Prezes wszystkich prezesów pogubił się. Wywiad z posłem Markiem Dyduchem

niedziela, 1.11.2020 20:55 27175 74

Rozmowa z Markiem Dyduchem, aktualnie jedynym posłem Lewicy z okręgu wałbrzyskiego,  doradcą społecznym Prezydenta Wrocławia do spraw rozwoju aglomeracji wrocławskiej. Był także posłem na Sejm II, III, IV kadencji, sekretarzem generalnym SLD, wiceministrem skarbu państwa (2001–2002) i radnym sejmiku województwa dolnośląskiego 

Co sądzi Pan o ostatnim orzeczeniu Trybunału Konstytucyjnego w sprawie aborcji?

Przede wszystkim naruszył on pewien konsensus, który był w tej sprawie przez ponad 25 lat i jego naruszenie było zupełnie niepotrzebne. To orzeczenie zaostrzyło sytuację i spowodowało protesty publiczne, które zawsze mogą się skończyć źle, a nawet tragicznie, ponieważ uczestniczy w nich bardzo wielu spontanicznie reagujących młodych ludzi. Oceniam to orzeczenie jako zupełnie niepotrzebne, wydane w złym czasie. Karygodne jest złamanie tego konsensusu, dlatego że nikt nie wie jak w rezultacie zakończy się ta sytuacja, jaki ta sprawa ma mieć dalszy tok i finał, bo wiadomo, że to rozwiązanie będzie odbierane jako konfliktowe, czyli nie do przyjęcia przez bardzo wielu ludzi.

Jakie przesłanki mogły kierować PiS, żeby sprawą zająć się właśnie teraz? Rządzący nie spodziewali się takiej reakcji części społeczeństwa?

Tego do końca oczywiście nie wiem, bo nie jestem w PiS-ie, ale wydaje mi się, że jeżeli to orzeczenie jest wydane ad hoc, to Trybunał w ogóle nie wyczuł miejsca i czasu. Jeżeli było to przemyślane działanie, to ono jest bardzo ryzykowne z punktu widzenia politycznego i społecznego, bo wszystkie demonstracje publiczne mogą się wymknąć spod kontroli.

Jak ocenia Pan przemówienie Jarosława Kaczyńskiego, w którym namawia zwolenników PiS-u do obrony kościołów?

Oceniam bardzo źle, ale też jestem zdumiony, że tak poważny polityk, wicepremier mógł w ten sposób postąpić. Są w tym przemówieniu dwa elementy porażające. Pierwszy to wezwanie kiboli, narodowców do obrony Kościoła. To nie są aniołki, które chodzą po ulicy, to często są źli ludzie, bardzo agresywni, więc nie wiem czy nawet Kościół sobie tego życzył, aby tacy ludzie go bronili, co widać zresztą po proteście niektórych księży. To był pierwszy błąd, bo to oczywiście powoduje konfrontację na ulicy i powoduje sytuację, która może się wymknąć spod kontroli kogokolwiek, jakichkolwiek służb. Drugi aspekt - wyczuwało się w tym przemówieniu obarczanie polskiego społeczeństwa, że jest nieodpowiedzialne, przynajmniej część tego społeczeństwa. Polityk, który mówi "my dobrze rządzimy, a wy jesteście źli" popełnia błąd. Takie wystąpienie może być niewyobrażalne w skutkach. Do tego trzeba dodać wystąpienie Kaczyńskiego w relacji do opozycji w Sejmie. Ono było bardzo agresywne, było widać, że chce obciążyć opozycję odpowiedzialnością za sytuację w Polsce. To jest ciąg wydarzeń, które - jeżeli są przemyślane, oznaczają bardzo cyniczne działanie, obliczone na przyszłą korzyść PiS-u, ale bardzo niebezpieczne, bo zmierzające do pogłębienia różnic w narodzie, za co PiS prędzej czy później zapłaci przed historią i Narodem. A jeśli to oświadczenie Jarosława Kaczyńskiego było nieprzemyślane, to znaczy, że "Prezes wszystkich Prezesów" pogubił się.

W protestach społecznych bierze udział wielu młodych ludzi, niektórzy po raz pierwszy zaangażowali się politycznie i wyszli na ulice swoich miast. Jak Pan myśli, skąd taka skala protestu wśród młodzieży?

