Badanie Lewiatana: Ponad połowie firm nie opłaca się prowadzenie sklepu w galerii handlowej
· W maju br. frekwencja w galeriach handlowych była o 52% niższa niż w analogicznym okresie ubiegłego roku.
· 52,2% firm uważa, że obecnie nie opłaca się prowadzenie sklepów w galeriach, zaś 29% twierdzi, że jest to nieopłacalne, ale dostrzega symptomy poprawy.
· 39,1% firm planuje, w związku z pandemią, zamknięcie do 20% sklepów w galerii handlowej, a 30,4% zlikwidowanie nawet od 20% do 40% placówek - wynika z badania Konfederacji Lewiatan przeprowadzonego wśród 203 przedsiębiorstw.
Na pytanie, jak oceniają opłacalność prowadzonych w galeriach handlowych sklepów czy punktów, 52,2% firm odpowiedziało, że to działalność zdecydowanie poniżej opłacalności, 29% stwierdziło, że jest to nieopłacalne, ale dostrzegają symptomy poprawy, a dla 15,9% to biznes na granicy opłacalności.
W związku z pandemią 39,1% firm planuje zamknięcie do 20% punktów handlowych, a 30,4% od 20% do 40% punktów. Nie planuje zamknięcia sklepów w galeriach 18,8% firm.
5,8% firm rozważa całkowite przeniesienie działalności do lokali znajdujących się poza galeriami handlowymi, natomiast 4,3% chce sprzedawać produkty tylko w Internecie.
- Ruch w galeriach handlowych jest zdecydowanie mniejszy, a w dużych miastach (w najdroższych galeriach) jest dużo poniżej 50% sprzed pandemii. Jeżeli w najbliższych 2-3 miesiącach frekwencja w centrach handlowych nie będzie wracała do poprzedniego poziomu to Ochnik będzie musiał zmniejszyć liczbę salonów. W najbardziej pesymistycznym scenariuszu rozważamy zredukowanie sieci sprzedaży nawet o 30-40%. Część klientów nie wróci już do tradycyjnych zakupów – mówi Marcin Ochnik, prezes zarządu firmy Ochnik.
26,1% respondentów uważa, że w dużych galeriach handlowych liczba klientów wróci do poziomu gwarantującego opłacalność biznesu, co najmniej za 12 miesięcy, 24,6% jest przekonanych, że potrzeba na to co najmniej 18 miesięcy, 17,4% sądzi, że stanie się to do końca roku. 17,4% firm twierdzi wręcz, że sprzedaż już nie wróci do poprzedniego poziomu opłacalności.
Trochę więcej optymizmu panuje wśród firm, które mają sklepy w małych i średnich galeriach handlowych. 21,7% uważa, że do końca roku liczba klientów wróci w nich do poziomu gwarantującego opłacalność biznesu, a 27,5% sądzi, że potrzeba na to co najmniej 12 miesięcy. 10,1% firm jest przekonanych, że już nie wróci do poprzedniego poziomu opłacalności.
Konfederacja Lewiatana badanie online przeprowadziła w dniach 2-6 czerwca 2020 r. na próbie 203 przedsiębiorców prowadzących działalność w galeriach handlowych.
Konfederacja Lewiatan
Komentarze (0)