"W ostatnim czasie budowane są mieszkania przy ul. Korczaka, Sowiogórskiej i Lawendowej. A komunikacja miejska w tych okolicach nadal bez żadnych zmian"

poniedziałek, 25.11.2024 07:30 4044 4

Redakcja Doba.pl otrzymała list w sprawie funkcjonowania komunikacji miejskiej na terenie Dzierżoniowa. Szczególnie poruszono teren północny miasta, gdzie ma być niewystarczająca liczba kursów autobusów.

                                                                                                         List Czytelnika Doba.pl

Zwracam się do Państwa z zapytaniem dotyczącym funkcjonowania komunikacji miejskiej na terenie miasta Dzierżoniów. Dokładnie trzy lata temu poprzez portal Doba.pl poruszyłem kwestię związaną z funkcjonowaniem komunikacji autobusowej na terenie Dzierżoniowa. Mimo zapewnień rzecznika miasta, nic od tej pory się nie zmieniło. Dla przypomnienia mój poprzedni mail: 

„Obecnie wielu przewoźników i organizatorów komunikacji miejskiej w wielu polskich miastach podchodzi bardzo poważnie do kwestii ekologii i zachęca do korzystania z tego środka transportu, by przesiąść się z samochodu. Jak widać, w naszym mieście powiatowym, ta reguła i zasady nie obowiązują. Często korzystam z transportu miejskiego organizowanego przez ZKM i nie jestem jedyną osobą, która zauważyła, że należałoby wprowadzić korektę rozkładu jazdy. Północna i północno-zachodnia część Dzierżoniowa stale się rozrasta o nowe domy jednorodzinne (przykład: ulica Przedwiośnie oraz przy osiedlu Zielonym) i bloki mieszkalne (przy ul. Lawendowej i ul. Korczaka), przybywa nowych mieszkańców, którzy nie mają jak dojechać z tak odległych części miasta do centrum czy do innych miejsc wieczorami w dni robocze, sobotnie popołudnia i praktycznie całą niedzielę/święta. Linia 2, która obsługuje tę część miasta w obecnej chwili jest niewystarczająca. Należy również zwrócić uwagę, że „dwójka” pozwala na transport publiczny ludziom mieszkającym na największym dzierżoniowskim osiedlu – Różanym. Rozwiązanie, jakie nie tylko ja proponuję, to zwiększenie częstotliwości kursowania autobusów na odcinku Dzierżoniów Os. Zielone - Dzierżoniów Os. Różane - Dzierżoniów Piłsudskiego. Do tej części miasta autobus linii 2 dojeżdża w dni robocze tylko do godziny 19:28 w kierunku Bielawy, w soboty ostatni kurs to 15:28 w kierunku Bielawy, a niedzielę i święta autobus wykonuje TYLKO 5 kursów (co godzinę) od 13:28 do 17:28. Mieszkańcy Dzierżoniowa, którzy wracają wieczorem lub popołudniu szynobusem z Wrocławia, Świdnicy czy Kłodzka nie mają żadnego bezpośredniego połączenia autobusowego z osiedlami: Różane, Złote czy Zielone. Zmuszeni są korzystać z taksówek, wybrać się pieszo lub gdy chcąc skorzystać z ZKM, to wysiąść na osiedlu Jasnym. Obecny rozkład jazdy powoduje, że osiedla Różane i Zielone są mało skomunikowane z resztą miasta i są wykluczone komunikacyjnie. Jeżeli nie jest możliwa zmiana w rozkładzie linii nr 2 (dodatkowe kursy), to może warto byłoby powrócić do rozwiązania sprzed dekady, kiedy niektóre kursy wariantowe autobusów linii nr 45 jeździły przez osiedle Różane. Byłoby to dobre uzupełnienie do linii nr 2.  Dziwnym trafem „dwójka” na odcinku Bielawa - Dzierżoniów Piłsudskiego może dojeżdżać w weekendy co minimum godzinę do 23, tymczasem północna część miasta została całkowicie pominięta. Czy jest możliwość zwiększenia kursów autobusów przejeżdżających przez dzierżoniowskie osiedla położone w północnej części miasta?”

