Co to jest podpis elektroniczny?

sobota, 29.1.2022 00:00 1973

Podpis elektroniczny działa w Polsce od ponad 20 lat i z każdym rokiem zyskuje coraz większą popularność.

Dynamika wykorzystywania narzędzia wzrasta, na co na pewno miała wpływ pandemia, która wybuchła na świecie w 2020 roku. Wraz z coraz większą popularnością tego narzędzia, narosło wokół niego coraz więcej mitów dotyczących funkcjonowania podpisu. Pojawiły się one głównie w wyniku niezrozumienia i braku ogólnej wiedzy.

Kwalifikowany podpis elektroniczny to elektroniczny podpis, który posiada moc prawną podpisu odręcznego w obrocie elektronicznym dokumentów. Złożony za pomocą certyfikatu umożliwia jednoznaczną identyfikację osoby fizycznej składającej podpis. W celów bezpieczeństwa przechowywany jest na urządzeniu kryptograficznym uniemożliwiającym jego skopiowanie.

Najczęściej występujące mity związane z podpisem elektronicznym:

Mit 1: Podpis elektroniczny najczęściej stosowany jest w korporacjach.

W każdym przedsiębiorstwie e-podpis ma taką samą moc prawną jak podpis odręczny. Niezależnie od rodzaju działalności, wielkości, a także liczby zatrudnionych osób. Firmy muszą przesyłać umowy, faktury czy inne oferty administracyjne, gdzie popis jest niezbędny. Zdecydowanie jest to duża dogodność, a także oszczędność czasu i redukcja kosztów wydruku oraz wysyłki dokumentów.

Mit 2: E-podpis jest wykorzystywany tylko w obszarze administracji.

E-podpis stanowi powszechną gwarancję i wiarygodność przesłanego dokumentu. Gwarantuje wygodne, bezpieczne i szybkie przekazywanie dokumentów w zakresie e-administracji. ZUS, Urząd Skarbowy, Krajowy Rejestr Sądowy czy UODO, ale także jest pomocny w kontaktach biznesowych. Można nim podpisywać wszelkie umowy cywilno-prawne, kontrakty, pełnomocnictwa, sprawozdania czy też oferty handlowe.
Dokument z podpisem elektronicznym ma taką samą ważność, jak papierowy z odręcznym podpisem. Pakiet możliwości wykorzystania podpisu jest bardzo obszerny. Zarówno w życiu biznesowym, jak i prywatnym.

Mit: 3: Aby używać e-podpisu potrzebne są specjalne umiejętności techniczne.

Używanie podpisu elektronicznego, jest tak samo banalne jak zrobienie przelewu czy korzystanie z blika. Wystarczająca jest wiedza w zakresie obsługi komputera czy smartfona. Potrzeba jest aplikacja, którą należy zainstalować na urządzeniu. Potem tylko, trzy proste kroki.

Mit: 4: Podpis elektroniczny łatwo podrobić.

E- podpis nie może być kopiowany za pomocą kopiarki czy skanera, jak jest to w możliwe w przypadku podpisu odręcznego. Podpis tradycyjny łatwo podrobić. Ponadto e-podpis zapewnia pewność, że nikt nie angażował się w treść dokumentu, a każda zmiana jest odnotowana.  Gwarantuje też potwierdzenie nadawcy, dzięki czemu mamy wiarygodną identyfikację tożsamości osoby podpisującej dokument. Dodatkowym atutem , który zapewnia bezpieczeństwo jest klarowność, co nie daje możliwości wyparcia się wybranego działania tj: złożenie podpisu. Jest to zdecydowanie legalna i bezpieczna forma podpisywania dokumentów. Łatwe w użyciu narzędzie pozwoli na poprawę produktywności w firmie. Zaoszczędzi czas i obniży koszty. Dzięki temu wdrożeniu w przyszłości możemy zrezygnować z papieru do dokumentacji administracyjnej i biznesowej. Podejście "paperless" powinno stać się podstawą pracy dla nowoczesnych oraz dbających o ekologię firm.

Podpis elektroniczny od ręki można wyrobić w sklepach komputerowych iCOMP.pl w Dzierżoniowie oraz Ząbkowicach Śląskich.

Cała procedura trwa około 15 minut. Należy mieć ze sobą dowód osobisty lub paszport.

iComp.pl - Dzierżoniów
ul. Diorowska 26
tel: 74 831 13 36
pon-pt 10:00 - 17:00
sob: 9:00- 13:00

iComp.pl - Ząbkowice Śląskie
Rynek 12
tel: 74 817-52-35
pon-pt 9:00 - 17:00
sob: 9:00 - 13:00

Serdecznie Zapraszamy!