Czego nie ma w zmysłach tego nie ma w umyśle...
12 czerwca 2018 roku w Szkole Podstawowej nr 1 w Dzierżoniowie odbyła się Powiatowa Konferencja Montessori. Jej celem była wymiana opinii dotyczących kształtowania postaw dziecka niezbędnych do funkcjonowania we współczesnym świecie.
„Czego nie ma w zmysłach tego nie ma w umyśle...” M. Montessori
Jednym z głównych założeń pedagogiki Marii Montessori jest stworzenia środowiska edukacyjnego umożliwiającego wszechstronny rozwój dziecka. Rozpoczynając konferencję Pani Dyrektor Elwira Chamczyńska oraz Burmistrz Dzierżoniowa Pan Dariusz Kucharski złożyli podziękowanie Dyrektorowi oddziału firmy Henkel Polska Operations Panu Marcinowi Miszczukowi, oraz przedstawicielom firmy Pani Wioletcie Hanusiewicz i Panu Mariuszowi Zarębie a także Panu Markowi Dymkowskiemu, Prezesowi Zarządu Fundacji SALUS PRO FAMILIA za pozyskanie środków finansowych na profesjonalne wyposażenie pracowni przyrodniczej. Podziękowanie otrzymała także Pani Prezes zarządu firmy ALDEC-ADT Dagmara Hajduk za przekazanie darowizny w postaci 10 zestawów komputerów i 1 laptopa na rzecz szkoły. Dzięki otrzymanemu sprzętowi uczniowie będą mogli w lepszy sposób wykorzystywać swoje zdolności, poszerzy się możliwość realizacji zadań, jakie przed szkołą stawia współczesny świat, co jest podstawą teorii pedagogiki Montessori.
Konferencję otworzył wykład Pana Marka Szurawskiego „Postrzeganie, wyobraźnia i świat skojarzeń w kreatywnym uczeniu się” oraz wystąpienie Pani Bożeny Strzelczyk „Kształcenie zmysłów w pedagogice M.Montessori”. Problematyka obrad koncentrowała się wokół zagadnień związanych z nauczaniem i wychowaniem poprzez działanie.
W programie konferencji znalazły się z warsztaty szkoleniowe, które przeprowadzone zostały przez nauczycieli SP 1: Panią Bożenę Strzelczyk, Małgorzatę Mikułę, Agnieszkę Zariczną i Iwonę Kurzeję. Przybliżyły one w sposób praktyczny założenia pedagogiki Montessori.
W konferencji uczestniczyli pedagodzy, psychologowie, rodzice oraz nauczyciele praktycy. Uczyniło to konferencję bogatszą i umożliwiło holistyczne spojrzenie na podejmowaną problematykę.