18-latek nie wysłał sprzedanego laptopa, a 44-latek przesłał całkiem inne głośniki niż na ogłoszeniu

poniedziałek, 19.12.2022 17:14 849 0

W ostatnim czasie dwóch mężczyzn usłyszało zarzuty związane z oszustwami internetowymi. 18-latek wystawił na sprzedaż laptopa, ale ostatecznie nie wysłał go kupującemu, a 44-latek „w sieci” do sprzedaży zaoferował kolumny głośnikowe znanej marki, ale wysłał zupełnie inne, o znacznie niższej wartości. Teraz za popełnione przestępstwa obu podejrzanym grozi kara pozbawienia wolności do lat 8.

Prowadząc działania operacyjne i procesowe związane z oszustwami internetowymi, w ostatnich dniach wałbrzyscy policjanci zwalczający przestępczość gospodarczą postawili zarzuty dwóm mężczyznom.

Mundurowi najpierw ustalili, że 18-latek 31 sierpnia tego roku wprowadził w błąd pokrzywdzonego co do faktu wywiązania się z umowy kupna-sprzedaży laptopa o wartości 400 złotych, a jego celem było osiągnięcie korzyści majątkowej. Po otrzymaniu przelewu nastolatek po prostu nie wysłał urządzenia.

Funkcjonariusze ustalili, że do podobnej sytuacji doszło w 2020 roku, kiedy to 44-latek wystawił poprzez popularny portal sprzedażowy kolumny głośnikowe o wartości 1900 złotych, ale zamiast wysłać proponowany na aukcji sprzęt, przesłał kupującemu kolumny o dużo niższej wartości. I w tym przypadku nie była to zwykła pomyłka, a celem podejrzanego również było wzbogacenie się.

18 i 44-latek odpowiedzą przed sądem za działania mające na celu osiągnięcie korzyści majątkowej i doprowadzenie dwóch osób do niekorzystnego rozporządzania własnym mieniem w postaci gotówki.

Dbając o bezpieczeństwo kupujących funkcjonariusze walczący z przestępczością gospodarczą przypominają na co należy zwrócić uwagę przy robieniu zakupów poprzez popularne portale aukcyjne oraz społecznościowe.

Zakupy w sieci dokonujmy w sprawdzonych, autoryzowanych i zarejestrowanych sklepach internetowych. Przed przesłaniem pieniędzy sprawdźmy, czy firma oferująca nam produkty i usługi w ogóle istnieje. Prześledźmy komentarze i opinie o sprzedającym bezpośrednio w serwisie sprzedażowym oraz w wyszukiwarce internetowej. Zweryfikujmy, czy posiada on numer polskiej sieci telekomunikacyjnej, i czy pojawia się on w wyszukiwarce, a także jakie wpisy się do niego odnoszą. Wykonajmy telefon do sprzedającego przed zakupem. Warto też sprawdzić od kiedy posiada on konto w serwisie sprzedażowym. Unikajmy robienia zakupów od nowych użytkowników lub takich, którzy mają dużo negatywnych komentarzy. Sprawdźmy, gdzie zarejestrowana jest domena strony oraz przeczytajmy regulamin sklepu, a także oceńmy wizualnie profesjonalizm wykonania strony internetowej.

W razie możliwości dokonujmy przelewu środków poprzez usługę PayU, unikając płatności bezpośrednio na rachunek bankowy, gdyż w tej drugiej sytuacji nie obejmuje nas program ochrony kupujących. W przypadku wątpliwości należy poprosić sprzedającego o nadanie przesyłki za pobraniem. Brak zgody może być dla nas sygnałem o spotkaniu na swojej drodze oszusta internetowego.

Pamiętajmy, aby nie przesyłać pieniędzy na poczet kosztów wysyłki. W przypadku przesyłki za pobraniem wymuśmy od sprzedającego zaznaczanie opcji przeglądu towaru przy odbiorze. Odmowa kuriera z uwagi na niezaznaczenie takiej opcji powinna także dać nam do myślenia. W przypadku wątpliwości można zaniechać odbioru zakupionego towaru.

Zwróćmy także uwagę na cenę. Przedmioty sprzedawane w sieci są z reguły tańsze o około 10-20%, niż w sklepach stacjonarnych. Wszelkie inne tańsze oferty powinny wzbudzić w nas niepokój i zastanowienie, gdyż oszuści zawsze zwracają na siebie uwagę nadzwyczajnie atrakcyjną ofertą.

KMP w Wałbrzychu

Dodaj komentarz

Komentarze (0)