"Obecny rozkład jazdy powoduje, że osiedla Różane i Zielone są mało skomunikowane z resztą miasta i są wykluczone komunikacyjnie"

czwartek, 25.11.2021 08:30 6433 24

Redakcja Doba.pl otrzymała list o problemach w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej w Dzierżoniowie. Wyrażono oczekiwanie korekty w rozkładzie jazdy i zwiększeniu kursów autobusów w północnej części miasta.

- Zwracam się do Państwa z zapytaniem dotyczącym funkcjonowania komunikacji miejskiej na terenie miasta Dzierżoniów. Obecnie wielu przewoźników i organizatorów komunikacji miejskiej w wielu polskich miastach podchodzi bardzo poważnie do kwestii ekologii i zachęca do korzystania z tego środka transportu. Często korzystam z transportu miejskiego organizowanego przez ZKM i nie jestem jedyną osobą, która zauważyła, że należałoby wprowadzić korektę rozkładu jazdy. Północna i północno-zachodnia część Dzierżoniowa stale się rozrasta o nowe domy jednorodzinne (przykład: ulica Przedwiośnie oraz przy osiedlu Zielonym) i bloki mieszkalne (przy ul. Lawendowej), przybywa nowych mieszkańców, którzy nie mają jak dojechać z tak odległych części miasta do centrum czy do innych miejsc wieczorami w dni robocze, sobotnie popołudnia i praktycznie całą niedzielę/święta. Linia 2, która obsługuje tę część miasta w obecnej chwili jest niewystarczająca. Należy również zwrócić uwagę, że „dwójka” pozwala na transport publiczny ludziom mieszkającym na największym dzierżoniowskim osiedlu – Różanym. Rozwiązanie, jakie nie tylko ja proponuję, to zwiększenie częstotliwości kursowania autobusów na odcinku Dzierżoniów Os. Zielone - Dzierżoniów Os. Różane - Dzierżoniów Piłsudskiego. Do tej części miasta autobus linii 2 dojeżdża w dni robocze tylko do godziny 19:28 w kierunku Bielawy, w soboty ostatni kurs to 15:28 w kierunku Bielawy, a niedzielę i święta autobus wykonuje 5 kursów (co godzinę) od 13:28 do 17:28. Mieszkańcy Dzierżoniowa, którzy wracają wieczorem lub popołudniu szynobusem z Wrocławia, Świdnicy czy Kłodzka nie mają żadnego bezpośredniego połączenia autobusowego z osiedlami: Różane, Złote czy Zielone. Zmuszeni są korzystać z taksówek, wybrać się pieszo lub gdy chcąc skorzystać z ZKM, to wysiąść na osiedlu Jasnym. Obecny rozkład jazdy powoduje, że osiedla Różane i Zielone są mało skomunikowane z resztą miasta i są wykluczone komunikacyjnie. Jeżeli nie jest możliwa zmiana w rozkładzie linii nr 2 (dodatkowe kursy), to może warto byłoby powrócić do rozwiązania sprzed dekady, kiedy niektóre kursy wariantowe autobusów linii nr 45 jeździły przez osiedle Różane. Byłoby to dobre uzupełnienie do linii nr 2.  Dziwnym trafem „dwójka” na odcinku Bielawa - Dzierżoniów Piłsudskiego może dojeżdżać w weekendy co minimum godzinę do 23, tymczasem północna część miasta została całkowicie pominięta. Czy jest możliwość zwiększenia kursów autobusów przejeżdżających przez dzierżoniowskie osiedla położone w północnej części miasta? - czytamy w liście Czytelnika Doba.pl.
 
Do opisywanego problemu odniósł się dzierżoniowski magistrat, który informuje że w 2022 roku będą przeprowadzone prace dotyczące przebudowy systemu komunikacji.

- W przyszłym roku rozpoczną się prace nad przebudową systemu komunikacji. I będzie to najlepsza okazja do wprowadzenia zamian, które z punktu widzenia Dzierżoniowa dotyczą szczególnie tych rejonów, w których widzimy mocny rozwój budownictwa. Dotyczy to także miejsca wskazanego w liście. Te i inne uwagi, o które będziemy poprosić mieszkańców, zostaną szczegółowo przeanalizowane. Zmiany w komunikacji są konieczne i ze względów na dostosowywanie do potrzeb mieszkańców, oraz kosztów, jakie ponosimy. Do istniejącego systemu miasto dopłaca teraz ponad 3.5 mln zł - mówi Doba.pl Rafał Pilśniak, rzecznik prasowy Urzędu Miasta w Dzierżoniowie.

Liczymy, że przewidywane zmiany poprawią funkcjonowanie komunikacji w Dzierżoniowie i innych miejscowości powiatu dzierżoniowskiego.

