Podał się za agenta CBA i okradł seniorkę

czwartek, 17.12.2020 10:34 410 0

Wałbrzyscy policjanci otrzymali zgłoszenie o tym, że mieszkanka powiatu wałbrzyskiego poprzez działanie oszusta straciła sporą ilość pieniędzy. Mężczyzna, który na początku grudnia zadzwonił do 75-letniej kobiety, podał się za agenta Centralnego Biura Antykorupcyjnego - przez co wprowadził w błąd pokrzywdzoną co do własnej tożsamości – i poinformował o pracy nad sprawą włamania na jej rachunek bankowy. Sprawca przestępstwa tak poprowadził rozmowę, że sam uzyskał NIK oraz hasło do bankowości internetowej, a następnie dokonał dwóch przelewów w kwocie łącznej 17 tysięcy złotych. W związku z tym zdarzeniem wałbrzyscy funkcjonariusze po raz kolejny ostrzegają przed przestępcami, którzy telefonicznie podają za policjantów lub innych urzędników i próbują oszukać osoby starsze.

Zazwyczaj przestępcy dzwonią do osób starszych i przy każdej możliwej okazji zmieniają metody działania. Osoba odbierająca telefon myśli, że ma do czynienia z policjantem, tak jak w podanym powyżej przypadku agentem CBA lub innym urzędnikiem państwowym. Podczas próby wyłudzenia pieniędzy sprawcy wykorzystują zaufanie społeczne jaki budzi m.in. ten zawód. Podają wymyślony numer legitymacji służbowej i fałszywe dane personalne, a podczas dalszego kontaktu informują osoby starsze o tym, że pracują nad sprawą wyłudzenia dużej ilości gotówki. Ostatecznie proszą o dostęp do konta osoby pokrzywdzonej lub w innych przypadkach o przekazanie pieniędzy w wyznaczonym czasie i miejscu, najlepiej takim, w którym nie będzie monitoringu. W przypadku osobistego odbioru pieniędzy informują poszkodowanego, że kiedy prawdziwego oszusta uda się złapać, pieniądze zostaną oddane osobie zaangażowanej w sprawę. Tak jednak się nie dzieje. Oszuści znikają z pieniędzmi, a ofiary pozostają bez swoich oszczędności.

Zwracamy się z apelem do dzieci oraz wnuków mających w rodzinie osoby starsze. W przypadku podejrzanych telefonów nie zostawiajmy seniorów z tym problemem samych. Rozmawiajmy z nimi i informujmy o podobnych sytuacjach, o których wcześniej słyszeliśmy lub czytaliśmy. Ważne jest, aby osoby starsze nie wypłacały gotówki, jeżeli mają podejrzenie, że pod drugiej stronie słuchawki mogą kryć się oszuści, a także nie podawały jakichkolwiek danych osobowych, ani haseł dostępowych do aplikacji lub stron internetowych osobie dzwoniącej.

Oszuści są bezwzględni, dlatego bardzo ważne jest, aby przy każdym tego typu podejrzanym telefonie od razu zgłosić zaistniałą sytuację pod numerem alarmowym Centrum Powiadamiania Ratunkowego 112, a informacja ta zostanie przekazana Policji.
źródło: KMP w Wałbrzychu

Dodaj komentarz

Komentarze (0)