Kolejne oszustwa "na policjanta"

środa, 13.5.2020 11:33 253 0

Wałbrzyscy policjanci prowadząc działania prewencyjne po raz kolejny ostrzegają przed oszustami, którzy co jakiś czas próbują wyłudzić pieniądze od osób starszych. W miniony poniedziałek przestępcy zaatakowali ponownie. Tym razem dzwoniąc do dwóch mieszkanek Wałbrzycha. Podszywająca się pod policjantkę kobieta oświadczyła, że prowadzi sprawę dotyczącą hakerów włamujących się na konta bankowe. Jedna z nieświadomych wałbrzyszanek straciła część swoich oszczędności, dlatego po raz kolejny zwracamy się z apelem do dzieci oraz wnuków, którzy mają w rodzinie osoby starsze, by przypomnieli seniorom, że policjanci nigdy nie proszą o przekazanie jakichkolwiek pieniędzy. Apelujemy również o przekazywanie pod numer alarmowy 112 każdej informacji o podejrzanych telefonach od oszustów.

Nieświadoma 89-letnia mieszkanka Wałbrzycha przekazała w wyznaczonym przez przestępców miejscu pieniądze w kwocie 20 tysięcy złotych. Dopiero po jakimś czasie zorientowała się, że osoba podająca się za „policjantkę” to oszustka. Pamiętajmy, że złodzieje próbują także działań przestępczych udając pracowników wodociągów, gazowni, spółdzielni mieszkaniowych lub pracowników ośrodków pomocy społecznych. Przestępcy podają się także za lekarzy i adwokatów.

Dlatego jako policjanci zwracamy się z apelem do dzieci oraz wnuków, którzy mają w rodzinie osoby starsze!

Pamiętajmy, że sprawcy mogą osobiście zapukać do drzwi naszych rodziców lub dziadków podając się za pracowników gazowni, wodociągów lub każdej innej firmy. Co powinniśmy przekazać osobom starszym, by nie dały się oszukać?

- Powinni spojrzeć przez wizjer w drzwiach lub przez okno.
- Jeżeli nie znają osoby lub osób znajdujących się po drugiej stronie, nie otwierają drzwi lub otwierają je w sposób bezpieczny -  w przypadku posiadania tzw. zasuwki.
- Pytają o cel wizyty oraz proszą o pokazanie dowodu tożsamości i legitymacji służbowej lub identyfikatora.
- W przypadku wątpliwości ustalają inny termin wizyty.  Jest wtedy czas na potwierdzenie w firmie, czy osoba, która podaje się za pracownika w ogóle widnieje w spisie ewidencyjnym przedsiębiorstwa.

Przestępcy często dzwonią także do osób starszych i przy każdej możliwej okazji zmieniają metody działania. Osoba odbierająca telefon myśli, że ma do czynienia z policjantem albo członkiem rodziny, którego dawno nie widziała.
Podczas próby wyłudzenia pieniędzy np. na policjanta sprawcy wykorzystują zaufanie społeczne, jakie budzi ten zawód. Podają wymyślony numer legitymacji służbowej, dane personalne, a podczas kontaktu z poszkodowanym posiadają nawet podrobioną odznakę. Zazwyczaj informują osoby starsze o tym, że pracują nad sprawą wyłudzenia dużej ilości gotówki. Kilkakrotnie dzwonią pod różnymi nazwiskami, w taki sposób, aby wciągnąć ofiarę w swoją grę. Ostatecznie proszą o przekazanie pieniędzy w wyznaczonym czasie i miejscu, najlepiej takim, w którym nie będzie monitoringu. Informują poszkodowanego, że kiedy prawdziwego oszusta uda się złapać, pieniądze zostaną mu oddane. Tak jednak się nie dzieje. Oszuści znikają z gotówką, a ofiary pozostają bez swoich oszczędności.

Funkcjonariusze w każdej podobnej sytuacji apelują oczywiście o ostrożność, gdyż sprawcy podają się nawet za członków bliskiej rodziny. Bardzo często zmieniają głos udając chorego po to, aby wzbudzić w osobie, którą chcą okraść poczucie winy, ewentualnie współczucie. Często zdarza się, że proszą o pożyczenie dużej sumy pieniędzy na leczenie, ale niekiedy próbują wyłudzić  dużo mniejsze kwoty. Informują wtedy, że środki finansowe chcą przeznaczyć np. na remont samochodu, który akurat się zepsuł, na operację, czy też na wakacje.

Pamiętajmy!
- Informujmy osoby starsze, aby nie wypłacały gotówki, jeżeli mają jakiekolwiek podejrzenie, że pod drugiej stronie słuchawki mogą kryć się oszuści,
- Tylko świadomość w jaki sposób działają sprawcy, może uchronić osoby starsze przed utratą swoich oszczędności,
- Nie zostawiajmy starszych osób samych z tym problemem. Rozmawiajmy na tego typu tematy i informujmy ich o podobnych sytuacjach, o których wcześniej słyszeliśmy lub czytaliśmy,
- Oszuści są bezwzględni, dlatego bardzo ważne, aby przy każdym tego typu podejrzanym telefonie od razu zgłosić zaistniałą sytuację pod numer alarmowy 112 i zastosować się do poleceń dyżurnego.
źródło: KMP w Wałbrzychu

Dodaj komentarz

Komentarze (0)