Pociągi Kolei Dolnośląskich dla wybranych?

środa, 10.1.2018 11:47 7591 5

 Nasz Czytelnik napisał do nas w sprawie kursowania Kolei Dolnośląskich. Według zapowiedzi po naszym powiecie ma jeździć więcej nowoczesnych pociągów, przy zwiększonej ilości połączeń. Jednak część kursów omija ważną turystycznie stację Henryków. Dlaczego?

 

LIST CZYTELNIKA

Przed wejściem nowego rozkładu jazdy szumnie ogłaszano, że pociągów kursujących na linii kolejowej nr 276 Wrocław Główny -Międzylesie będzie więcej. Po wejściu nowego rozkładu jazdy wszyscy mieszkańcy Henrykowa i okolic wpadli w osłupienie, ponieważ nigdy tak nie było. Okazało się, że pociągi osobowe Kolei Dolnośląskich, uruchomione z myślą o turystach na trasie Wrocław Główny - Kłodzko - Kudowa Zdrój w miejscowości turystycznej jaką niewątpliwie jest Henryków nie zatrzymują się.

Tu 20 minut pieszo od stacji kolejowej znajduje się jedna z perełek Dolnego Śląska jaką niewątpliwie jest Opactwo Cystersów w Henrykowie - miejsce docelowe wielu wycieczek dla turystów przyjeżdżających pociągiem i nie tylko.  Na stacji kolejowej znajduje się baza wypadowa szlaków turystycznych dla wycieczek pieszych i rowerowych z której korzysta bardzo dużo osób przyjeżdżających od lat pociągami z Wrocławia. Z kolei korzysta też bardzo dużo podróżnych w innych celach niż turystyczne (Metropolitarne Wyższe Seminarium Duchowne, Katolickie Liceum Ogólnokształcące,  Dom Opieki w Henrykowie - Caritas).

Jednak przewoźnik Koleje Dolnośląskie uznały, że nie warto poświęcić 30 sekund na postój na obsługę podróżnych w Henrykowie, ale za to mamy postoje tam gdzie praktycznie nic nie ma i korzysta z kolei dwie osoby na krzyż dziennie albo wcale - Kłodzko Książek, Kłodzko Zagórze,  Stary Wielisław, Kulin Kłodzki, Lewin Kłodzki. 

 

ODPOWIEDŹ URZĘDU MARSZAŁKOWSKIEGO

Połączenia bezpośrednie w relacji Wrocław Gł. – Kudowa-Zdrój zostały uruchomione przede wszystkim w celu poprawy komfortu podróżowania do Kotliny Kłodzkiej i Uzdrowisk Kłodzkich. Ich popularność stopniowo wzrastała, co oprócz ożywienia przewozów na odcinku Kłodzko – Kudowa-Zdrój, sprawiło, że stosowany tabor często okazywał się zbyt mało pojemny. Należy w tym miejscu dodać, że z przyczyn infrastrukturalnych (odcinek od Kłodzka jest niezelektryfikowany) przy realizacji przewozów w przedmiotowej relacji niezbędne jest wykorzystywanie pojazdów o napędzie spalinowym. Z racji faktu, że Koleje Dolnośląskie eksploatują określoną ilość autobusów szynowych i zwiększenie zestawień pociągów nie jest obecnie możliwe, podjęto decyzję o częściowej przebudowie oferty przewozowej.