Z wypowiedzi Kaczyńskiego wynika, że protest jest świetnie zorganizowany, przemyślany, że to prowokacja. Moim zdaniem ten protest jest to bardzo spontaniczny. Widziałem tych młodych ludzi na ulicach Warszawy w tym tygodniu. Generalnie udział polityków w organizowaniu tego typu spotkań jest minimalny, tam w zasadzie politycy występują tylko za zgodą Komitetu Organizacyjnego Kobiet. Podziwiam, że w tylu młodych ludziach pojawiło się poczucie odpowiedzialności za przyszłość Polski, którzy sygnalizują, że zamiast społeczeństwa ideologicznego czy katolickiego chcą budować społeczeństwo obywatelskie, oczywiście nie wykluczając, że ludzie mają określone poglądy, i że są katolikami. Zaczęła się rodzić odpowiedzialność obywatelska, ci młodzi ludzie mówią: "my chcemy urządzić swój kraj tak, jak my sobie wyobrażamy, a nie tak jak nam narzucą politycy".

Pokolenie, które teraz najbardziej protestuje, ma inne wyobrażenie wolności i nigdy nie było represjonowane, stłamszone okolicznościami politycznymi.

Porównałbym to do zjawiska z przeszłości - przez 40 lat indoktrynacji państwa socjalistycznego w PRL-u próbowano wychować młodzież zgodnie z tamtą ideologią, a jednak tamta młodzież miała swój sposób myślenia i w latach 70 i 80-tych wyszła na ulicę i zmieniła system. Teraz w innej rzeczywistości, ponad 20 lat temu zagoniono młodych ludzi w szkołach na lekcje religii, i ci 20 - parolatkowie mówią dzisiaj dość: "my nie chcemy, żeby nam ktokolwiek narzucał w sposób jaskrawy, skrajny to, co mamy robić". Nikt nie wyciągnął z tego wniosków, ani Kościół, ani politycy, że potrzebny jest umiar, budowanie społeczeństwa obywatelskiego, które jest odpowiedzialne za pewne elementy życia publicznego, ale z własnej inicjatywy. Młode pokolenie, które wyrosło w lepszych warunkach niż wcześniesze w PRL-u, ma swoje wyobrażenie życia w naszym kraju. Chce żyć na swoich warunkach.

Czy lewica ma jakieś propozycje rozwiązania tego konfliktu? Jak patrzycie na obecną sytuację polityczną?

Chcielibyśmy być umiarkowani, ale mamy problem młodej i starszej lewicy. Ta starsza, czyli moje pokolenie, była wychowywana w odpowiedzialności za państwo i za to, co się robi. Ta młodsza jest bardziej ideologiczna, wbrew pozorom bardziej skrajna. Młodzi politycy, parlamentarzyści z klubu Lewicy przyłączają się do tych manifestacji, są bardzo wyraziści, chcą liberalizować ustawę aborcyjną. Nie czują potrzeby wyważenia spraw, poszukiwania kompromisu, bo przecież żyjemy w określonym kraju, miejscu i czasie. Starsi przedstawiciele lewicy chcieliby spokojnie, poprzez dialog rozwiązywać te problemy.

Takie oddolne protesty zawsze potrzebują na jakimś etapie lidera. I właśnie opozycja ma tutaj sporą rolę do spełnienia, Z wypowiedzi premiera wynika, że rząd jest otwarty na rozmowy w kwestii wypracowania wspólnego stanowiska.

Z moich doświadczeń, po kilkudziesięciu latach w polityce wynika, że im więcej publicznych deklaracji o współpracy, tym mniej woli do współpracy. To jest dziwne zjawisko, że właśnie wszyscy nawołują, chcą pomóc, współpracować w interesie Polski, ale tak naprawdę każde z tych ugrupowań myśli, jak tu przejąć władzę, bądź jak ją kontynuować. Niestety przez ostatnie lata, ale nie tylko ostatnie lata PiS-u, wytworzyły się tak wielkie podziały, że dzisiaj ciężko będzie te mury skruszyć. Osobiście zastanawiam się: co by było, gdyby wybuchała wojna? Jak ci wszyscy politycy by się zachowali? Od kiedy jestem w tej kadencji Parlamentu, mówię: szukajmy kompromisu, ale jak zagłosuję za jakąś ustawą, którą proponuje PiS to wszyscy w moim klubie na mnie patrzą jak na wariata. Ja jednak zawsze staram się głosować za tym, co jest korzystne, bądź głosować przeciw temu, co jest niekorzystne dla kraju w określonych sytuacjach. Boli mnie, że nienawiść między politykami po części przekłada się na polskie społeczeństwo. W deklaracji Premiera jest przesłanie współpracy, choć nie wiem na ile szczere, więc zobaczymy. Kiedy przypominam sobie lata 90., początek lat dwutysięcznych, widzę, że Sejm funkcjonował inaczej, były chęci dialogu, porozumienia się czy poszukiwania wspólnych odniesień w sprawach zasadniczych dla kraju. Teraz prawie nie ma takiego pola do wspólnych działań.

