Oszukana seniorka straciła ponad 100 tysięcy złotych!

piątek, 22.4.2022 13:00 818 1

Wałbrzyscy policjanci prowadząc działania prewencyjne po raz kolejny ostrzegają przed oszustami, którzy ponownie wyłudzili gotówkę od starszej osoby. W środę przestępcy zaatakowali tym razem dzwoniąc do 87-letniej mieszkanki Piaskowej Góry. Mężczyzna po drugiej stronie słuchawki oświadczył, iż jest pracownikiem szpitala i potrzebne są pieniądze na leczenie jej syna, który w stanie ciężkim trafił do szpitala po wypadku. Niestety nieświadoma kobieta dała się nabrać i straciła całe swoje życiowe oszczędności.

Do seniorki chwilę po wykonanym telefonie przyszedł nieznany jej mężczyzna, któremu 87-latka przekazała pieniądze w kwocie blisko 120 tysięcy złotych. Niestety dopiero po późniejszej rozmowie z członkami rodziny, kobieta zorientowała się, że zdarzenia nie było, a osoba podająca się za pracownika szpitala to złodziej. Wtedy powiadomiła Policję. Było już jednak za późno.

 

Pamiętajmy, że oszuści próbują także działań przestępczych udając pracowników wodociągów, gazowni, spółdzielni mieszkaniowych, a także pracowników ośrodków pomocy społecznych. Przestępcy podają się także za lekarzy i adwokatów.

Dlatego jako policjanci zwracamy się z apelem do dzieci oraz wnuków, którzy mają w rodzinie osoby starsze!

Pamiętajmy, że sprawcy mogą osobiście zapukać do drzwi naszych rodziców lub dziadków podając się za pracowników gazowni, wodociągów lub każdej innej firmy. Co powinniśmy przekazać osobom starszym, by nie dały się oszukać?

  • Powinni spojrzeć przez wizjer w drzwiach lub przez okno.
  • Jeżeli nie znają osoby lub osób znajdujących się po drugiej stronie, nie otwierają drzwi lub otwierają je w sposób bezpieczny - w przypadku posiadania tzw zasuwki.
  • Pytają o cel wizyty oraz proszą o pokazanie dowodu tożsamości i legitymacji służbowej lub identyfikatora.
  • W przypadku wątpliwości ustalają inny termin wizyty. Jest wtedy czas na potwierdzenie w firmie, czy osoba, która podaje się za pracownika w ogóle widnieje w spisie ewidencyjnym przedsiębiorstwa.

Przestępcy często dzwonią także do osób starszych i przy każdej możliwej okazji zmieniają metody działania. Osoba odbierająca telefon myśli, że ma do czynienia z policjantem albo członkiem rodziny, którego dawno nie widziała.

Podczas próby wyłudzenia pieniędzy np. na policjanta sprawcy wykorzystują zaufanie społeczne jaki budzi nasz zawód. Podają wymyślony numer legitymacji służbowej, dane personalne, a podczas kontaktu z poszkodowanym posiadają nawet podrobioną odznakę. Kilkakrotnie dzwonią pod różnymi nazwiskami, w taki sposób, aby wciągnąć ofiarę w swoją grę. Ostatecznie proszą o przekazanie pieniędzy w wyznaczonym czasie i miejscu, najlepiej takim, w którym nie będzie monitoringu. Oszuści znikają z gotówką, a ofiary pozostają bez swoich oszczędności.

Funkcjonariusze w każdej podobnej sytuacji apelują oczywiście o ostrożność, gdyż sprawcy podają się nawet za członków bliskiej rodziny. Bardzo często zmieniają głos udając chorego lub płaczą, po to aby wzbudzić w osobie, którą chcą okraść poczucie winy, ewentualnie współczucie.

Pamiętajmy!

  • Informujmy osoby starsze, aby nie wypłacały gotówki, jeżeli mają jakiekolwiek podejrzenie, że pod drugiej stronie słuchawki mogą kryć się oszuści,
  • Tylko świadomość w jaki sposób działają sprawcy, może uchronić osoby starsze przed utratą swoich oszczędności,
  • Nie zostawiajmy starszych osób samych z tym problem. Rozmawiajmy na tego typu tematy i informujmy ich o podobnych sytuacjach, o których wcześniej słyszeliśmy lub czytaliśmy,
  • Oszuści są bezwzględni, dlatego bardzo ważne, aby przy każdym tego typu podejrzanym telefonie od razu zgłosić zaistniałą sytuację pod numer alarmowy 112 i zastosować się do poleceń dyżurnego jednostki.

źródło: KMP w Wałbrzychu

Przeczytaj komentarze (1)

Komentarze (1)

Ilona piątek, 22.04.2022 20:35
To wina rodziny tej pani , czy to drogo kosztuje...