ITD kontrolowała pojazdy Mobilną Linią Diagnostyczną

poniedziałek, 11.5.2015 10:00 17133 16

W dniach od 4 do 8 maja na terenie Kłodzka, Przerzeczyna Zdrój oraz Wałbrzycha inspektorzy kłodzkiego oddziału dolnośląskiej Inspekcji Transportu Drogowego przy wsparciu policjantów z Wydziału Ruchu Drogowego kłodzkiej oraz wałbrzyskiej komendy a także funkcjonariuszy Placówki Straży Granicznej w Kłodzku prowadzili kontrole stanu technicznego pojazdów poruszających się po drogach naszego regionu. Do kontroli wykorzystano w pełni zautomatyzowaną mobilną jednostkę diagnostyczną znajdującą się na wyposażeniu dolnośląskiej ITD.


W czynnościach kontrolnych przeprowadzonych w Przerzeczynie Zdroju (powiat dzierżoniowski) udział wziął także przedstawiciel czeskiej służby kontorli transportu drogowego - Centrum Służb Kontroli Drogowych (Centrum služeb pro silničnídopravu) w Pardubicach. W kontroli wziął udział także przedstawiciel czeskiej służby kontorli transportu drogowego - Centrum Służb Kontroli Drogowych (Centrum služeb pro silničnídopravu) w Pardubicach.

Dzięki wyposażeniu oraz możliwościom jakie daje stacja dokładnemu sprawdzeniu poddano działanie układu hamulcowego, układu kierowniczego oraz zawieszenia. Sprawdzano również czy stan techniczny pojazdów nie narusza norm ochrony środowiska.

W trakcie kilku dni sprawdzono 54 pojazdy. W przypadku 47 sprawdzonych pojazdów stwierdzono usterki, w tym w 26 przypadkach bardzo poważne. W trzech przypadkach stwierdzono, iż zmętnienie spalin silników diesla (tzw. zadymienie) przekracza dopuszczalne normy, w przypadku jednego z poddanych kontroli autobusów w urządzeniu pomiarowym zabrakło skali a wynik pomiar wyniósł 9.99 [m/1] zamiast dopuszczalnego 1.5 [m/1].

W 24 pojazdach stwierdzone poważne wycieki w obrębie jednostek napędowych pojazdu (głównie oleju silnikowego) objawiające się widocznym zanieczyszczeniem gruntu.

Podczas kontroli ustalono także, iż niektóre z pojazdów mają znaczenie zaniżoną masę własną (tę wpisaną w dowodzie rejestracyjnym) w stosunku do faktycznie pomierzonej. Podczas kontorli jednego z pojazdów jednego z pojazdów ustalono, iż jego masa rzeczywista wynosi ponad 6 ton przy dopuszczalnej masie całkowitej określonej w dowodzie rejestracyjnym na poziomie nie 3,5 t. Zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu drogowego jakie stwarzał rażąco przeciążony pojazd było dodatkowo potęgowane zawartością ładunku oraz jego nieodpowiednim zabezpieczeniem bowiem pojazdem przewożono m. in. towar niebezpieczny o nr UN 1219 (Alkohol izopropylowy, klasa 3, materiały ciekłe zapalne).

Kontrola wykazała liczne nieprawidłowości związane z transportem ADR, w tym brak odpowiednich dokumentów oraz wyposażenia pojazdu. Inne, najczęściej stwierdzane nieprawidłowości i usterki to:
- ubytki powietrza w układzie pneumatycznym,
- niewłaściwe działanie układu hamulcowego,
- uszkodzone zawieszenie pojazdów,
- nadmiernie zużyte oraz nieprawidłowe bieżniki opon (stwierdzono takie m. in. w autobusie wykorzystywanym to przewozów regularnych osób),
- zużyte tuleje stabilizatorów,
- nieprawidłowe wpisy określające masę własną pojazdu,
- brak tablic wyróżniających pojazdów, - usterki oświetlenia,
- nadmierna korozja, w tym także korozja elementów nośnych oraz konstrukcyjnych.

W związku ze stwierdzonymi nieprawidłowościami zatrzymano dowody rejestracyjne oraz skierowano pojazdy na dodatkowe badania techniczne. W niektórych przypadkach zakazano używania pojazdu w ruchu drogowym (niektórzy użytkownicy odbierali pojazdu miejsca kontroli pojazdami pomocy drogowej), a w przypadku pojazdu przewożącego towar niebezpieczny przewóz mógł być kontynuowany po usunięciu nieprawidłowości.

Podczas jednej z kontroli kierowca nie chciał uwierzyć, że stan jego pojazdu jest fatalny, wobec czego umożliwiono mu naoczne sprawdzenie m. in. układu zawieszenia.

Znajdująca się na wyposażeniu dolnośląskiej ITD Mobilna Linia Diagnostyczna jest pierwszym tego typu, w pełni zautomatyzowanym urządzeniem w Polsce. Obsługują ją odpowiednio przeszkoleni inspektorzy transportu drogowego, także posiadający uprawnienia diagnostów samochodowych, co daje gwarancję wysokiego poziomu merytorycznego prowadzonych kontroli.

Opracował: Wiesław Ziemianek, kierownik oddziału.

Przeczytaj komentarze (16)

Komentarze (16)

sobota, 16.05.2015 22:09
unia 5 lat bedzmy jedzic rowerami wymogi
poniedziałek, 11.05.2015 12:57
SZUKAJĄ KASY
czwartek, 14.05.2015 12:52
kasa jest u rolników
pies wtorek, 12.05.2015 07:58
Niech sprawdza autobusy PKS i wszelkich MPK to są zlomy...
środa, 13.05.2015 05:50
złomy to mało powiedziane to wozy drabiniaste
wł. wtorek, 12.05.2015 12:48
Jaka jest odpowiedzialność stacji diagnostycznych, konkretnych ludzi. Czy w Polsce...
wtorek, 12.05.2015 07:52
zatrudnij sie jeden z drugim u G. potockiego z bielawy...
poniedziałek, 11.05.2015 23:58
karać, karać i jeszcze raz karać. To doktryna polskich władz....
Zirytowany poniedziałek, 11.05.2015 21:28
Bo Polacy tak dobrze zarabiają, że dla kaprysu kupują stare,...
poniedziałek, 11.05.2015 18:46
to pisał jakiś analfabeta ;)
abc poniedziałek, 11.05.2015 18:44
jakby było ludzi stać to nie kupowaliby starych aut tylko...
poniedziałek, 11.05.2015 16:34
NIC TYLKO GNĘBIĆ TYCH MAŁYCH PRZEDSIĘBIORCÓW ZNISZCZYĆ POLSKI...
poniedziałek, 11.05.2015 15:10
KARAĆ TE PADLINY
poniedziałek, 11.05.2015 15:00
karać i srogie mandaty za przeciążenia i kopcące wraki
poniedziałek, 11.05.2015 12:58
SPRAWDZIĆ WRAKI Z MZK I PKS
poniedziałek, 11.05.2015 12:26
Czyli jak tu się dopie**olić