Policjanci odnotowali zgłoszenia oszustw internetowych. Apel do mieszkańców Wałbrzycha i powiatu!

czwartek, 9.8.2018 13:30 1044 0

8 sierpnia policjanci Wydziału dw. z Przestępczością Gospodarczą Komendy Miejskiej Policji w Wałbrzychu otrzymali trzy zgłoszenia o działających na terenie kraju oszustach, którzy wykorzystują znane i popularne portale aukcyjne oraz społecznościowe do wyłudzania pieniędzy od ich użytkowników. Kupujący najpierw wpłacają je na konta przestępców, a ci nie wywiązują się z umów kupna-sprzedaży i nie wysyłają wystawionych na aukcjach towarów. Dlatego też funkcjonariusze kolejny raz przestrzegają przed nieuczciwymi „przedsiębiorcami” i przypominają, jak uniknąć utraty swoich oszczędności. Oto kilka porad.

Należy pamiętać, iż zakupy w sieci najlepiej dokonywać w sprawdzonych, autoryzowanych i zarejestrowanych sklepach internetowych. Przed przesłaniem pieniędzy kupujący powinien sprawdzić, czy firma oferująca nam produkty i usługi w ogóle istnieje. Pomogą nam w tym dwie witryny:
- w wyszukiwarce https://wyszukiwarkaregon.stat.gov.pl jesteśmy w stanie sprawdzić sprzedającego po NIP-ie, REGON-ie lub KRS-ie
- poprzez np. stronę http://www.jakitobank.pl/ sprawdzimy numer rachunku bankowego oraz ewentualne wpisy innych użytkowników, co do wskazanego rachunku. 

Robiąc zakupy należy oczywiście zwrócić szczególną uwagę na inne ważne czynniki:
- sprawdzić komentarze i opinie o sprzedającym – bezpośrednio w serwisie sprzedażowym jak i poprzez wyszukiwarkę internetową,
- sprawdzić numer telefonu sprzedającego – czy jest to numer polskiej sieci telekomunikacyjnej, czy sprzedającego pojawia się w wyszukiwarce internetowej i jakie wpisy się do niego odnoszą,
- sprawdzić od kiedy użytkownik posiada konto w serwisie sprzedażowym  - UWAGA! unikamy nowych kont,
- w przypadku mniej popularnych sklepów internetowych należy sprawdzić, gdzie zarejestrowana jest domena strony sklepu  – np. poprzez wyszukiwarkę http://centralops.net/co/,
- sprawdzić, czy na stronie sklepu wskazany jest jego adres, telefon i regulamin,
- ocenić wizualnie profesjonalizm wykonania strony sklepu internetowego.

W razie możliwości dokonujmy przelewu środków poprzez usługę PayU, unikając płatności bezpośrednio na rachunek bankowy. W tej drugiej sytuacji nie obejmuje nas program ochrony kupujących. W przypadku wątpliwości należy skontaktować się telefonicznie ze sprzedającym  i dopytać  o  możliwość nadania przesyłki za pobraniem. 

UWAGA!
Nie należy przesyłać pieniędzy na poczet kosztów wysyłki. W przypadku przesyłki za pobraniem należy wymusić u sprzedającego zaznaczanie opcji przeglądu towaru przy odbiorze. Odmowa kuriera z uwagi na niezaznaczenie takiej opcji powinna dać nam do myślenia. W przypadku wątpliwości można zaniechać odbioru zakupionego towaru. 

PAMIĘTAJ!
Przedmioty sprzedawane w sieci są  z reguły tańsze o około 10-20%, niż w sklepach stacjonarnych.  Wszelkie inne tańsze oferty powinny wzbudzić w nas niepokój i zastanowienie – oszust zawsze zwraca na siebie uwagę nadzwyczajnie atrakcyjną ofertą.

źródło: KMP w Wałbrzychu

Dodaj komentarz

Komentarze (0)