Wskazówki dotyczące wyboru i obsługi tarcz diamentowych do betonu

czwartek, 4.4.2024 18:38 170

Beton jest bardzo wytrzymałym materiałem, dlatego jego obróbka wymaga specjalistycznej tarczy diamentowej do betonu. Ponadto, oprócz kamienia (kruszony kamień, granit, przesiew granitu itp.), często stosuje się w nim metal, jako zbrojenie konstrukcji, a więc skrawalność takiego betonu jest jeszcze gorsza, niż zwykłego. Jako zbrojenie mogą być stosowane wiele wyrobów metalowych: armatura, narożnik, ceownik, dwuteownik i inne. Jak wybrać odpowiednią tarczę do betonu, technikę cięcia i inne wskazówki dotyczące prawidłowego obchodzenia się z osprzętem diamentowym, aby osiągnąć maksymalną żywotność i wydajność, możesz przeczytać w tym artykule.

Різання будівельних матеріалів КШМ

 Dobór tarczy do betonu

Na różnych zasobach internetowych lub półkach sklepowych można znaleźć wiele diamentowych tarcz do betonu, które będą się różnić kolorem, wyglądem, ceną, średnicą i innymi cechami. Na co należy zwrócić uwagę przy wyborze tarczy?

  • Średnica. Rozmiar tarczy nie powinien przekraczać rozmiaru szlifierki kątowej. Tarcza 115 mm może być używana na szlifierce kątowej 125, ale zakazano stosowania tarczy diamentowej 150 na takiej szlifierce kątowej. Wiąże się to ze środkami bezpieczeństwa. Po pierwsze, aby zainstalować tarczę o większej średnicy, będziesz musiał zdjąć osłonę ochronną szlifierki kątowej, a praca bez osłony jest niebezpieczna. Po drugie, tarcze mają ograniczenie prędkości obrotowej, z jaką pracują. Instalując tarczę o większej średnicy, niż przewiduje szlifierka kątowa, ryzykujesz przekroczenie dopuszczalnej liniowej prędkości obrotowej, co może doprowadzić do zniszczenia tarczy. Średnica tarczy również wpływa na głębokość cięcia. Tarcza 125 mm może ciąć na głębokość nie większą niż 35 mm, a tarcza diamentowa do betonu 230 mm – do 70 mm. Bardzo ważne jest, aby wziąć to pod uwagę, ponieważ podczas wykonywania różnego rodzaju prac konieczna jest różna głębokość cięcia.
  • Otwór montażowy. Na kołnierzu nośnym szlifierki kątowej lądowanie wynosi 22,23 mm, dlatego tarcze diamentowe do betonu powinny mieć dokładnie taki sam otwór do lądowania. Jeśli kupiłeś tarczę z lądowaniem 22,23 mm i nie osadza się ona na kołnierzu nośnym, być może na otwór dostała się farba i należy ją usunąć pilnikiem lub nożem.
  • Konieczność chłodzenia. Bezpieczeństwo elektryczne szlifierki kątowej zakazuje pracy z chłodzeniem wodnym, dlatego wszystkie tarcze do szlifierki kątowej pracują wyłącznie w trybie na sucho.
  • Cechy konstrukcyjne. Takie cechy obejmują dodatkowe otwory chłodzące w korpusie tarczy, a także jej typ - segmentowa lub turbo.

W sumie istnieją 3 rodzaje tarcz – segmentowa, turbo i korona. Tarcze typu korona mają solidną krawędź i są przeznaczone do wykończeniowych cięć materiałów okładzinowych, takich jak ceramika, gres, marmur i inne. Tarcze segmentowe i turbo są używane do obróbki zgrubnej materiałów, takich jak beton, granit, asfalt, różne wyroby betonowe i tak dalej.