Przeczytaj komentarze (24)

Komentarze (24)

czwartek, 30.12.2021 11:23
Brakuje też autobusów z Różanego na Strefę. Jest tylko jeden autobus o g. 05.31, który jedzie na strefę. A przecież tam ludzie pracują na 3 zmiany, często również na 4 brygady. Nie wszyscy mają samochody. Ze Strefy na Różane też nie ma autobusow. Ludzie odpowiedzialni za układanie rozkładów jazdy autobusow zkm powinni porozmawiać z mieszkańcami. Ceny biletów podnoszone są co roku, ale jakość usług oferowanych przez zkm prawie w ogóle się nie zmienia.
monika piątek, 26.11.2021 13:03
zgadzam się!
nie Dzielny piątek, 26.11.2021 11:20
Zaszczepcie się - wygracie hulajnogę i będziecie mogli sobie jeździć. A jak zejdziecie na GLE to wam przemieszczanie nie będzie potrzebne.
Pasażer piątek, 26.11.2021 09:52
Zmienić przewoźnika bo to są skanseny wiecznie popsute. Już nie mówię o tych kierowcach co po nocach na taxi jeżdżą a rano autobusem gdzie bezpieczeństwo kierowców.
piątek, 26.11.2021 04:07
Prawdziwych cyganów już nie ma
marek czwartek, 25.11.2021 14:48
nic mnie tak nie denerwuje jak tablice elektroniczne na przystankach.....ktore nie swieca......zdarz sie tez ze jak juz swieca to np.autobus jeszcze nie przyjechal....ale z tablicy juz spadl....wiec ide dalej piechota....a po kilkudziesieciu metrach autobus ktory sie nie wyswietlal mnie mija.....na niektorych przystankach wisza jeszcze rozklady firm Beskid , Vester ktore juz dawno nie jezdza...a wprowadzaja w blad...
piątek, 26.11.2021 20:50
bo te tablice nie są połączone z GPSem autobusu. wiec to co tam jest napisane jest pobożnym życzeniem. a wystarczy zrobić nie wiele za małe pieniądze (tak do 50 PLN na przystanek)
kod QR i tag NFC aby każdy posiadacz smartfonu miał szanse szybko ustalić gdzie jest autobus oraz miał natychmiastowy dostęp do rozkładu jazdy w smartfonie.
dodatkowo wg mnie każdy przystanek powinien mieć numer duży i widoczny (adres to za mało) wtedy osoba przyjezdna, lub słabiej orientująca się w ulicach miasta wie że wysiada na przystanku o konkretnym numerze. jak dojechać autobusem - wystarczy spojrzeć na rozkład (w telefonie) a tam informacja na jakim przystanku stoisz (numer) i na jakim przystanku wysiadasz (numer). jadąc wystarczy wypatrywać numeru przystanku (bo przecież na wielu ulicach jest po kilka przystanków), w autobusie też na wyświetlaczu oprócz adresu powinien pojawiać się numer przystanku. jak i co logicznie oznaczyć wymaga przemyślenia ale ułatwi to podróżowanie komunikacją miejską
Hanna czwartek, 25.11.2021 22:47
Powinni zlikwidować linię A i B, gdzie jeździ nią raptem parę osób i zwiększyć częstotliwość kursowania na rzecz innych linii. Kolejna sprawa, że ostatni autobus do Bielawy jest po 22 a później idź z buta...
autor piątek, 26.11.2021 09:39
Jest PANI W BŁEDZIE.po 18oo powinni zwiększyc kursy przez Różane, bo nic wtedy tam nie jeździ,a troche ludzi by jechało. Stąd ta dyskusja
Roman czwartek, 25.11.2021 12:13
Bardzo dobrze powini tam nie jedzić cały ten ddz powinien być pominniety
piątek, 26.11.2021 04:05
Zgadzam się Roman
Sąsiad czwartek, 25.11.2021 12:27
Bo co? Płaczesz bo PKS ci zamknęli do Dzierżoniowa?
czwartek, 25.11.2021 22:52
temat ciekawy - miejmy nadzieję że władze samorządowe przeprowadza konsultacje na szeroką skalę i zmienią rozkład jazdy tak aby faktycznie można było dotrzeć w godzinach wzmożonego ruchu do i z pracy. do wykorzystania jest wiele dróg i lokalizacji które az się proszą o autobus. jednocześnie należy ograniczyć ruch samochodowy do maksimum. wiem że siaty ciężkie, jednak przejazd przez miasto z powodu korków jest uciążliwy bo pojazdów jest za dużo a dróg tylko kilka. brakuje choćby rozsądnego sterowania sygnalizacją świetlną. czy wiecie że o 2 w nocy na skrzyżowaniu Świdnicka - Kościuszki pali się czerwone światło - nikogo nie ma nikogo nie widać nawet z daleka - a stać trzeba bo kto wie gdzie stoi patrol
Japacz czwartek, 25.11.2021 20:11
