Poseł Monika Wielichowska - #TrójpakAntyputinowski

czwartek, 24.3.2022 12:30 1278 0

SANKCJE dla ROSJI są możliwe NATYCHMIAST. Deputinizacji możemy dokonać bez zmiany Konstytucji. Położyliśmy na stole 3 konkrety - 3 projekty ustaw. #TrójpakAntyputinowski:
* o szczególnych rozwiązaniach w zakresie środków ograniczających w odniesieniu do działań podważających integralność terytorialną, suwerenność i niezależność Ukrainy lub im zagrażających oraz o zmianie ustawy Kodeks postępowania cywilnego
* o zmianie ustawy o finansach publicznych.
* o zmianie ustawy o zasadach zarządzania mieniem państwowym.

O czym te projekty?

1. Projekt o szczególnych rozwiązaniach w zakresie środków ograniczających w odniesieniu do działań podważających integralność terytorialną, suwerenność i niezależność Ukrainy lub im zagrażających oraz o zmianie ustawy Kodeks postępowania cywilnego. Projekt ustawy zakłada wprowadzenie przepisów umożliwiających dokonanie przepadku środków finansowych i zasobów gospodarczych będących własnością, pozostających w posiadaniu, w faktycznym władaniu lub pod kontrolą osób fizycznych lub prawnych, podmiotów lub organów lub powiązanych z nimi osób fizycznych lub prawnych, na które zostały nałożone przepisami prawa międzynarodowego środki ograniczające w odniesieniu do działań podważających integralność terytorialną, suwerenność i niezależność Ukrainy lub im zagrażających.

2. Projekt o zmianie ustawy o finansach publicznych. Projekt ma na celu a umożliwienie finansowanie środkami publicznymi dodatkowych potrzeb obronnych Rzeczypospolitej Polskiej. W obecnej sytuacji wywołanej agresją Rosji i wojną w Ukrainie rząd polski powinien przystąpić do natychmiastowej przebudowy i modernizacji technicznej Sił Zbrojnych. Obecne przepisy ustawy o finansach publicznych nie powinny ograniczać w żaden sposób realizacji powyższych celów. W związku z tym proponowana zmiana ma na celu stworzenie przestrzeni w finansach publicznych na dodatkowe wydatki (powyżej 2,5% PKB, które były planowane przed agresją Rosji na Ukrainę) na realizację powyższych celów oraz daje czas (5 lat) na dostosowanie struktury wydatków i dochodów publicznych do długookresowych wyzwań związanych z przebudową i modernizacją techniczną Sił Zbrojnych Rzeczpospolitej Polskiej.

3. Projekt o zmianie ustawy o zasadach zarządzania mieniem państwowym. W dobie trwającej wojny w Ukrainie wywołanej przez Federację Rosyjską należy podjąć pilne działania mające na celu ochronę i zabezpieczenie mienia spółek z udziałem Skarbu Państwa realizujących zadania publiczne oraz mających istotne znaczenie dla gospodarki państwa. W przedmiotowym projekcie ustawy przewidziano, że w przypadku wystąpienia przez Rzeczpospolitą Polską z wnioskiem o podjęcie konsultacji w trybie art. 4 Traktatu Północnoatlantyckiego sporządzonego w Waszyngtonie dnia 4 kwietnia 1949 r. (Dz. U. z 2000 r. poz. 970), w okresie 180 dni od dnia złożenia wniosku, zakazuje się sprzedaży mienia spółek, o których mowa w art. 13 ust. 1 ustawy z dnia 16 grudnia 2016 r. o zasadach zarządzania mieniem państwowym. Konieczność uchwalenia przedmiotowej regulacji uzasadniają, w szczególności prowadzone i planowane działania w zakresie fuzji PKN Orlen z Grupą Lotos. Warunki, które mają zostać spełnione przed realizacją transakcji nabycia przez Orlen akcji Grupy Lotos doprowadzą do zbycia dużej części aktywów tej spółki, co może prowadzić do destabilizacji polskiego rynku paliw. Takie działanie negatywne wpływie na stabilizację rynku paliwowego w Polsce oraz może godzić w bezpieczeństwo energetyczne Polaków. Obecna sytuacja geopolityczna spowodowana rosyjską inwazją zbrojną w Ukrainie wymaga szybkiego zrewidowania dalekosiężnych planów spółek z udziałem Skarbu Państwa realizujących zadania publiczne oraz mających istotne znaczenie dla gospodarki państwa. Z tego też powodu w/w podmioty nie mogą uczestniczyć w procesie, który może zagrażać interesom i bezpieczeństwu Polski. Skorzystanie z ekstraordynaryjnych rozwiązań, takich jak wystąpienie przez Polskę z wnioskiem o podjęcie konsultacji w trybie art. 4 Traktatu Północnoatlantyckiego powinno być powiązane oraz spójne z prowadzeniem polityki m.in. wobec spółek, o których mowa w art. 13 ust. 1 ustawy z dnia 16 grudnia 2016 r. o zasadach zarządzania mieniem państwowym, które mogą być szczególnie narażone na zewnętrzne wpływy. W wyżej wskazanym przepisie wyodrębnione zostały najistotniejsze podmioty z punktu widzenia ich znaczenia dla gospodarki państwa. Uzasadnionym zatem będzie przyjęcie propozycji rozwiązań prawnych, które pozwolą zabezpieczyć ich interesy w wyjątkowych czasach, szczególnie kiedy mogą zachodzić przesłanki opisane w art. 4 Traktatu północnoatlantyckiego, tj. zagrożenie integralność terytorialnej, niezależności politycznej lub bezpieczeństwa państwa. Wejście w życie projektu ustawy nie będzie miało wpływu na sytuację mikroprzedsiębiorców oraz małych i średnich przedsiębiorców oraz nie będzie miało wpływu na budżet państwa. Projekt ustawy nie jest objęty prawem Unii Europejskiej.

Jestem współwnioskodawczynią tych trzech projektów ustaw dzięki którym SANKCJE dla ROSJI są możliwe NATYCHMIAST. Deputinizacji możemy dokonać bez zmiany Konstytucji.

Mam apel do rządzących: bierzcie i korzystajcie. Nadal bez odpowiedzi jest pytanie: dlaczego #PIS natychmiast nie chce zamrozić lub skonfiskować rosyjskich aktywów i proponuje zmiany Konstytucji? Zmiana Konstytucji to przecież danie czas na przepisanie majątków. Hmmm premier Morawiecki w przepisywaniu majątku jest znakomity i dobrze powinien to wiedzieć.

Monika Wielichowska
       Poseł na Sejm RP
Platforma Obywatelska

Dodaj komentarz

Komentarze (0)