Jak Pan przeczuwa politycznie, w którym kierunku to wszystko zmierza jeśli chodzi o protesty i wyrok Trybunału?

Są dwa warianty. Pierwszy - będzie jednak pole do kompromisu. Propozycja Prezydenta nowelizacji ustawy w tym zakresie niestety nie rozwiązuje tego problemu. Ale z prawnego punktu widzenia orzeczenie Trybunału Konstytucyjnego można uznać jako niebyłe, ponieważ pani Pawłowicz, która była posłanką podpisała się na liście kierujących wniosek do Trybunału o zbadanie tej sprawy, a teraz jako Sędzia Trybunału w tej sprawie orzekała, co jest istotną wadą prawną, ponieważ z tego tytułu powinna być wyłączona formalnie z tego orzekania. Drugi wariant: bez wzglądu na wszystko opublikowany zostanie wyrok Trybunału, czyli zostanie on zatwierdzony bez uwzględnienia jakiegokolwiek dialogu społecznego, czyli nastąpi kontynuacja konfliktu, a po drugiej stronie (demonstrantów) nastroje będą się radykalizować w kierunku jeszcze bardziej liberalniejszego podejścia do aborcji.

Czy lewica ma pomysły na walkę z pandemią?

W tej sprawie nikt nie jest mądry, ponieważ dla całego świata jest to nowe zjawisko i nowe wyzwanie. W Polsce potrzebne jest współdziałanie i dialog pomiędzy rządem i samorządem. Dzisiaj tego dialogu nie ma. Ponadto rząd powinien stale konsultować się z organizacjami gospodarczymi i poszukiwać wspólnych rozwiązań, np. z fachowcami ze środowisk służby zdrowia i co jest niezmiernie istotne, bardzo ważna jest nasza osobista dyscyplina, żeby nie zwyciężała teza, że ta pandemia, to jest jakaś teoria spiskowa, tylko żeby wszyscy wzięli sobie do serca, że ich zachowanie np. zdalny sposób pracy czy dyscyplina związana z życiem społecznym ma ogromne znaczenie w walce z pandemią.

Przeczytaj komentarze (74)

Komentarze (74)