W rozkładzie jazdy 2017/18 (obowiązuje od 10 grudnia br.) zmieniono godziny kursowania pociągów relacji Wrocław Gł. – Kudowa-Zdrój, tak aby stanowiły one niemal w każdym przypadku uzupełnienie zasadniczego trzonu połączeń na odcinku Wrocław Gł. – Kłodzko Gł./Międzylesie/Lichkov, realizowanych przy wykorzystaniu wysokopojemnych elektrycznych zespołów trakcyjnych. Ze względu na w/w funkcje przewozowe dla pociągów relacji Wrocław – Kudowa-Zdrój zrezygnowano z postojów na stacjach Węgry, Biały Kościół i Henryków. Ograniczona liczba postojów nie dotyczy tylko tej relacji, a stosowana jest również przy realizacji połączeń z Wrocławia do Świdnicy/Dzierżoniowa, Żar/Forstu i Drezna, gdzie również z przyczyn infrastrukturalnych może być wykorzystywany wyłącznie tabor spalinowy, charakteryzujący się ograniczoną pojemnością. W kwestii zgłaszanych wątpliwości odnośnie zasadności utrzymywania części postojów na odcinku Kłodzko – Kudowa-Zdrój należy przekazać, że ilość realizowanych tam połączeń regionalnych (łącznie z relacjami z Wałbrzycha i Legnicy) wynosi 7 par (8 par w dni wolne od pracy) na dobę, zaś na stacji w Henrykowie przewidziano postój dla 14,5 pary (12,5 pary w dni wolne od pracy) pociągów dobowo.

Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego, jako organizator wojewódzkich przewozów kolejowych, przy planowaniu siatki połączeń bierze pod uwagę szereg czynników, w tym występujący potencjał przewozowy i pojemność dostępnego taboru, przy jednoczesnych działaniach ograniczających występowanie obszarów wykluczenia komunikacyjnego. Podkreślić należy, że w porównaniu z rozkładem jazdy 2016/17, z uwagi na uruchomienie dodatkowych połączeń, łączna liczba pociągów zatrzymujących się na przedmiotowej stacji niemal nie zmieniła się, a przejazd bez postoju dotyczy wyłącznie pociągów przyspieszonych do/z Kudowy-Zdroju. Stacja Henryków objęta jest stosunkową dużą liczbą pozostałych połączeń regionalnych, które umożliwiają sprawny dojazd i powrót do miejscowości, również w celach turystycznych.

 

Szczegóły oferty z/do Wrocławia: 

  • Poranny, kursujący w dni robocze, pociąg  Wrocław Gł. - Kudowa-Zdrój, odjazd o godz. 5:26, został zastąpiony nowym codziennym pociągiem 69361 Wrocław Gł. – Międzylesie, odjazd o godz. 5:15, który posiada postój na stacji Henryków;
  • Godzinę odjazdu porannego weekendowego pociągu 69365 Wrocław Gł. – Kudowa-Zdrój zmieniono z 6:08 na 7:30/7.39 (kursuje bez postoju w Henrykowie), dojazd do Henrykowa zapewnia codzienny pociąg 69363 Wrocław Gł. – Międzylesie/Lichkov, odjazd o godz. 6:24 lub codzienny pociąg 76923 Leszno – Wrocław Gł. – Międzylesie, odjazd o godz. 8:18;
  • Godzinę odjazdu południowego codziennego pociągu 69369 Wrocław Gł. – Kudowa-Zdrój zmieniono z 13:08 na 12:27 (kursuje bez postoju w Henrykowie), dojazd do Henrykowa zapewnia codzienny pociąg 69371 Wrocław Gł. – Lichkov, odjazd o godz. 12:50;
  • Godzinę odjazdu popołudniowego/wieczornego codziennego pociągu 69379 Wrocław Gł. – Kudowa-Zdrój zmieniono z 18:47 na 16:15 (kursuje bez postoju w Henrykowie), dojazd do Henrykowa zapewnia codzienny pociąg 69633/69377 Rawicz/Wrocław Gł. – Kłodzko Gł./Lichkov, odjazd o godz. 15:48lub codzienny pociąg 69637 Rawicz – Wrocław Gł. – Lichkov, odjazd o godz. 16:51, wieczorem natomiast nowy pociąg 69639 Rawicz – Kłodzko Gł., odjazd o godz. 18:12;
  • Godzinę przyjazdu południowego pociągu 69312 Kudowa-Zdrój – Wrocław Gł. zmieniono z 11.59/12:14 na 11:40 (kursuje bez postoju w Henrykowie), przyjazd z Henrykowa zapewnia nowy pociąg 69314 Lichkov/Międzylesie – Wrocław Gł., przyjazd o godz. 12:23;
  • Popołudniowy pociąg  Kudowa-Zdrój – Wrocław Gł., przyjazd o godz. 16:27, został zastąpiony nowym pociągiem 69316 relacji Lichkov/Międzylesie – Wrocław Gł., przyjazd o godz. 16:39, który posiada postój na stacji Henryków;
  • Wieczorny pociąg 69326 Kudowa-Zdrój – Wrocław Gł., przyjazd o godz. 22:34, z uwagi na brak alternatywy posiada postój na stacji Henryków.

