Kadra kierownicza Szkół Niepublicznych na XII Konferencji Kadry Kierowniczej Oświaty
W dniach 6-8 marca 2015 r.w Krakowie odbyła się XII Konferencja zorganizowana przez Ogólnopolskie Stowarzyszenie Kadry Kierowniczej Oświaty.
W tym ważnym wydarzeniu oświatowym wzięła udział Daria Michalska – dyrektor Szkół Niepublicznych w Bielawie wraz z Alicją Kossowską – dyrektor ds. dydaktycznych i wychowawczych oraz Izabelą Glinką – wicedyrektor Przedszkola Językowego Europejska Akademia Dziecka w Dzierżoniowie. Udział w konferencji wynikał z potrzeby pogłębienia wiedzy i wymiany doświadczeń zgodnie z zasadą, że ”najwięcej uczą się ci, którzy już dużo umieją”. Do wieloletniej tradycji Konferencji należy oferowanie uczestnikom symultanicznej oferty zróżnicowanych pod względem tematyki i form wykładów, prezentacji i warsztatów. Uczestnicy wybierają indywidualną ścieżkę tematyczną dostosowaną do własnych oczekiwań.
W tak bogatym i różnorodnym programie niełatwy był wybór tematu – zajęcia odbywały się bowiem równocześnie. Należało go jednak dokonać kierując się potrzebami i specyfiką prowadzonej placówki oświatowej oraz własnymi zainteresowaniami. Takie kryterium pozwoliło odnieść maksimum korzyści.
Pierwszym z wybranych obszarów tematycznych były egzaminy zewnętrzne, ich formy organizacyjne ,a przede wszystkim znalezienie odpowiedzi na pytanie - jak poprawić system edukacyjny z uwzględnieniem egzaminów zewnętrznych, by lepiej służył uczeniu się i nauczaniu?
Następny obszar tematyczny związany był z edukacją włączającą na przykładzie włoskich szkół, w tej części pokazano praktyczne rozwiązania stosowane w szkolnictwie włoskim od 1971 roku. Pokazano stosowane tam techniki i dobre praktyki pozwalające łamać bariery społeczne, kulturowe i edukacyjne. Zwrócono uwagę na czynniki wspomagające proces edukacyjny uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych i rolę nauczyciela wspierającego.
Kolejną grupę tematów stanowiły- prawa rodziców w przedszkolu oraz przykłady dobrych praktyk szczególnie w zakresie rozwoju zainteresowań dzieci, ułatwienia im startu w szkole, rozwijanie szacunku dla książek i inne innowacyjne pomysły. Większość z tych pomysłów np. język migowy, język angielski są od kilku lat obecne w ofercie Przedszkoli Językowych Europejska Akademia Dziecka prowadzonych przez panią Darię Michalską.
Duże zainteresowanie uczestniczek wzbudził temat- Dzieci i nastolatki z zespołem Aspergera (ze spektrum autyzmu w przedszkolu i szkole)wykładowcą był dr Peter Schmidt, który z perspektywy własnych doświadczeń opowiadał o tym jak człowiek z autyzmem boryka się ze światem i jak sobie z nim i w nim radzi.
Kolejny moduł dotyczył funkcjonowania Młodzieżowych Ośrodków Wychowawczych w systemie oświaty i resocjalizacji. Wiązał się z nim temat o trudnych zachowaniach uczniów. Profesor Jacek Pyżalski w sposób niezwykle interesujący i z dużym znawstwem podpowiadał proste rozwiązania trudnych sytuacji do zastosowania w praktyce szkolnej. W trakcie wykładu wskazał na wiele praktycznych sposobów reagowania w sytuacjach konfliktowych. Podał też konkretne przykłady rozwiązań – zarówno tych, które warto naśladować, jak i takich, których stosowanie jest skazane na porażkę.
Równie interesujące było, kolejne już dla nas, spotkanie z sędzią Anną Marią Wesołowską, która dwukrotnie gościła w Bielawie. Jak zaznaczyła w rozmowie po wykładzie, bardzo wysoko ocenia podejmowane działania wychowawcze na rzecz młodzieży szczególnie tej sprawiającej trudności. Swoje wystąpienie zaczęła od postawienia pytania na temat świata jaki stworzyliśmy i w jakim muszą funkcjonować nasze dzieci i jakie działania podjąć, aby powrócić do świata wartości. W dalszej części podkreśliła ważną rolę edukacji prawnej w świetle nowych zagrożeń prowadzonej od najmłodszych lat.
Największą widownię zgromadziło jednak spotkanie zorganizowane w drugim dniu konferencji z podsekretarzem stanu w MEN Joanną Berdzik. W swoim wystąpieniu omówiła najważniejsze zagadnienia którymi zajmuje się aktualnie MEN. Odpowiadała na liczne pytania oraz zgłaszane z sali wnioski i postulaty, które na koniec zostały spisane i jak co roku przedstawione w formie dokumentu „Absurdy Oświatowe”.
Czas konferencji upłynął bardzo szybko, a udział w niej był nie tylko doskonałą i bardzo interesującą formą doskonalenia zawodowego, ale też umożliwił zajęcie stanowiska w kwestii prawa oświatowego w bezpośrednim kontakcie z podsekretarzem stanu MEN.
Komentarze (10)