czerwony niedziela, 08.11.2020 17:23
Po wpisach widać jacy upośledzenie są niektórzy ludzie.
czwartek, 05.11.2020 18:28
To jest cud.Dyduch zmartwychwstał jak i jego koledzy z PZPR. Zycie nie nauczyło narodu co to jest komuna to zaznają smaku bolszewictwa.
na czerwono czwartek, 05.11.2020 11:14
W okresie niebytu politycznego ten pan był doradcą Ryszarda Dzwinela i czczerpał profity z tego tytułu chciałbym wiedzieć co w tym czasie z jego doradzctwa i inicjatywy powstało w Bielawie jak zarządzano mieniem i co spłyneło na mieszkańców bo pamietamy zbiornik i szkołę leśną i do końca nie ma się czym chwalić
środa, 04.11.2020 20:55
Czerwony towarzysz padlinę poczuł.Za wcześnie towarzyszu.PIS będzie dłużej niż ty towarzyszem
autor wtorek, 03.11.2020 14:33
Pisowski monolit kruszeje i trzeba to wykorzystac,aby wszystkie pisowskie szwindle upublicznic i rozliczyc tych,co nakradli!Czekam na to !
Grażynka środa, 04.11.2020 08:00
Kaczyński egzaminy doktorskie zdał z teorii państwa i prawa oraz filozofii marksistowskiej (oba na „bardzo dobrze”). Tak bardzo mu te nauki utkwiły w pamięci, że nie może się powstrzymać przed wdrażaniem ich w życie pod płaszczykiem walki o prawo i sprawiedliwość /HAHAHAHAHAHA
Darek niedziela, 01.11.2020 21:22
Panie Dyduch to wasze "bojówki" zaatakowały istotne miejsca dla społeczeństwa. Kaczyński nie wzywał kiboli tylko zwolenników PIS i ludzi dla których zaatakowane miejsca są istotne. Trochę precyzji, a mniej manipulacji. Istotny jest szacunek dla przeciwników (ten prezes itd...). Może coś o panu Czarzastym jak jest nie szczery (delikatnie piszę), o panu Budce i czołgach, które jadą na Warszawę. A może coś o zaangażowaniu waszych posłów i posłanek w podgrzewanie atmosfery. Gdzie ta szczerość wymagana od premiera, a od siebie?...
niedziela, 01.11.2020 23:41
Darek.Nie pan,a towarzysz.Popieram Twoją wypowiedż.
E niedziela, 01.11.2020 21:32
To nie sen to towarzysz
asdas niedziela, 01.11.2020 22:11
to posłuchaj jeszcze raz kaczyńskiego i wtedy jeszcze raz się odnieś do jego wypowiedzi, poza tym skąd ta pewność że akurat ci o których piszesz pomalowali farbą kościoły, a jeśli nawet już to zapomniałeś już co kler robi w Polsce, czy masz tzw krótkowzroczność i pomroczność a może rozdwojenie jaźni :) Czarzastemu uważam to co najwyżej możesz mu buty czyścić, bo takiego poziomu i zrozumienia jakie on ma dla otoczenia to nigdy nie będziesz miał. A może już tez puściłeś w niepamięć fakt że kibol z Wrocławia został właściwie można rzec uniewinniony i po pobiciu został puszczony wolno, chłopie zastanów się zanim coś głupiego napiszesz. Pewnie główny przekaz jaki masz w domu to tvp, albo kościół który indoktrynuje społeczeństwo ale na szczęście jeszcze ludzie myślą w tym kraju szczególnie młodzi
Darek wtorek, 03.11.2020 22:18
Inwektyw dużo, uszczypliwości jeszcze więcej, faktów nie wiele. Buty z panem Czarzastym możemy sobie czyścić wzajemnie bo komuna to równość klas.
Tergo kibola to wypuścił niezależny, niezawisły SĄD.
poniedziałek, 02.11.2020 07:50
Niema nic gorszego jak TVPis
autorka niedziela, 01.11.2020 22:26
A te czolgi,co jada na Warszawe,to sa pana Budki?Cos Ci sie pokielbasilo,panie Darek!Zdrowia psychicznego zycze.
marian poniedziałek, 02.11.2020 11:23
Jegomość wychynął chwilowo z naftaliny.
wtorek, 03.11.2020 21:40
Powinien być w formalinie na Kremlu.
Wyborca wtorek, 03.11.2020 12:30
Pan Dyduch już nie w PSL? Gubię się w tych jego transferach dla stanowisk.
poniedziałek, 02.11.2020 11:33
Czy wy rozmawiacie ze swoimi dziećmi? Musicie się pogodzić z tym, że wasze dzieci myślą liberalnie. Nie ma to nic wspólnego z komuną, PRL, bo tego wielu z nich nie przeżyło osobiście, jest to dla nich przeszłość niemal jak II wojna światowa. Nie myślą w ogóle waszymi kategoriami dzielenia na komuchów, lewaków. Ich patriotyzm polega na tym, że chcą żyć w wolnej Polsce, decydować sami o sobie, o swoim życiu i brać za to odpowiedzialność. Na tym polega dorosłość, dojrzałość społeczna, że człowiek bierze pełną odpowiedzialność za swoje wybory. Bo czy za czyjeś życie odpowiedzialność polityk stanowiący prawo, konkretny biskup? Nie, dlatego młodzi chcą żyć w zgodzie ze swoim światopoglądem, a on może być katolicki, liberalny, prawicowy itd. To właśnie wy, pokolenie komuny i wojny czuliście się zawsze dobrze, kiedy ktoś decydował za was, mówił wam, jak macie żyć. Oni tak nie chcą, nie muszą. Porozmawiajcie z dziećmi.