A może by się ktoś stuknął w głowę... Te rozkłady jazdy to naprawdę jakieś nieporozumienie. W Piławie autobusy linii 31 stoją po 20-30 minut bezuzytecznie a mogłyby w tym czasie zajeżdżać np.do Kosmina i ktoś bardzo mądry pierwszy autobus który jedzie z Dzierżoniowa do Kosmina to jest przed 5 rano oznaczył S, czyli szkolny więc go nie ma w dni wolne od nauki zastanawiam się tylko kto o tej godzinie do szkoły jeździ
czwartek, 25.11.2021 20:43
S jest dla osób dojeżdżających do pracy na godz. 6 od pn do pt. Do Kośmina jest dużo połączeń, średnia osób korzystających w ciągu dnia 0,5 -).
czwartek, 25.11.2021 22:43
bo nie ma autobusów pasujących do potrzeb
czwartek, 25.11.2021 20:26
Żenada, większość wypowiadających się ekspertów od rozkładów jazdy nie ma pojęcia o czym pisze. Zróbcie rozkłady: z każdego przystanku autobus w każdym kierunku odjeżdża co 3 minuty, najlepiej przez całą dobę. Gratulacje.
czwartek, 25.11.2021 21:25
To jeżdżą jeszcze autobusy?Są kierowcy?
dzierżoniowianin czwartek, 25.11.2021 21:09
Przede wszystkim miasto powinno wziąć pod uwagę przyszłą modernizację lini kolejowej 137 (magistrala podsudecka) i optować za przystankiem kolejowym koło strefy ekonomicznej. Z osiedli jest tutaj bliżej jak na stację Dzierżoniów Śląski. Już teraz powinno się zaplanować tam odpowiednią infrastrukturę. Mam na myśli tutaj parking dla samochodów i rowerów oraz przystanki ZKA. Dla przypomnienia na magistrali podsudeckiej ma być odbudowany drugi tor wcześniej wywieziony przez ruskich oraz jej elektryfikacja.
czwartek, 25.11.2021 20:00
Proszę pojeździć po Polsce - np autobusy elektryczne nawet w malutkiej środzie śląskiej, trasy ustalone z mieszkańcami dla mieszkańców a nie przez urzędnika czy przedsiębiorcę ktory pewno 20 lat nie jeździł autobusem, darmowa komunikacja lubin, duże strefy płatnego parkowania, mało parkingów i wysokie koszty parkowania- to jest recepta na nowoczesne miasto.
A tu wszędzie parkingi dla 20-30 letnich złomów od Niemca i zaparkowane wszędzie- brak dróg pożarowych i dla pogotowia na osiedlach i po całym mieście
Bielawianin czwartek, 25.11.2021 17:03
Przydała by się gruntowna przemiana kursowania autobusów mając na myśli szczególnie linie nr 2 która jeździ do i z Bielawy na osiedle ale mimo wszystko gdy człowiek chce dojechać ta linią to musi się przesiadać a większości drugi autobus z osiedla tej linii przyjeżdża wcześniej i już gdy odjechał to trzeba jechać do około Dzierżoniowa zamiast normalnie linią tak jak kiedyś szybciej dojechać na PKP... Kiedyś było z Bielawy więcej linii 1.2.3.4.5.i 6 a obecnie nie ma linii 4 co wspominając dążę iż zaczynając od Bielawy przydało by się wprowadzić po dwie linie od początku Bielawy na główne ulice Żeromskiego linia 3 i 4 a ulica wolności 1 i 2 zaś od strony Jana Pawła 2 (obwodnica wraz z częścią ulicy Wojska Polskiego linia 5 i 6 gdzie wszystkie te linie powinny jeździe w obie strony a spotykają się na ulicy Piastowskiej i resztę tak jak jeżdżą obecnie... Skoro niebawem będzie dalszą rewitalizacja linii PKP Bielawa Zachodnia do Srebrnej Góry to przydało by się zmienić kolejność przystanków jak powyżej zaproponowałem gdyż na każdym przystanku PKP powinien być dostępny przystanek komunikacji miejskiej... Hejterzy ktozi będą chcieli się wypowiadać oo co bądź na co bo każdy ma auta to gdy dorosną do seniorskiego wieku a już nie będą w stanie prowadzić pojazdu to wtedy zrozumieją sens życia codziennego że dla każdego powinno być wszystko a nie że nie jest opłacalne itd...

Dodatkowo przydało by się dodatkowa linie S czyli Strefa ekonomiczna która jeździła by Bielawa Dzierżoniów Pieszyce i w drugą stronę Pieszyce Dzierżoniów Bielawa tzw nocna linia co dwie godziny 0:00 - 2:00 - 4:00 zaś za dnia już co godzinę bądź co 30min szczególnie w godziny poranne i popołudniowe do pracy oraz z pracy...
pomysłowy Dobromir czwartek, 25.11.2021 11:16
Nie jest tak źle, ale mogło by być lepiej. Skoro Dzierżoniów się rozbudowuje, może warto by pomyśleć o trakcji tramwajowej?
pasażer nie na gapę czwartek, 25.11.2021 12:02
Jestem za!
mieszkaniec czwartek, 25.11.2021 11:39
Może warto byłoby też pomyśleć o wiacie przystankowej (zadaszeniu choćby) na przystanku przy Ciepłowni