Czy wiesz na czym polega analityka w e commerce?

piątek, 28.4.2023 11:29 158

Na konkurencyjnym rynku e-commerce trudno wyobrazić sobie stworzenie dużego biznesu bez korzystania z narzędzi do analityki internetowej. Prowadząc e-sklep, możesz gromadzić ogromną liczbę danych i wyciągać z nich trafne wnioski. Co więcej, nie potrzebujesz do tego rozbudowanego działu IT, ponieważ do twojej dyspozycji pozostają gotowe narzędzia. Oto kilka najważniejszych przykładów wykorzystania analityki w sklepie internetowym!

Analiza ruchu na stronie

Ważnym obszarem funkcjonowania sklepu internetowego, jaki warto poddawać stałej analizie jest ruch na stronie sklepu. Dane dotyczące czasu trwania sesji, przebywania użytkowników na konkretnych podstronach, jak również źródeł ruchu generowanego w sklepie to zbiór cennych informacji.

Dzięki temu można zweryfikować, czy sklep działa poprawnie pod względem czasu ładowania strony, a także ogólnego doświadczenia użytkownika. Być może najważniejsze informacje, które powinny przekładać się na wyższą sprzedaż, w istocie nie trafiają do odbiorców.

Segmentacja klientów

Klienci sklepu zostawiają po sobie cenne informacje, w tym dane demograficzne. Na ich podstawie masz szansę dokonać segmentacji konsumentów, identyfikując te grupy, które potencjalnie najchętniej dokonują zakupów.

W oparciu o dane demograficzne przygotujesz ofertę swojego sklepu, a także politykę marketingową i strategię sprzedażową. Spersonalizowane reklamy są znacznie skuteczniejsze od standardowych.

Analiza skuteczności wysyłek

Ocena twojego sklepu przez klientów zależy w dużej mierze od sprawnej wysyłki towaru. Wąskie gardła opóźniające dostawę zakupów, a tym samym satysfakcję klienta niekiedy leżą po stronie przewoźników, ale najczęściej wynikają z niedoskonałych procesów związanych z kompletowaniem zamówień oraz opóźnionym nadawaniem przesyłek.

Odpowiednie oprogramowanie pomoże ci na bieżąco rozwiązywać aktualne kryzysy związane z dostawami, ale również wyciągać wnioski na przyszłość. Ciekawym narzędziem analitycznym służącym do analizowania dostaw i zwrotów jest PRO Dashboard – rozwiązanie przygotowane przez serwis Apaczka. 

Jednocześnie oferta tej platformy wysyłkowej pozwoli ci udoskonalić proces wysyłki zamówień poprzez jego automatyzację. Więcej na ten temat przeczytasz na stronie: https://www.apaczka.pl/. Ta platforma kurierska skierowana do klientów biznesowych posiada również szereg innych udogodnień opracowanych z myślą o sklepach internetowych.

Analiza zwrotów

Nieodłączny element prawie każdego biznesu e-commerce stanowią zwroty towaru. Niektóre branże, takie jak odzieżowa, są z natury naznaczone ponadprzeciętną liczbą zwrotów. Z kolei w innych – na przykład spożywczej lub FMCG – zwroty praktycznie nie istnieją ze względu na krótkie terminy przydatności produktów.

Niezależnie od tego, w jakiej branży działa Twój sklep, warto analizować przyczyny zwrotów, by w przyszłości dopracować swoją ofertę i tym samym zredukować ich liczbę.

Badanie satysfakcji klientów

Analityka e-commerce nie kończy się na dokonaniu sprzedaży. Również obsługa posprzedażowa to okazja do zdobycia cennych informacji. Dobrym tego przykładem są badania satysfakcji konsumentów z zaproszeniami wysyłanymi drogą e-mail. To świetny sposób, by lepiej poznać swoich klientów, pozwalając im na ewaluację zakupów i swobodne wypowiedzi.

Popularność narzędzi analitycznych w branży e-commerce sprawia, że trudno z nich zrezygnować. Większość twoich konkurentów z pewnością korzysta z podobnych narzędzi, co daje im przewagę!