Interpelacja posła Michała Dworczyka dotycząca linii kolejowej Dzierżoniów-Wrocław

czwartek, 17.11.2016 17:00 5317 11

Interpelacja do ministra infrastruktury i budownictwa w sprawie przywrócenia połączeń kolejowych Dzierżoniów - Wrocław przez Łagiewniki i Jordanów

Zgłaszający: Michał Dworczyk

Szanowny Panie Ministrze,

zwracam się z prośbą o informację czy resort infrastruktury planuje w najbliższym czasie powrót do koncepcji odbudowy połączeń kolejowych między Dzierżoniowem a Wrocławiem przez Łagiewniki, Jordanów. Wiele lat temu zlikwidowano zupełnie połączenia kolejowe z Dzierżoniowa we wszystkich kierunkach. Co prawda funkcjonują połączenia szynobusowe, ale tylko na trasie Legnica – Kudowa Zdrój. Obecnie istnieje tylko sieć torów kolejowych z Dzierżoniowa do Piławy Górnej. Kolejne odcinki między Piławą Górną przez Łagiewniki do Jordanowa po prostu rozebrano. Torowisko istnieje dalej od Jordanowa aż do Wrocławia.

Połączenia kolejowe na trasie Dzierżoniów – Wrocław były długo wygodna i tanią komunikacja dla ludzi niezamożnych, uczniów i studentów. Ich likwidacja, przy jednoczesnej likwidacji niemal wszystkich oddziałów PKS (ostatni w dawnym województwie wałbrzyskim oddział PKS jest w upadłości likwidacyjnej) jest poważnym utrudnieniem komunikacyjnym dla tysięcy ludzi. Transport prowadzony przez prywatne firmy autokarowe nie rekompensuje tych strat. Dziś by dojechać koleją z Dzierżoniowa do Wrocławia trzeba jechać przez Świdnicę.

Panie Ministrze. Transport kolejowy, zarówno pasażerski jak i towarowy jest dla państwa priorytetem. Szczególnie na terenie mojego okręgu wyborczego, gdzie jedyna droga międzynarodowa, śmiercionośna „ósemka” od dawna nie spełnia żadnych nowoczesnych standardów komunikacyjnych.

W związku z tym proszę o odpowiedź na pytanie czy Ministerstwo ma w planach opracowanie koncepcji odbudowy linii kolejowej i uruchomienia połączeń pomiędzy Dzierżoniowem a Wrocławiem przez Łagiewniki i Jordanów.

Z poważaniem
Michał Dworczyk

Odpowiedź na interpelacje w sprawie przywrócenia połączeń kolejowych Dzierżoniów - Wrocław przez Łagiewniki i Jordanów

Odpowiadający: podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa Piotr Stomma

Szanowny Panie Marszałku,

zarządca infrastruktury kolejowej złożył 6 czerwca 2005 r. do ówczesnego Ministerstwa Infrastruktury wniosek o wyrażenie zgody na likwidację linii kolejowej nr 310 Kobierzyce – Piława Górna od km – 0,62 do km 40,207, tj. na długości 40,829 (art. 9 ust. 4 pkt 2 ustawy z dnia 28 marca 2003 roku o transporcie kolejowym ,t.j. DZ. U. z 2015 poz. 1297 z późn. zm., dalej: utk). W ramach prowadzonego postępowania likwidacyjnego, zarządca infrastruktury poinformował zainteresowanych przewoźników kolejowych i właściwe jednostki samorządu terytorialnego, na obszarze których zlokalizowana jest linia kolejowa o zamiarze likwidacji tej linii. Na podstawie art. 9 ust. 3 utk, postępowanie likwidacyjne może być wstrzymane, jeżeli właściwy miejscowo organ samorządu terytorialnego lub wskazany przez niego przedsiębiorca:

  • zapewni środki finansowe na pokrycie kosztów niepokrytych przychodami z udostępnienia przewoźnikom kolejowym linii kolejowych lub odcinka linii kolejowej,
  • zawrze umowę o nieodpłatne przejęcie linii kolejowej lub odcinka linii kolejowej w zarządzanie w celu jej dalszej eksploatacji,
  • przystąpi do spółki wojewódzkich przewozów pasażerskich, która przejmie, w celu dalszej eksploatacji, przewidzianą do likwidacji linię kolejową lub odcinek linii kolejowej, jako wkład niepieniężny.