Gdzie lepiej jest używać tarcze segmentowe, a gdzie turbo

Tarcza typu turbo jest ciągłym kołem, ale jej warstwa diamentowa ma pofałdowanie - różne wgłębienia. Dzięki takim zagłębieniom poprawia się chłodzenie warstwy diamentowej i usuwanie szlamu ze strefy cięcia. Takie tarcze bardzo boją się przegrzania, ponieważ podczas nagrzewania warstwa diamentowa rozszerza się i potrzebuje trajektorii do tego rozszerzenia. Ponieważ warstwa diamentowa takiej tarczy stanowi zamknięty pierścień – trudno mu się rozszerzyć i może się odkształcać, pękać, a nawet zniszczyć. Tarcze typu turbo najlepiej stosować na krótkich i płytkich cięciach. Jeśli musisz natomiast wykonywać długie i głębokie cięcia za pomocą tarczy turbo - wykonuj cięcie metodą wahadłową. Metoda cięcia wahadłowego to trwałe i ostre zanurzenie tarczy w materiale, a następnie jego wyprowadzenie na zewnątrz. Pozwala to tarczy na wychwytywanie powietrza do cięcia i wydajniejsze chłodzenie. Tarcze typu turbo bardzo delikatnie tną beton zbrojony, nawet jeśli w konstrukcji znajduje się dwuteownik lub ceownik. Podczas cięcia betonu zbrojonego ważne jest również monitorowanie nagrzanie się tarczy i zapobieganie jej przegrzaniu.

Tarcze segmentowe mają nieciągłą warstwę diamentową. Jest podzielona na tak zwane sektory (segmenty), między którymi istnieje pewna odległość. Ta cecha pozwala segmentowej tarczy diamentowej do betonu nie ulegać zniszczeniu nawet przy silnym nagrzaniu się i wykonywać długie i głębokie cięcia. Charakterystyczną cechą segmentowych tarcz do betonu jest również korpus ze stali hartowanej, co zwiększa właściwości wytrzymałościowe produktu. Daleko nie wszystkie tarcze segmentowe są wykonane na hartowanym korpusie, i można je poznać na podstawie ceny lub znakowaniu na tarczy. Segmenty takich tarcz są przyspawane do hartowanego korpusu za pomocą specjalnego lasera, dlatego nazywane są również laserowymi, a wielu producentów znakuje je – Laser. Takie znakowanie służy jako znak rozpoznawczy tarcz segmentowych na hartowanym korpusie. Tarcze diamentowe z hartowanym korpusem doskonale nadają się do cięcia betonu o wysokim stopniu zbrojenia, chociaż są nieco gorsze pod względem komfortu pracy z metalem, niż tarcze turbo.

Diamentowa tarcza 1A1RSS 232 Classic H12

Przydatne wskazówki

I na koniec chciałoby się udzielić kilka przydatnych wskazówek podczas pracy z tarczami diamentowymi do betonu:

  • Tnij równo. Zawsze staraj się utrzymywać prostopadłość między odcinaną powierzchnią a tarczą, i nie załamuj jej w cięciu. Chociaż tarcza diamentowa jest wytrzymała, zmiana kąta podczas cięcia może prowadzić do zakleszczenia, a następnie do uszkodzenia sprzętu elektrycznego, zniszczenia warstwy diamentowej tarczy, a nawet obrażeń.
  • Nie szlifuj tarczą tnącą. Tnąca tarcza diamentowa do betonu przeznaczona jest wyłącznie do cięcia materiału. Jeśli potrzebujesz podszlifować nawet niewielką ilość – użyj frezów diamentowych. Podczas szlifowania jedna strona tarczy jest szlifowana, a druga nie, a takie nierównomierne zużycie może prowadzić do zmniejszenia żywotności tarczy lub zakleszczenia w cięciu.
  • Nie przegrzewaj tarczy. Nawet jeśli masz tarczę segmentową, która nie w żaden sposób nie zniszczy się od przegrzania, silne ciepło może naruszyć właściwości fizykochemiczne warstwy diamentowej i zacznie zużywać się szybciej, lub odwrotnie – tarcza stępi się i zatrzyma się.
  • Nie obciążaj elektronarzędzia. Cięcie nawet tak mocnego materiału jak beton powinno odbywać się przy minimalnym wysiłku. Użycie nadmiernej siły jest obarczone negatywnymi skutkami zarówno dla tarczy diamentowej, jak i elektronarzędzia. Jeśli czujesz, że tarcza zaczęła ciąć gorzej, najprawdopodobniej jest stępiona i należy ją nieco naostrzyć na bardziej ściernym materiale. Przetnij kilka metrów cegły silikatowej lub asfaltu, a zdolność cięcia tarczy zostanie przywrócona.
  • Kupuj materiały eksploatacyjne od zaufanego producenta. Na stronie internetowej firmy Distar możesz znaleźć wysokiej jakości osprzęt, który stale przechodzi różne testy, w tym testy zderzeniowe (wytrzymałościowe). Kupując tanie chińskie tarcze – nie zaoszczędzisz, ponieważ ich żywotność i szybkość pracy są często znacznie gorsze od flagowych produktów diamentowych, takich jak Distar.