Terapia z psem w Specjalnym Ośrodku Szkolno – Wychowawczym w Dzierżoniowie

niedziela, 8.3.2015 20:40 1391 0

„(...)Na tym świecie różnie bywa, zabawnie i dziwnie. Raz jednostka jest szczęśliwa, to znów wręcz przeciwnie. W dżungli życia, w życia buszu zawsze ci pomogą Cztery łapy, para uszu, oczy, nos i ogon(...)”
Ludwik Jerzy Kern

Kynoterapia/dogoterpia nie pierwszy raz pojawia się wśród uczniów Specjalnego Ośrodka Szkolno – Wychowawczego w Dzierżoniowie. To forma terapii, która zawsze przynosi wiele radości. Tym razem ruszyły zajęcia zorganizowane przez Stowarzyszenie POMOST dla wychowanków pochodzących z Dzierżoniowa i uczących się w Ośrodku. To zadanie publiczne jest dofinansowane ze środków budżetowych Urzędu Miasta w Dzierżoniowie. Dzięki temu dwa cudne psy rasy golden retriever: Niko i Lemon mogą pomóc dzieciom uwierzyć w siebie i dać tyle sympatii i ciepłego futerka ile tylko będzie potrzeba.

Czym właściwie jest kynoterapia? Jest to metoda terapii, która wspomaga efektywność rozwoju osobowości, edukacji i rehabilitacji. Motywatorem do działania jest odpowiednio dobrany pies, który jest prowadzony przez wykwalifikowanego kynoterapeutę. Obecność psa pozwala dzieciom na spontaniczne działanie, motywuje je do podjęcia własnej aktywności i wpływa pozytywnie na ich samopoczucie. Ponieważ metoda pracy z psem sprawdza się wśród podopiecznych są oni szczęśliwi, że mogą uczestniczyć w tego typu zajęciach. Dzieci i młodzież reagują na psy bardzo żywo, włączają się do aktywności, przyjmują postawę badacza zadając pytania na temat psa, chcą wiedzieć o nim wszystko. To pomaga poprowadzić zajęcia w taki sposób, aby zaangażować ich w wiele innych czynności.

Uczestnicy zdobędą wiedzę na temat opieki nad psem, prawidłowego zachowania w obecności psa (zarówno znanego jak i obcego), ale także będą realizować cele terapeutyczne: fizyczno – ruchowe, emocjonalno – społeczne, edukacyjno – poznawcze i motywacyjno – społeczne. Wpłynie to znacząco na ich rozwój oraz poczucie własnej wartości. Już na pierwszych zajęciach widoczna była „magia psa” (pełne skupienie na czynnościach, wyciszenie). Mamy nadzieję, że współpraca i więź, która się umacnia będzie owocna i przetrwa jak najdłużej, a do zajęć wkradnie się nowa motywacja, chęć do działania oraz zdobywania nowych umiejętności.

Dlaczego dzieciom tak łatwo nawiązać więź z psem? I dlaczego te zajęcia przynoszą efekt? „Bo pies akceptuje bezwarunkowo i nie ocenia, daje z siebie bezinteresownie a niczego nie oczekuje w zamian. Nie stawia warunków i kocha niezależnie od tego czy odnosimy sukces czy porażkę. Pies nie ogranicza, pozwala spontanicznie realizować wszystkie pomysły i zachęca do kontaktu. Buduje poczucie bezpieczeństwa, ponieważ jest ciepły, puszysty i miły w dotyku, a głaskanie i przytulanie jest dla każdego przyjemnym relaksem. Pies nie wydaje poleceń, nie upomina i nie strofuje, nie dopomina się spokoju, a jedynie słucha cierpliwie i ufnie czeka na każdy kontakt”.

Magdalena Borzestowska
Monika Mielczarska

Dodaj komentarz

Komentarze (0)