Kolejne zgłoszenie internetowego oszustwa

środa, 16.6.2021 12:39 192 0

We wtorek wałbrzyscy policjanci otrzymali zgłoszenie dotyczące oszustwa internetowego, dlatego po raz kolejny przestrzegają przed przestępcami, którzy w serwisach sprzedażowych oferują produkty, którymi nie dysponują, bądź chcą je od nas kupić. Funkcjonariusze przypominają, jak uniknąć utraty swoich oszczędności. Ostrzegają o fałszywych wiadomościach SMS, czy też mailach wykorzystywanych przez oszustów. Wystarczy, że klikniemy w przesłany przez nich link, zalogujemy się do spreparowanej strony internetowej banku, czy też innej instytucji, a przestępcy już po chwili – mając dostęp do naszego konta bankowego lub karty płatniczej – wykonają przelew zgromadzonych przez nas oszczędności, a my zostaniemy bez pieniędzy.

15 czerwca pokrzywdzony zgłosił się do wałbrzyskiej komendy. Oświadczył, że wystawił na jednym z portali aukcyjnych obuwie o wartości 30 złotych. Po pewnym czasie z wałbrzyszaninem skontaktował się nieustalona osoba, która była zainteresowana zakupem sandałów i poprzez popularny komunikator wysłała mu link do „finalizacji” transakcji. Nieświadomy mieszkaniec Wałbrzycha podał w formularzu pełne dane ze swojej karty bankomatowej. Po chwili stracił z konta 5,5 tysiąca złotych.

Dlatego też przypominamy. Należy pamiętać, iż zakupy w sieci najlepiej dokonywać w sprawdzonych, autoryzowanych i zarejestrowanych sklepach internetowych. Przed przesłaniem pieniędzy kupujący powinien sprawdzić, czy firma oferująca nam produkty i usługi w ogóle istnieje. Pomogą nam w tym dwie witryny:

Robiąc zakupy należy oczywiście zwrócić szczególną uwagę na inne ważne czynniki:

  • sprawdzić komentarze i opinie o sprzedającym – bezpośrednio w serwisie sprzedażowym jak i poprzez wyszukiwarkę internetową,
  • sprawdzić numer telefonu sprzedającego – czy jest to numer polskiej sieci telekomunikacyjnej, czy sprzedającego pojawia się w wyszukiwarce internetowej i jakie wpisy się do niego odnoszą,
  • sprawdzić od kiedy użytkownik posiada konto w serwisie sprzedażowym - UWAGA! unikamy nowych kont,
  • w przypadku mniej popularnych sklepów internetowych należy sprawdzić, gdzie zarejestrowana jest domena strony sklepu – np. poprzez wyszukiwarkę http://centralops.net/co/,
  • sprawdzić, czy na stronie sklepu wskazany jest jego adres, telefon i regulamin,
  • ocenić wizualnie profesjonalizm wykonania strony sklepu internetowego.

W razie możliwości dokonujmy przelewu środków poprzez usługę PayU, unikając płatności bezpośrednio na rachunek bankowy. W tej drugiej sytuacji nie obejmuje nas program ochrony kupujących. W przypadku wątpliwości należy skontaktować się telefonicznie ze sprzedającym i dopytać o możliwość nadania przesyłki za pobraniem.

Przypominamy, że nie należy przesyłać pieniędzy na poczet kosztów wysyłki. W przypadku przesyłki za pobraniem należy wymusić u sprzedającego zaznaczanie opcji przeglądu towaru przy odbiorze. Odmowa kuriera z uwagi na niezaznaczenie takiej opcji powinna dać nam do myślenia. W przypadku wątpliwości można zaniechać odbioru zakupionego towaru.

Pamiętajmy, że przedmioty sprzedawane w sieci są z reguły tańsze o około 10-20%, niż w sklepach stacjonarnych. Wszelkie inne tańsze oferty powinny wzbudzić w nas niepokój i zastanowienie – oszust zawsze zwraca na siebie uwagę nadzwyczajnie atrakcyjną ofertą.