poniedziałek, 02.11.2020 18:05
*********** jak to krzyczy ta zdolna i utalentowana młodzież. Kompletnie nieodpowiedzialna, zrzucając wszystko na barki państwa, roszczeniowa. 1/3 z nich mieszka z rodzicami, co rzadziej zakładają rodziny, coraz częściej się rozchodzą, mają coraz.mnieksza wiedzę o świecie ale coraz większe wymagania w pracy. Wpadają pod autobusy zapatrzeni w telefony komórkowe, wyalienowani,żeby za to protestami szły jeszcze jakieś idee. A tu głównym celem staje się ******* wszystkich i wszystkiego w kosmos. To ma być jakiś nowy ład. Chcą aobrocji bo ani ona ani ona nie potrafią być odpowiedzialni za skutki swoich czynów. Kobiety chcą zabijania własnych dzieci w swoim łonie a ty mówisz o ich odpowiedzialności i dziejowym znaczeniu? Przecież to dzięki nim, nie mamy przyrostu naturalnego, jako mieszkańców ciągle nas ubywa. W czym poprzednie pokolenia były gorsze?
autorka wtorek, 03.11.2020 14:34
Nie powtarzaj oscielnych propagandystow!
poniedziałek, 02.11.2020 18:07
Co to za wolność bez zasad? to samowola!!!
obiektywna poniedziałek, 02.11.2020 13:21
Dlugo wyczekiwany glos rozsadku. Dziekuje. Mamy wspaniala, madra mlodziez, a cala ta wrzeszczaca patologia to tylko promil naszego spoleczenstwa. Taka przynajmniej mam ciagle nadzieje.
poniedziałek, 02.11.2020 13:51
Co mamy?młodzież? Gdzie?Kogo nazywasz młodzieżą?
poniedziałek, 02.11.2020 14:13
Zawsze młodzież wyprzedzała swoim myśleniem starsze pokolenia. Starsi kurczowo trzymają się swoich przekonań, zbierają idee, przeżycia do worka doświadczeń życiowych. To, że młodzież nie przystaje do twoich wyobrażeń, świadczy o tym, że dawno miałeś 20-25 lat i nie rozumiesz, że świat się zmienia. Nie jesteś w stanie tego zatrzymać. Zostaniesz w tyle, takie jest życie. Pozostało ci pouczanie, krytykowanie, obrażanie się i gorszenie.
poniedziałek, 02.11.2020 13:34
Odpowiedzialność za czyjeś życie, poprzez mordowanie? O czym ty bredzisz?
poniedziałek, 02.11.2020 14:47
lepiej urodzić i zanieść pod plebanię
poniedziałek, 02.11.2020 18:06
Zanim zaczniesz taki ważny rodziła w swoim życiu jak seks, włącz myślenie, to nie boli.
poniedziałek, 02.11.2020 15:03
Ale masz chyba własny rozum i wiesz czym się seks kończy? To jest odpowiedzialność? Przecież właśnie udowodniłeś/as, że jesteś jej zaprzeczeniem. Wspaniałe, młode pokolenie bezrozumne. I nie rozumiem dlaczego masz własne dziecko oddawać pod plebanię?
poniedziałek, 02.11.2020 16:45
Dlaczego miałabyś swoje dziecko zanosić na plebanię? Może poprostu używać mózgu podczas seksu, to łatwiejsze, chociaż w twoim przypadku.. nie mam takiej pewności.
poniedziałek, 02.11.2020 13:36
Jedno pokolenie 30-to latków wyrosło w wolnej Polsce.
poniedziałek, 02.11.2020 14:54
Przecież cała sytuacja związana z *****mi proaborcyjnymi, to nic innego jak ucieczka od odpowiedzialności. Im więcej demonstratow, tym większe poczucie, że to nic złego. Ale aborcja zawsze pozostanie zabójstwem. Mówisz że młodzi chce liberalnego podejścia? Oczywiście i to też nie ma nic wspólnego z odpowiedzialnością, to pójście na łatwiznę. 30% z nich żyje na garnuszku rodziców, bo raz są niezaradni, dwa nieodpowiedzialni choć szanse mają kilkukrotnie większe niż ich rodzice. Nie rodzą i nie wychowują dzieci, właśnie przez brak odpowiedzialności. Oni chcą łatwego i przyjnego życia bez wyrzeczeń, często zderzają się że ściana gdy wchodzą na rynek pracy, bo ktoś czegos od nich wymaga. Są mniej zaradni i samodzielni, mimo, że żyją w Polsce wolnej, jakiej nie miały pokolenia. Nie mówię, że młodzież jest zła czy dobra, chce ci pokazać, że nie są takimi aniołami na jakich wyglądają.