Minęły trzy lata, rzecznik prasowy w ówczesnym czasie zapowiadał wielkie zmiany w komunikacji miejskiej w 2022 roku, które nie nastąpiły ani rok temu, ani w bieżącym okresie. Magistrat w 2021 roku zapowiadał, że podda publicznym konsultacjom, zmiany, jakie mają nadejść w transporcie autobusowym. Nic takiego nie miało miejsca. Czy firma, która badała potoki pasażerskie miała okazję sprawdzić, ile osób byłoby chętnych do skorzystania z komunikacji w godzinach, w których brakuje kursów z północno-zachodniej części miasta? Czy zapowiadane zmiany od dłuższego czasu nadejdą czy raczej wycofali się Państwo z tego? Aktualnie obowiązuje schemat z lat 70. XX wieku, od tego czasu już dawno nie spełnia potrzeb mieszkańców. 

Paradoksalnie północna część miasta rozbudowuje się najbardziej. W ostatnim czasie budowane są mieszkania przy ul. Korczaka, Sowiogórskiej i Lawendowej. A komunikacja miejska w tych okolicach nadal bez żadnych zmian.

Proszę o odpowiedź. 
Czytelnik Doba.pl

                                                                   Oświadczenie Związku Powiatowo-Gminnego "Sowiogórskie autobusy"

                                                                                                 Oświadczenie Urzędu Miasta Dzierżoniów

W 2024 r. nastąpiła zmiana organizatora transportu z Gminy Bielawa na Związek Powiatowo-Gminny „Sowiogórskie Autobusy”. Związek przejął obowiązujące do końca 2027 r umowy z przewoźnikiem. Oznacza to, że funkcjonują dotychczasowe rozkłady jazdy, ze względu na zobowiązania umowne, które trudno jest zmodernizować. Wszelkie zmiany rozkładów jazdy muszą być uzgadniane z innymi gminami, przez które poszczególne linie autobusowe przebiegają.

Dostrzegamy konieczność rozwoju komunikacji, w szczególności w zakresie zwiększania dostępności dla mieszkańców oraz liczby połączeń z terenami, gdzie tych połączeń jest za mało. Takimi miejscami są m.in. obszary, które Pan wskazał w mailu, tj. osiedla: Zielone, Różane, Młodych w Dzierżoniowie.

Dlatego też zlecono opracowanie „Planu zrównoważonego rozwoju publicznego transportu dla Związku Powiatowo-Gminnego „Sowiogórskie Autobusy” jako organizatora transportu m.in. na obszarze miasta Dzierżoniów. W ramach tworzenia opracowania jego projekt został poddany konsultacjom społecznym w celu rozpoznania aktualnych preferencji komunikacyjnych pasażerów. Ankieta była dostępna m.in. stronie internetowej Urzędu Miasta (https://dzierzoniow.pl/index.php/aktualnosci/ankieta-dla-pasazerow-komunikacji-miejskiej ).

Następnie dokument został poddany konsultacjom i dostępny był wraz z formularzem konsultacyjnym:

• w budynku siedziby biura związku w Dolnośląskim Inkubatorze Piastowskiej 19a I piętro-pok. nr. 103-105;

• na stronie internetowej związku pod adresem: https://zpgsa.bielawa.pl/;

• na stronie internetowej biuletynu informacji publicznej Związku pod adresem: https://zpgsa.bielawa.finn.pl/; https://dzierzoniow.pl/index.php/aktualnosci/korzystasz-z-komunikacji-miejskiej-koniecznie-przeczytaj

Istotnym problemem w zakresie rozwoju komunikacji są także zwiększające się koszty jej funkcjonowania. W 2024 r. Gmina Miejska Dzierżoniów przeznaczy na funkcjonowanie komunikacji ponad 5 milionów złotych. Dlatego też zwiększenie liczby połączeń na ww. obszarze musi być oparte na zmianach części tras wybranych linii, nie zwiększając globalnej liczby wozokilometrów.

Gmina Miejska Dzierżoniów wraz ze Związkiem Powiatowo-Gminnym „Sowiogórskie Autobusy” dąży do usprawnienia funkcjonowania komunikacji na obszarze miasta Dzierżoniowa. W 2025 r. będą wprowadzane korekty rozkładów jazdy. Będziemy się starali tak zmodyfikować przebieg istniejących linii, by zwiększyć dostęp do transportu publicznego północnej części miasta.

 

 

Przeczytaj komentarze (4)

Komentarze (3)

poniedziałek, 25.11.2024 21:16
Czytelnik na tory
kola poniedziałek, 25.11.2024 13:02
komunikacja to pikus.gratuluje smrodu z ul Kilińskiego 15
poniedziałek, 25.11.2024 12:48
Podobnie w Bielawie rejon zabudowy Baczyńskiego-os.Europejskie. A co z komunikacją...