Festiwal Gitarowy za nami!

poniedziałek, 9.7.2018 12:44 2090 0

Zakończył się 4. Letni Festiwal Gitarowy, organizowany przez Centrum Kultury w Jedlinie-Zdroju. Organizowany przez jedlińskie Centrum Kultury Festiwal jest imprezą prezentującą ciekawe osobowości artystyczne polskiej sceny gitarowej oraz rozmaite stylistyki. Dotychczas na wcześniejszych edycjach wystąpili m.in.: wokalistka Anna Stankiewicz i Janusz Strobel - gitarzysta i kompozytor, zespół flamenco "Por Fiesta", zespół muzyki dawnej "Amor con chordes", gitarzysta bluesowy Roman Puchowski, gitarzystka Magdalena Czwojda czy Leszek Cichoński - organizator bicia gitarowego rekordu Guinessa we Wrocławiu.

Pierwszego dnia festiwalu wystąpił Moises Bethencourt Mendoza - muzyk hiszpański, urodzony na Teneryfie 1971 roku. Rozpoczął swoją karierę w wieku 5 lat, wtedy też wygrał swój pierwszy konkurs muzyczny w mieście, w którym mieszkał, od wtedy wiedział już, że będzie pracował w tym kierunku. Korzenie muzyczne wywodzą się zarówno od rodziców i dziadków, jak i rodzeństwa. W wieku 7 lat grał już na gitarze i później zaczął interesować się innymi instrumentami muzycznymi. Został nagrodzony wieloma nagrodami i dyplomami za swoją pracę. Z wielką osobowością i dobrym poczuciem humoru podbił dużą cześć publiczności w swojej ojczyźnie oraz w innych krajach, gdzie grał.  Aktualnie mieszka w Polsce od 2008 roku w Starym Waliszowie, gdzie jest dyrektorem muzycznym zespołu ludowego Tarnawiczanki.

Drugiego dnia Festiwalu, w Kościele przy ulicy Jana Pawła II wystąpił duet gitarowo-wiolonczelowy w składzie: Krzysztof Meisinger i Marcel Markowski. 

Talent Krzysztofa Meisingera światowa krytyka porównuje do talentu Pepe Romero, czy Piotra Anderszewskiego. Debiut Meisingera w Filharmonii Berlińskiej w czerwcu 2014 roku zakończył się wielominutową owacją na stojąco. W ten sam sposób zakończył się także jego debiut we wrześniu 2015 roku w Teatrze Wielkim Operze Narodowej w Warszawie z orkiestrą Sinfonia Varsovia. Na widowni zasiadło wówczas blisko 2000 osób, a koncert był jednocześnie premierą jego najnowszej płyty – Astor, nagranej właśnie z orkiestrą Sinfonia Varsovia, na której Krzysztof Meisinger występuję zarówno w roli solisty jak i dyrygenta, prowadząc orkiestrę od instrumentu. Jego wcześniejsza płyta „Melodia Sentimental” nagrana w słynnym londyńskim Abbey Road Studio pozyskuje oszałamiające recenzje w światowej prasie muzycznej. Najbardziej prestiżowe pismo muzyczne świata - angielskie Grammophon - napisało wówczas, że nagrany na tej płycie Koncert gitarowy Villi-Lobosa jest najlepszym nagraniem tego koncertu od czasu jego nagrania przez Pepe Romero. Krytyka niemiecka uznała ją za jedną z 10 najlepszych płyt z muzyką klasyczną 2014 roku, a jeden z recenzentów wówczas napisał: „Od wieków nie słyszałem tak fascynującej indywidualności jak Krzysztof Meisinger i mam nadzieję, że na tego wyjątkowego gitarzystę czeka światowa kariera, bo świat zasługuje na jego grę, wirtuozerię, indywidualność i emocje!" Wśród jego mistrzów z zakresu gry znajdują się takie nazwiska, jak Aniello Desiderio czy Christopher Parkening, a z zakresu dyrygentury - Mykola Diadura.

Marcel Markowski jest jednym z najwybitniejszych i wyróżniających się wiolonczelistów młodego pokolenia, laureatem kilkunastu nagród i wyróżnień na międzynarodowych konkursach wiolonczelowych.  Studiował w Akademii Muzycznej im. K. i G. Bacewiczów w Łodzi w klasie prof. Stanisława Firleja (studia licencjackie ukończone z wyróżnieniem oraz studia magisterskie) oraz w ramach międzynarodowej wymiany międzyuczelnianej Erasmus w klasie prof. Michaela Flaksmana oraz Jeleny Ocicw Mannheim (Niemcy). W latach 2014-2015 był studentem International Menuhin Music Academy w Coppet (Szwajcaria). Od czerwca 2012 roku jest muzykiem orkiestry Sinfonia Varsovia, obecnie na stanowisku lidera wiolonczel. Wielokrotnie występował jako solista pod batutą takich dyrygentów, jak Krzysztof Penderecki, Jerzy Maksymiuk, Aleksander Sladkovsky, Benjamin Ellin, Adriy Yurkevych. Jest wykładowcą Akademii Sinfonia Varsovia, projektu służącego doskonaleniu umiejętności gry muzyka orkiestrowego. W 2014 roku nagrał pod dyrekcją Jerzego Maksymiuka z towarzyszeniem Sinfonii Varsovii Koncert wiolonczelowy Mieczysława Weinberga, a w roku 2016 nagrał wraz z Jakubem Haufą pierwszą studyjną wersję Concerto Doppio Krzysztofa Pendereckiego (w wersji na skrzypce i wiolonczelę) pod batutą samego mistrza.

źródło: UM Jedlina-Zdrój

Dodaj komentarz

Komentarze (0)