UWAGA! Nowa metoda oszustwa: "na kryptowaluty"

czwartek, 6.5.2021 11:13 535 0

Pojawiła się nowa metoda oszustwa „na kryptowaluty”, czyli telefony, zdalny pulpit i kredyt, którego miało nie być. Doskonałym narzędziem dla cyberprzestępców nie musi być złośliwe oprogramowanie. Wystarczy odpowiednia socjotechnika, czyli atak psychologiczny. Oszuści kontaktują się z ofiarami poprzez media społecznościowe i oferują bardzo zyskowną inwestycję. Kończy się to zainstalowaniem oprogramowania, które przechwytuje ich loginy oraz hasła do kont.

Policjanci w kraju coraz częściej otrzymują zgłoszenia o oszustwach popełnianych na szkodę osób, które zdecydowały się zainwestować w kryptowaluty. Oszuści manipulują w taki sposób, aby potencjalna ofiara myślała, że będzie inwestować w kryptowaluty. W rzeczywistości ofiara instaluje program umożliwiający przejęcie przez przestępców całkowitej kontroli nad jego komputerem. Następnie z potencjalną ofiarą oszustwa kontaktuje się przedstawiciel fikcyjnej firmy, który oferuje pokrzywdzonemu inwestycję związaną z kryptowalutą Bitcoin. W ten sposób przestępca namawia do pobrania aplikacji AnyDesk (aplikacja służąca do zainstalowania zdalnego pulpitu), za pomocą której może wykonywać operacje na komputerze pokrzywdzonego. Oszust przekazuje informację że osoba posiada w swoim wirtualnym portfelu pieniądze w kwocie 30 tys. złotych i aby wypłacić te pieniądze, musi wykonać autoryzację za pośrednictwem przelewu w kwocie większej niż 30 tys. złotych. Ponadto oszuści mogą w ten sposób zaciągnąć kredyt obciążając w ten sposób rachunek pokrzywdzonego oraz dokonać innych transakcji bankowych.

Policjanci ostrzegają:

Pierwszy kontakt z ofiarą następuje zwykle przez e-mail, telefon lub komunikator.

Oszuści proszą o zainstalowanie programu do zdalnego pulpitu i zalogowanie się na konto bankowe. Najczęściej ofiara kuszona jest obietnicą szybkich zysków.

Co zrobić, by nie dać się oszukać?

Przede wszystkim nie udostępniajmy nikomu swojego konta bankowego i danych do logowania. Jeśli osoba podająca się za pracownika banku żąda zweryfikowania naszych danych i danych konta lub zainstalowania jakiegokolwiek oprogramowania, rozłączmy się i zadzwońmy do biura obsługi klienta banku. Jeśli „konsultant” proponuje nam zainstalowanie oprogramowania typu AnyDesk, możemy być pewni, że to oszustwo.

źródło: KMP w Wałbrzychu

Dodaj komentarz

Komentarze (0)