciu (!) lat droga nr 2786D była dla uczestników ruchu niebezpieczna. Wszystko zaczęło się zmieniać na lepsze wtedy, gdy odpowiedzialność za poprawę stanu jezdni - choć to droga powiatowa - wzięły na siebie Kopalnie Surowców Skalnych w Bartnicy (KSS Bartnica), które są właścicielem Kopalni Bazaltu w pobliskiej Męcince.
Spółki nie obligowały do tego żadne przepisy, ale ponieważ KSS Bartnica zaczęła transportować tą jezdnią bazalt do uruchomionej w 2023 roku Bocznicy Kolejowej Brachów, to już 3 lata przed otwarciem Bocznicy spółka zobowiązała się do naprawienia drogi. Porozumienie w tej sprawie zostało podpisane w 2020 roku - przez Zarząd KSS Bartnica i władze powiatu jaworskiego. W myśl umowy, remont drogi KSS Bartnica miała przeprowadzać etapami, do 2025 roku.
KSS Bartnica wywiązała się z umowy, w pierwszej kolejności modernizując gruntownie most na rzece Nysa Szalona, który nie był naprawiany od… 1966 roku. W czasie kolejnych, sześciu etapów remontu, naprawione zostały najbardziej zniszczone odcinki jezdni. - Podczas każdego etapu prac m.in. frezowaliśmy dotychczasową nawierzchnię, z której materiał, po wymieszaniu z mieszanką bazaltową i cementem, wykorzystywany był do nowej podbudowy jezdni. Wzmacnialiśmy też pobocza oraz utwardzaliśmy znajdujące się przy drodze zjazdy na posesje i pola. Wyjątkiem w metodzie całego remontu był ostatni z dwóch naprawianych przez nas w tym roku odcinków drogi, mający prawie 700 metrów. Tu zastosowaliśmy tzw. asfalt modyfikowany w górnej warstwie jezdni, wzbogacony polimerami. Ta nowoczesna technologia wpłynie na trwałość drogi, ale także technologie zastosowane przy remontach wcześniejszych odcinków zapewniają drodze odporność, trwałość i wytrzymałość - mówi Bogusław Krupiński, Kierownik Działu Energomechanicznego w KSS Bartnica.
Ostatni etap remontu drogi powiatowej nr 2786D, prowadzony w gminie Męcinka przez KSS Bartnica, zakończył się kilka dni temu. Utrudnienia dla kierowców nie trwały nawet dwóch tygodni. Remont zakończono wykonaniem zjazdów oraz wyrównaniem poboczy.
W czasie wszystkich etapów remontu naprawionych zostało w sumie około 4 kilometrów drogi wokół Zalewu Słup. - Wykonaliśmy remont tak, aby droga była bezpieczna i służyła mieszkańcom przez lata - mówi Jakub Madej, prezes Kopalń Surowców Skalnych w Bartnicy. Wszystkie prace przy remoncie drogi powiatowej kosztowały spółkę KSS Bartnica około 4 i pół miliona złotych.
Dodaj komentarz
Komentarze (0)