obiektywna poniedziałek, 02.11.2020 22:17
Uzywanie kwantyfikatorow ogolnych to zmora dzisiejszych czasow. Szczegolnie w bezosobowym odmecie internetu. Zasadniczo uwazam, ze ich nadmierne stosowanie musi leczyc jakies bolesne kompleksy, ewentualnie byc sprytnie wykorzystywane do rozmywania odpowiedzialnosci. Czasami jednak odnosze wrazenie, ze to najzwyklejsze lenistwo umyslowe. To nie sa zadni ONI! To sa nasze dzieci, wnuki i prawnuki! I nie ma zadnej zlej mlodziezy, sa tylko zli wychowawcy - dziadkowie, rodzice, nauczyciele, sasiedzi, ksiadz w kosciele, MY!
wtorek, 03.11.2020 10:42
Ten kwantyfikator, widzę przeszkadza Ci gdy o młodzieży mówimy w sposób pejoratywny. Taki kwantyfikator pozytywny nie przeszkadza Ci, ale przeszkadza Ci nadmierne jego stosowane. Przyczym nie zdefiniowane nigdzie przez Ciebie w jakim kontekście, więc z założenie zarówno pozytywne jak i negatywne, gdyż zniekształca w sposób zasadniczy obiór omawianego przedmiotu, jeśli możemy użyć takiej nomenklatury. Do tego zasadniczo mylisz się w tym, co jest objawem czasów współczesnych i bolączką ciasnych umysłów, krytykę do której chyba jako uczestniczk życia społecznego jestem uprawniony, od zwykłego narzekania. A do błędnych wniosków, wyciągniętych przez Ciebie, zarówno na mój, jak i temat młodzieży, świadczy pewien dystans jaki rozbrzmiewa między tym czego dotyczy twoja krytyka a tym.jaką opinie posiadasz na temat młodzieży. Z jednej strony odpowiedzialność przerzucasz na każdego oprócz człowieka młodego, tak jakby nie miał absolutnie żadnego wpływy na własne życie, tylko był formowaną przez różne siły masą plastyczną, z drugiej domagasz się uszanowania zapewne ich postulatów tak by ponosili odpowiedzialność za przyszłości "naszą i waszą". Trudno się z twoimi zdaniem zgodzić.
obiektywna wtorek, 03.11.2020 12:20
Najbardziej przeszkadza mi, ze probuje sie odebrac im prawo decydowania o wlasnej przyszlosci. Tylko tyle i az tyle. Mlodosc jest potwornie ciezkim przypadkiem i malo kto, wyszedl z tego bez szwanku. My, starzy i rzekomo doswiadczeni, nie pomagamy. Zeby tego bylo malo, probujemy ich formowac na nasz ulepszony obraz i podobienstwo, tyle ze bez tych wszystkich ‘brzydkich’ deformacji, wynikajacych z popelnionych przez nas w mlodosci bledow. Moge oczywiscie sie mylic, bo umysl wlasnie z wiekiem sie zaciesnia, ale takie jest moje zdanie. Nie musisz sie z nim zgadzac.
poniedziałek, 02.11.2020 23:44
Chodzi o to, że ludzie są różni, także młodzi. Jedni zdecydują się na aborcję ze względu na wady płodu, inni nigdy. Chodzi tylko o to, żeby mieć wybór. To nie jest jednoznaczne z propagowaniem aborcji i nie o to chodzi w tym proteście. Pisowski patriotyzm trąci myszką, bo dla młodzieży patriotyzm to nie wałkowanie w kółko żołnierzy wyklętych. Trzeba znać historię, mieć szacunek do przodków, ale żyć PRZYSZŁOŚCIĄ. Współczesny patriotyzm to udział w wyborach, interesowanie się programami kandydatów politycznych, a nie tylko to co na youtube albo znajomi mówią, dbanie o czystość w miejscach publicznych, zachowywanie się z kulturą i wyczuciem za granicami kraju. Można długo wymieniać. Każdy, kto będąc u władzy w wielomilionowym państwie wierzy w to, że stworzy model człowieka - Polaka charakteryzującego się zbiorem określonych cech jest po prostu nieżyciowym idiotą, który kończy jako dyktator, gdy ze zdziwieniem odkrywa, że ten plan jest niemożliwy. I dochodzimy do sedna. Jak to możliwe, że dorośli ludzie uwierzyli w powodzenie takiego planu? Że wielomilionowy naród można przycinać jak dziecięcą wycinankę. Jak to możliwe, że ludzie po latach komunistycznej niewoli zatęsknili za takim państwem? Młodzież jest wolna od waszych lęków i do tego od zawsze, w każdym kraju świata, wyczuwała fałsz i go bezlitośnie obnażała.
wtorek, 03.11.2020 08:12
Natomiast ten wieloletni działacz przez cały czas tkwi zapatrzony w swoich idoli na wschodzie i wcale się nie pogubił. Tam jest jego miejsce !
