komunikaty.doba.pl
wesele.doba.pl
PKS
PKP
ZKM
WALUTY
FORUM

poniedziałek, 21 września 2020

Jonasza, Mateusza

Koleje Dolnośląskie i PKP Cargo wyremontują zabytkowy parowóz

czwartek, 12.9.2019 12:13 , komentarze: 0 , odsłony: 534
kategorie artykułu:

Dotychczas maszyna znajdowała się na terenie legnickiej lokomotywowni PKP Cargo i można było oglądać ją jedynie zza okna przejeżdżającego pociągu. W środę, 11 września, ważący niespełna 100 ton kolos został przetransportowany w pobliże gmachu dworca kolejowego w Legnicy, gdzie zostanie na stałe jako kolejowa atrakcja turystyczna.

Koleje Dolnośląskie wspólnie z dolnośląskim zakładem PKP Cargo odrestaurują i umożliwią zwiedzanie zabytkowego niemieckiego parowozu. Parowóz to pomnik techniki. W 1994 r. został wycofany z eksploatacjii trafił do legnickiej lokomotywowni w październiku 1995 r.

– Od niedawna jako spółka dzierżawimy parking przed naszą siedzibą, na którym zlokalizowane są nieużytkowane od lat tory – zwraca uwagę Damian Stawikowski, prezes Kolei Dolnośląskich– To świetna okazja, by wyeksponować ten zapomniany i dotychczas niedostępny dla mieszkańców parowóz. Teraz czekają go prace restauracyjne i już niebawem każdy będzie mógł podziwiać zabytek z bliska. Na mapę turystyczną Legnicy trafił właśnie kolejny ciekawy historycznie obiekt, który z pewnością zostanie tu z nami na długo.

W najbliższym czasie zabytkowy parowóz przejdzie renowację, by na Dzień Kolejarza 25 listopada mógł cieszyć się dawnym blaskiem. Prace odtworzeniowe to wspólna inicjatywa Kolei Dolnośląskich i PKP Cargo. Nie jest wykluczone, że na nieużytkowanych torach, w sąsiedztwo parowozu, niebawem trafią kolejne zabytkowe maszyny.

- Kiedy prezes Kolei Dolnośląskich zwrócił się do mnie z tą inicjatywą, nie zastanawiałem się ani chwili, bo dla PKP Cargo dbanie o dziedzictwo kulturowe kolejnictwa to sprawa priorytetowa – zaznacza Jacek Krawczun, dyrektor dolnośląskiego zakładu spółki  PKP Cargo.– Historia kolei jest bezpośrednio związana z historiami ludzi, w tym także naszych pracowników, którzy dawniej jeździli na tym parowozie i wciąż u nas pracują. Ta przeprowadzka to także świetna okazja, by przypomnieć mieszkańcom Zagłębia Miedziowego, że najpierw była tu kolej, później dopiero KGHM. I bez kolei rozwój przemysłu miedziowego nie byłby możliwy, to jego prawdziwe koło zamachowe – dodaje.

Zabytkowy parowóz to maszyna z serii Ty2-540 z oznaczeniem kolei niemieckich BR 52 5605, pochodzi z 1943 r. z zakładów F. Schichau GmbH, Maschinen- undLokomotivfabrikElbing (Elbląg). To parowóz tzw. wojenny, o ujednoliconej konstrukcji i minimalnym zużyciu materiałów strategicznych. Do PKP trafił w 1945 r. Stacjonował w parowozowniach w Pile, Iłowie, Warszawie-Pradze, a od 1963do 1994 r. w Wałbrzychu. W 1994 r. został wycofany z eksploatacji, by ostatecznie w kwietniu 1995 r. trafić do Legnicy.

 

 

Wasze komentarze

dzisiaj, 6 godz temu
piątek, 18.9.2020 15:30
piątek, 18.9.2020 15:25
piątek, 18.9.2020 15:20
piątek, 18.9.2020 15:08
4
piątek, 18.9.2020 12:38
1
wtorek, 15.9.2020 16:56
Studio Językowe Status
Studio Językowe Status
Mati Autogaz
Mati Autogaz
Impress kurs tańca
Impress kurs tańca
Autorejestrowanie
Autorejestrowanie
tanie laptopy poleasingowe
tanie laptopy poleasingowe
SPZOZ w Świdnicy - Latawiec
SPZOZ w Świdnicy - Latawiec
Restauracja Gaspar
Restauracja Gaspar
Wymarzone wesele
Wymarzone wesele
Sklepy Wielobranżowe BEJ
Sklepy Wielobranżowe BEJ
PRZEGLĄDY REJESTRACYJNE
PRZEGLĄDY REJESTRACYJNE
Radiotaxi BIS
Radiotaxi BIS
Restauracja Teatralna
Restauracja Teatralna
Autocentrum JOL-LAK
Autocentrum JOL-LAK
HOTEL MIODOWY
HOTEL MIODOWY
Sprzęt rehabilitacyjny
Sprzęt rehabilitacyjny
Katrin salon kosmetyczny
Katrin salon kosmetyczny