Zdarza się jednak, że w pułapkę przestępców można wpaść również sprzedając swoje produkty. Rzekomi kupcy informują swoich kontrahentów, że już dokonali zakupu i zapłacili za produkt, a osoby oszukane otrzymują od nich link, który przekierowuje do strony internetowej łudząco podobnej do prawdziwej witryny portalu sprzedażowego. Następnie pokrzywdzeni proszeni są o podanie numeru swojej karty płatniczej, na którą miałyby wpłynąć środki za zakupiony towar. Osoba ma wpisać nie tylko numer podany na awersie karty, ale również datę ważności, limit na koncie, a co najgorsze, numer CVV, który jest jednym z zabezpieczeń uniemożliwiających nieupoważnioną transakcję. Po chwili pieniądze, które pokrzywdzeni mają na swoich kontach bankowych znikają. Oszuści też.

Ostrzegamy, że przestępcy wysyłają również sms-y i maile z informacjami o nieopłaconych fakturach lub zaległościach w rachunkach. Wystarczy, że klikniemy w przesłany w nich link, zalogujemy się do spreparowanej strony internetowej banku, a przestępcy już po chwili - mając dostęp do naszego konta bankowego – wykonają przelew zgromadzonych przez nas oszczędności, a my zostaniemy bez pieniędzy.

Złodzieje w ten sam sposób kradną tożsamość osoby poprzez popularne portale społecznościowe, podszywają się pod nią i wykorzystując zaufanie znajomych proszą ich o podanie hasła „BLIK”. Dodają, że właśnie stoją przy kasie i chcą zapłacić za zakupy, ale ich karta płatnicza akurat w tym dniu straciła ważność lub proszą o szybką pożyczkę na zakupy przez internet, obiecując zwrot środków finansowych następnego dnia. Bądźmy czujni i nie dajmy się zwieść pozorom. Czytajmy dokładnie komunikaty przychodzące na telefon podczas każdej transakcji oraz wiadomości od znajomych. Warto jest zadzwonić do osoby, która w ten sposób prosi nas o pomoc, w celu potwierdzenia, czy nie jest to próba przestępstwa. Taka forma kontaktu – przez komunikator - może się okazać zwykłym oszustwem. My natomiast możemy stracić swoje oszczędności, ponieważ przestępcy czekają tylko, aby wypłacić nasze ciężko zarobione pieniądze.

Wałbrzyscy policjanci ponownie przypominają wszystkim użytkownikom komputerów, telefonów komórkowych oraz innych urządzeń z dostępem do internetu o kilku ważnych kwestiach:

  • Pilnujmy swoich haseł dostępowych i pamiętajmy, aby wprowadzone hasła nie były możliwe do odszyfrowania przez osoby nieupoważnione. Dla bezpieczeństwa co kilka miesięcy zmieniajmy je.
  • Pamiętajmy o wylogowywaniu się z aplikacji za każdym razem po zakończeniu ich użytkowania.
  • Nie otwierajmy maili od nieznanych nam nadawców, a co najważniejsze zawartych w nich załączników oraz linków.
  • Oszuści często podszywają się pod witryny banków lub popularnych portali aukcyjnych i społecznościowych. Pamiętajmy, aby nie wpisywać w przypadku wystąpienia wątpliwości swojego loginu oraz hasła.
  • Informujmy dzieci o szkodliwych konsekwencjach wykorzystywania internetu.
  • Kontrolujmy strony internetowe, które przeglądają najmłodsi.
  • Zablokujmy te witryny, których według nas dzieci nie powinny przeglądać.
  • Uaktualniajmy system operacyjny i oprogramowanie, którego używamy.

źródło: KMP w Wałbrzychu

Dodaj komentarz

Komentarze (0)