wtorek, 03.11.2020 07:34
Komuchy chcą się dorwać do władzy wykorzystując młodych jak mięso armatnie do nielegalnego obalenia demokratycznie wybranego rządu, a doba przykłada do tego rękę. WSTYD!!! Efekty tego już widać w statystykach: https://gazetawroclawska.pl/dramatyczny-
przyrost-zakazen-w-powiatach-dolnego-sla
ska-tutaj-jest-najgorzej-lista/ga/c14-15
189010/zd/45491548 . Powiat dzierżoniowski z najwyższym współczynnikiem zarażeń na Dolnym Śląsku!!!
Antykomuch poniedziałek, 02.11.2020 13:10
I tego komucha z rękawa wyciągnęli
poniedziałek, 02.11.2020 17:42
Wy się lepiej popatrzcie na tego psa Kaczyńskiego.
Tobias poniedziałek, 02.11.2020 21:04
Ale ten Pan on swiadczy o was Polakach to tak jakby w Niemczecz po 2 wojnie w wyborach wygrali nazisci bo teraz nazywaja sie neo czy new szkoda mi was ale u was tylko kombinowac i kasa
Góralski poniedziałek, 02.11.2020 21:14
Kaczafi, publikuj wyrok "trybunału", nie wahaj się ani chwili, następnie wojsko na ulice i 13.12 wiesz co masz robić. Kiedyś powiedziałeś: "We mnie jest samo dobro". To tylko dowodzi jak oderwany jesteś od rzeczywistości i tego co ludzie o tobie myślą !
autor poniedziałek, 02.11.2020 06:33
Komuchów mamy dość i żadne słodzenie tego nie zmieni. Za ich rządów dostaliśmy dobrze w tyłek. Rady ich są tylko dla swoich profitów a nas mieli i mają zawsze za głupków. Znamy ich wypowiedzi i postępowanie komunistyczne kolesiowskie . Rozwalili całą Polskę wszystkie zakłady handel rolnictwo. Bogacili się kosztem społeczeństwa jednostki. Kradli i wzajemnie się wspierali nie myśleli o społeczeństwie które było wyrzucane na bruk bez wsparcia socjalnego. To my wam powinniśmy powiedzieć wy*******ać. Zobaczcie ile grobów jest z tych czasów osób którzy odbierali sobie życie. Młode pokolenie chce żyć w luksusach a na to trzeba zapracować. Dzisiaj nikt nie czeka 30 lat na własne mieszkanie w bloku, każdy ma po 2-3 auta w jednym domu sklepy pełne towarów dała by ci komuna- paliwa nie dali kupić w ilości potrzeb. A o sklepach z gołymi hakami nie zapomnieliśmy a młodzi niech pomyślą czy chcieli by takich czasów. Chyba nie wiedzą co to głód Sybir wojna. A kościoły były są i będą. Powiedz to w islamie że jesteś nie wierzący łeb od razu utną bez mrugnięcia okiem. Komuchy tylko ugrywają swoje interesiki na naszych plecach dla swoich potrzeb . Boją się PIS-u bo mają powody a swoją wściekłość okazują na każdym kroku. Nie jesteśmy w pełni ogarnięci zachwytem tego rządu PIS wiele jest błędów ale z dwojga złego ?. Te ustawy aborcyjne nie podobają się w większości manifestujemy . Ale dzisiaj mamy takie prawo nie zapominajcie żeby nie wylać dziecko z kąpielą.
poniedziałek, 02.11.2020 19:26
Kto to mówi....partyjniak wszystkich partyjniaków
Ewa poniedziałek, 02.11.2020 18:13
Demolka kościołów jest ok,ale wezwanie do obrony jest przerażające.
Ot,lewacka logika.
Ewa poniedziałek, 02.11.2020 17:21
Demolka kościołów jest spoko,ale wezwanie Kaczyńskiego do obrony to już jest coś przerażającego.Tak!To ma sens!
I przypomnij nam Panie Dyduch za jakiego to króla uchwalono w latach 90-tych KONSTYTUCJĘ,z której wybieracie tylko to,co Wam pasuje?
Prokur poniedziałek, 02.11.2020 17:13
Konstytucję pisaną na kolanie uchwalono w czasach komunisty Kwaśniewskiego i wielokrotnie mówiło się,że to bubel.
A teraz inny komunista ma pretensje,że TK orzekł zgodnie z tym gniotem.Paradne.
Przez lata nikt nie chciał ruszać Art.38,bo dobrze wiedzieli co z tego wyjdzie.
Więc..Albo drzeć mordy KONSTYTUCJA,albo uchwalać nową!
Precz z komuną!
Prokur poniedziałek, 02.11.2020 17:06
Najzabawniejsze jest to,że KONSTYTUCJA na kolanie pisana powstała w czasach panowania Kwaśniewskiego.Teraz pretensje,że TK orzeka zgodnie z tym bublem.
Paranoja.
niedziela, 01.11.2020 21:52
KOMUNIŚCI WRACAJĄ NA SALONY
autor poniedziałek, 02.11.2020 15:05
5 lat temu wrócili i tak się zagubili, że wielki mały wódz ekshumował ostatnio Jaro-zelskiego !
poniedziałek, 02.11.2020 08:11