Jednostki samorządu terytorialnego nie były zainteresowane przejęciem linii kolejowej nr 310 w celu jej dalszej eksploatacji. W związku z tym, że likwidacja linii nr 310 nie została wstrzymana, minister właściwy do spraw transportu wydał 7 września 2005 r. decyzję (FK-4951-01/05) o likwidacji tej linii. Dlatego, połączenia kolejowe w relacji Dzierżoniów Śląski – Wrocław – Dzierżoniów Śląski realizowane są przez Świdnicę a nie przez Piławę Górną, Łagiewniki i Jordanów.

Linia kolejowa nr 310 ma charakter regionalny i prace związane z ewentualnym przywróceniem kursowania pociągów na tej linii mogą być prowadzone przez samorząd województwa dolnośląskiego. Przykładowo, w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Dolnośląskiego 2014-2020 zaplanowane zostały środki unijne na realizację projektów dotyczących przebudowy, modernizacji, rewitalizacji, a także w uzasadnionych przypadkach – budowy sieci kolejowej o znaczeniu regionalnym. Ponadto, organizowanie przewozów pasażerskich transportem kolejowym na obszarze województwa lub dwóch sąsiadujących ze sobą województw (przewóz do najbliższej stacji w województwie sąsiednim) należy wyłącznie do właściwych miejscowo samorządów województw, jako organizatorów publicznego transportu kolejowego (ustawa z 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym, t.j. Dz. U. z 2015 r. poz.1440 z późn. zm.; dalej: uptz). Organizator posiada niezbędne kompetencje do optymalnego organizowania usług przewozowych, w tym ustalania wielkości oferty przewozowej, która powinna wynikać zarówno z zapotrzebowania na usługi przewozowe jaki i możliwości finansowych organizatora.

Dlatego, biorąc pod uwagę zasięg terytorialny prowadzonych przewozów, organizatorem przewozów na terenie województwa dolnośląskiego jest marszałek województwa dolnośląskiego, który na podstawie umowy o świadczenie usług publicznych powierza przewoźnikowi wykonywanie wojewódzkich przewozów pasażerskich. Natomiast, Minister Infrastruktury i Budownictwa jest organizatorem wyłącznie międzywojewódzkich i międzynarodowych kolejowych przewozów pasażerskich. Uptz nie zawiera przepisów, które mogłyby stanowić dla ministra właściwego do spraw transportu podstawę do ingerencji lub dokonywania zmian decyzji regionalnego organizatora kolejowego transportu publicznego – samorządu województwa dolnośląskiego – dotyczących organizacji rynku przewozów i planowania oferty przewozowej w rocznym rozkładzie jazdy pociągów.

Z szacunkiem
Piotr Stomma
Podsekretarz Stanu

Przeczytaj komentarze (11)

Komentarze (11)

kiedys interpelował piątek, 18.11.2016 10:43
Co za durna interpelacja
piątek, 18.11.2016 08:17
Odrzucając niepotrzebne ozdobniki dialog sprowadza się do tego: Dworczyk: te, minister,...
czwartek, 17.11.2016 21:41
Ciekawe czy Dworczyk w ogóle wie, że złożył taką interpelację....
dzierzoniowianka czwartek, 17.11.2016 21:25
http://dworczyk.pl/okreg-walbrzyski/. Poczytajcie ile Pan poseł ma wspólnego z DDZ. Dosłownie...
czwartek, 17.11.2016 18:44
gość pisze interpelacje na temat na który wogóle nie ma...
czwartek, 17.11.2016 19:57
Rodowici mieszkańcy powiatu dzierżoniowskiego nie zdobyli się na takie interpelacje!...
piątek, 18.11.2016 12:29
Bo kto by wypisywał takie idiotyzmy?Szkoda czasu i papieru.
piątek, 18.11.2016 12:57
każdy kto ma choć mgliste pojęcie o połączeniach kolejowych wie...
piątek, 18.11.2016 16:30
Jakby ten placek był mieszkańcem powiatu to wiedziałby że to...
15.10 do Yumy czwartek, 17.11.2016 17:47
No i przydałby się taki jak dawniej pociąg Bonanza z...
czwartek, 17.11.2016 17:39
To jest bicie piany wokół własnej osoby. I nic więcej....