90-latek stracił 13 tysięcy złotych

czwartek, 19.5.2022 09:30 1111 0

Wałbrzyscy policjanci prowadząc działania informacyjne po raz kolejny ostrzegają przed oszustami, którzy ponownie wyłudzili gotówkę od starszej osoby. We wtorek przestępcy zaatakowali w dzielnicy Nowe Miasto, tym razem dzwoniąc na telefon stacjonarny bez identyfikacji numeru do 90-latka. Mężczyzna po drugiej stronie słuchawki oświadczył, iż jest policjantem i potrzebne są pieniądze na leczenie wnuczek seniora, które w stanie ciężkim trafiły do szpitala w związku zarażeniem się nową odmianą wirusa. Niestety nieświadomy wałbrzyszanin dał się nabrać i stracił swoje oszczędności.

Do seniora chwilę po wykonanym telefonie przyszedł nieznany mu mężczyzna, który miał być pracownikiem pogotowia ratunkowego. 90-latek przekazał mu pieniądze w kwocie 13 tysięcy złotych, chociaż ten chciał wyłudzić aż 60 tysięcy złotych. Niestety dopiero po późniejszej rozmowie z prawdziwymi policjantami pokrzywdzony zorientował się, że zdarzenia nie było i jest to zwykłe oszustwo.

Przestępcy często dzwonią także do osób starszych i przy każdej możliwej okazji zmieniają metody działania. Osoba odbierająca telefon myśli, że ma do czynienia z policjantem albo członkiem rodziny, którego dawno nie widziała.

Podczas próby wyłudzenia pieniędzy np. na policjanta sprawcy wykorzystują zaufanie społeczne jaki budzi nasz zawód. Podają wymyślony numer legitymacji służbowej, dane personalne, a podczas kontaktu z poszkodowanym posiadają nawet podrobioną odznakę. Kilkakrotnie dzwonią pod różnymi nazwiskami, w taki sposób, aby wciągnąć ofiarę w swoją grę. Ostatecznie proszą o przekazanie pieniędzy w wyznaczonym czasie i miejscu, najlepiej takim, w którym nie będzie monitoringu, lub osobiście przychodzą do pokrzywdzonych. Oszuści od razu znikają z gotówką, a ofiary pozostają bez swoich oszczędności.

Funkcjonariusze w każdej podobnej sytuacji apelują oczywiście o ostrożność, gdyż sprawcy podają się nawet za członków bliskiej rodziny. Bardzo często zmieniają głos udając chorego lub płaczą, po to aby wzbudzić w osobie, którą chcą okraść poczucie winy, ewentualnie współczucie.

Pamiętajmy!

  • Informujmy osoby starsze, aby nie wypłacały gotówki, jeżeli mają jakiekolwiek podejrzenie, że pod drugiej stronie słuchawki mogą kryć się oszuści,
  • Tylko świadomość w jaki sposób działają sprawcy, może uchronić osoby starsze przed utratą swoich oszczędności,
  • Nie zostawiajmy starszych osób samych z tym problem. Rozmawiajmy na tego typu tematy i informujmy ich o podobnych sytuacjach, o których wcześniej słyszeliśmy lub czytaliśmy,
  • Oszuści są bezwzględni, dlatego bardzo ważne, aby przy każdym tego typu podejrzanym telefonie od razu zgłosić zaistniałą sytuację pod numer alarmowy 112 i zastosować się do poleceń dyżurnego jednostki.

źródło: KMP w Wałbrzychu

Dodaj komentarz

Komentarze (0)