 

Dla uproszczenia analizy godziny odjazdów/przyjazdów, zarówno dla pociągów kursujących z zatrzymaniem i bez zatrzymania w Henrykowie podano dla stacji Wrocław Gł. podkreślić należy, że obowiązujące w terminie 10 grudnia 2017 r. – 10 marca 2018 r. godziny kursowania pociągów nie wynikają wyłącznie z decyzji Organizatora, a warunkowane są przepustowością infrastruktury kolejowej. Jej Zarządca, PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. konstruują rozkład jazdy w oparciu m.in. o aktualne parametry techniczne i prowadzone prace modernizacyjne (obecnie trwa np. przebudowa stacji Kłodzko Gł.).

Z powyższego wynika, że całość wprowadzonych zmian, czyli likwidacja w paru przypadkach postojów wraz z zapewnieniem połączeń alternatywnych, nie wpływa na pogorszenie dotychczasowego standardu obsługi stacji. Zapewnia przy tym znaczne podwyższenie komfortu w ruchu regionalnym z uwagi na ograniczenie przypadków konieczności zajmowania miejsc stojących, co istotne jest zwłaszcza w przypadku przejazdów w dalszych relacjach.

 

Wojciech Zdanowski

Dyrektor Departamentu Infrastruktury

Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego

 

 

Przeczytaj komentarze (5)

Komentarze (5)

Odpowiadasz na komentarz:
czwartek, 01.01.1970 01:00
Przed wprowadzeniem nowego rozkładu na pewno był jakiś monitoring. Jeżeli w Heniowie psy dupami szczekają, to nie pomoże postój dwóch par pociągów. Jaki jest sens wprowadzać jakikolwiek postój dla potencjalnych dwóch kleryków? Turyści póki co nie jadą do Heniowa na potęgę... Popieram KD w tej kwestii. Nadgorliwy "czytelnik" mocno przesadził!
camel czwartek, 11.01.2018 07:50
Widocznie kolej ma za dużo pieniędzy i pasażerów, ten pociąg to nie jest expres. Jest to pociąg regionalny i powinien zatrzymywać się na takich stacjach.
czwartek, 11.01.2018 12:58
dokładnie. To jedna ze stacji, a pociąg nie jest pośpieszny.
To, że jeszcze nie ma pasażerów nie przesądza, że ich nie będzie wcale. Nie ma, bo nie WIEDZĄ, że mogą skorzystać z pociągu do lub z Henrykowa. I tyle
piątek, 12.01.2018 08:58
Korekty rozkładu jazdy są teraz dosyć często. Jeśli, dajmy na to, pociągiem pojedzie czterech kleryków, albo ktoś zobaczy jakiegoś turystę(?) zdążającego do "histerycznego" Heniowa, to pewnie postój wprowadzą. Któż oparłby się pokusie takiego (!) zarobku... ;)
czwartek, 11.01.2018 00:21
Przed wprowadzeniem nowego rozkładu na pewno był jakiś monitoring. Jeżeli w Heniowie psy dupami szczekają, to nie pomoże postój dwóch par pociągów. Jaki jest sens wprowadzać jakikolwiek postój dla potencjalnych dwóch kleryków? Turyści póki co nie jadą do Heniowa na potęgę... Popieram KD w tej kwestii. Nadgorliwy "czytelnik" mocno przesadził!
Mieszkaniec środa, 10.01.2018 15:53
a komu to jest potrzebne