To nie jest tylko spór polityczny. To także wojna duchowa. Oto scena z Księgi Powtórzonego Prawa, gdy Mojżesz mówił do Izraelitów: stawiam przed wami dwie drogi: życie i śmierć – wybierajcie. Wybór Boga oznacza wybór Jego przykazań, w tym także piątego przykazania „nie zabijaj”, a więc wybór życia, a nie śmierci. Natomiast odrzucanie lub selektywne wybieranie przykazań (te mi pasują, a tamte nie) oznacza tak naprawdę odrzucenie Boga, to zaś sprowadza śmierć duchową, obumieranie duchowe już za życia. Dziś żyjemy w czasach takiego właśnie wyboru, którego musimy dokonać...
Tomaszek poniedziałek, 02.11.2020 10:52
Wybór między złodziejsko-pedofilną mafią a normalnym europejskim krajem, gdzie kler zna swoje miejsce i rozlicza się z licznych grzechów, jest prosty :-)
poniedziałek, 02.11.2020 11:19
Dyduch nie jest wyrocznią tylko Dekalog uratuje Polskę
mieszkaniec poniedziałek, 02.11.2020 14:05
Dyduch jaki był spokój jak nie było ciebie w mediach!Usun sie człowieku ze sceny politycznej!Nie wypowiadaj sie bo nie jesteś żadnym autorytetem.
niedziela, 01.11.2020 21:24
nikt nie komentuje?tyle tu mądrych.
poniedziałek, 02.11.2020 09:35
Komunistyczna cenzura
autor poniedziałek, 02.11.2020 00:08
Jeżeli prawdą jest że czołgi jadą na warszawę, to wiecie co mamy robić.
autor poniedziałek, 02.11.2020 11:50
Jeszcze troche bedzie sztandar PIS wyprowdzic widac na ulicach mlodzi ludzie maja dosc falszu i obludy
***** *** poniedziałek, 02.11.2020 10:27
Obłuda fanów PiSu. Dyduch wam przeszkadza, ale sędzie TK niejaki Piotrowicz wam nie przeszkadza. Prokurator komunistyczny! A nie zastanawiacie się skąd Kaczyńscy mieli willę na Żoliborzu? Wam nic nie przeszkadza. Kupują was za 500+, 300+, za 13. Jak się nazywa ludzi, którzy sprzedają się za pieniądze?
k poniedziałek, 02.11.2020 10:04
Odezwał się lewak. Precz z komuną!!!!
olo poniedziałek, 02.11.2020 08:42
Dyduch przyznaj się ile zainkasowałeś od kolegi bez matury jako doradca w Bielawie.
amen poniedziałek, 02.11.2020 03:39
https://wpolityce.pl/polityka/524404-w-u
licznych-protestach-nie-chodzi-o-aborcje
niedziela, 01.11.2020 22:55
Jak tam sukcesy zomo w obronie cmentarzy? Ilu zagazowanych, ilu spałowanych, ile wniosków do sądu? Zomo to w tej chwili najbardziej znienawidzona grupa zawodowa!
niedziela, 01.11.2020 21:54
Hydrze łeb odrasta, centaurem się przedstawia. Za dobrze was pamiętamy.
E niedziela, 01.11.2020 21:29
Tawariszcz s PZPR my was pazdrawlaju
poniedziałek, 02.11.2020 06:21
Sld już się kiedyś wykazało wyprzedając i niszcząc zakłady
X poniedziałek, 02.11.2020 06:10
Nie wiem w czym się pogubił? Dobrze mówił i konkretnie.
poniedziałek, 02.11.2020 06:19
Specjaliści z sld już się popisali kiedyś w rządzeniu...
autor niedziela, 01.11.2020 22:36
Jaro-zelski dał popis głupoty, ale to najpiękniejszy strzał w kolano jaki mogłem sobie wymarzyć...Jeszcze ustawa o abolicji dla przestępców z własnych szeregów i samo-zaoranie tej bandy dokończone..
f niedziela, 01.11.2020 23:27
autor.autor.Jesteś bardzo ,,mądry"!
autor poniedziałek, 02.11.2020 07:51
Kościół uznał że Jaro-zelski oszalał i przynajmniej formalnie nie chce mieć z nim nic wspólnego. Jego kibolskie bojówki zostały przepędzone przez księży, którzy mają więcej rozumu niż największy strateg prawaków. Piękna jesień średniowiecza...
-666 niedziela, 01.11.2020 23:02
Stary partyjniak, z jednej strony beton komunistyczny z SLD, z drugiej rozmodleni komuniści z PISu i komuniści LGBT z PO. Jesteśmy w potrzasku.
Jozzin poniedziałek, 02.11.2020 06:52
To prawda w Polsce rządzą sami komuniści
niedziela, 01.11.2020 23:36
666.A ty jakim jesteś komunistą?
autor niedziela, 01.11.2020 22:53
Prezes się nie pogubił, on pokazał swoje prawdziwe oblicze. W końcu propagandziści go opuścili i to co powiedział to powiedział od serca. On na prawdę myśli że rządzenie wymaga ofiar a my mamy się na ulicach pozabijać bo on ma taki kaprys !!!!!!!!!!
PREZES niedziela, 01.11.2020 21:17
Jak jutro powiem : "siedzimy w domu" i co mi zrobicie