Raport PAN: Ząbkowicom grozi degradacja społeczno-gospodarcza

piątek, 11.8.2017 08:16 53869 58

122 średnim polskim miastom grozi degradacja społeczno-gospodarcza, marginalizacja oraz zjawiska kryzysowe. Wśród nich są Ząbkowice Śląskie, zakwalifikowane do miast z największymi problemami społeczno-ekonomicznymi.

Analiza opracowana przez prof. Przemysława Śleszyńskiego z Instytutu Geografii i Przestrzennego Zagospodarowania PAN została stworzona na potrzeby rządowej Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju, w ramach której Ministerstwo Rozwoju planuje w najbliższych latach przeznaczyć nawet 2,5 mld złotych na wsparcie dla średnich miast, szczególnie tych 122 wymienionych w raporcie. Według analizy grozi im marginalizacja i zjawiska kryzysowe.

- Bezpośrednim powodem wykonania analizy jest obserwowany proces polaryzacji społeczno-ekonomicznej kraju, pomimo aktywnej polityki państwa i samorządów mającej przeciwdziałać tym zjawiskom – czytamy w opracowaniu.

Miasta średnie w ekspertyzie to  miejscowości poniżej stolicy województwa i powyżej 20 tys. mieszkańców (powyżej 15 tys., jeśli to miasto powiatowe). Miasta te tracą pozycję wobec innych ośrodków i całego kraju.  W analizie brano pod uwagę dane z lat 2004-2014, to czas na tyle długi, by można zaobserwować dość trwałe trendy, nieobarczone zjawiskiem przypadkowości. Raport brał pod uwagę między innymi takie czynniki jak zmiana rejestrowanej liczby ludności, prognoza liczby ludności GUS do 2035 r., zmiana liczby bezrobotnych, zmiany udzielonych noclegów, zmiany liczby zarejestrowanych podmiotów gospodarczych, czy zmiany liczby siedzib największych spółek.

Ząbkowice Śląskie znalazły się wśród 23 miast zaliczonych do miast kryzysowych, najbardziej narażonych na marginalizację, które charakteryzuje silne tracenie funkcji, skrajnie zła sytuacja społeczno-gospodarcza. To one najbardziej ucierpiały na transformacji ustrojowej lat 90. i upadku przemysłu, który napędzał te miasta.

Według autora opracowania, największym problemem tych miast, jest wyludnianie się - spadek liczby mieszkańców, zwłaszcza lepiej wykształconych w wieku produkcyjnym, mobilnych, osób rzutkich i przedsiębiorczych. Oprócz tego problemy rozwojowe dotyczą pogarszania się struktury wieku (w tym zwłaszcza starzenia się populacji), braku równowagi na rynku pracy, powodującego nadmierne, kosztowne i szkodliwe dla organizacji życia społecznego dojazdy do pracy, czy słabego dostępu do transportu publicznego. Do tego dochodzą różnorodne problemy społeczne jak polaryzacja, wykluczenie i patologie.

Działania naprawcze powinny być ukierunkowane na tworzenie warunków do rozwoju przedsiębiorczości (w szczególności o charakterze innowacyjnym), zwiększanie aktywności zawodowej ich mieszkańców oraz mobilności (bez konieczności zwiększania skali dojazdów do pracy), poprawie jakości życia mieszkańców poprzez rozwój i łatwiejszy dostęp do usług publicznych oraz  racjonalizacji zagospodarowania przestrzennego, w tym ograniczanie rozpraszania zabudowy.

Ministerstwo Rozwoju przygotowało pakiet pomocowy dla takich ośrodków, który zakłada m.in. preferencje w pozyskiwaniu funduszy zarządzanych przez resort. Pomoc ma polegać także na pomocy w ściąganiu inwestorów poprzez zwolnienia ich z podatków CIT i PIT.

Samorząd Ząbkowic przekonuje, że intensywne działania gminy już przyczyniły się do poprawy jakości życia i oceny miasta.

- Nie wiemy, czym się kierowali autorzy tego raportu, ponieważ krótka wizyta w Ząbkowicach Śląskich udowodni, że ma się on nijak do rzeczywistości. W ostatnich 7 latach w Ząbkowicach Śląskich powstało kilka nowych budynków wielorodzinnych, w których mieszkania są wykupione jeszcze przed ukończeniem budowy. Sama gmina sprzedała ponad 80 działek pod budownictwo jednorodzinne na osiedlu Owocowym, a jest jeszcze obrót prywatny – by wspomnieć choćby budowane w kilku ostatnich latach domy w Jaworku, Olbrachcicach Wielkich czy w innych miejscowościach naszej gminy. Patrząc na akty notarialne widzimy, że mniej więcej połowa mieszkań kupowana jest przez osoby spoza naszej gminy, co tylko pokazuje, że Ząbkowice Śląskie w ostatnich latach stały się miastem nie tylko przyjaznym, ale i atrakcyjnym do życia. W ostatnich latach wyjaśniła się również kwestia sprzedaży działek przy ul. Przemysłowej, gdzie już działają 3 firmy, a kolejne 3 w niedługim czasie powstaną. Każdego roku obserwujemy także wzrost liczby zakładanych firm. Ząbkowice Śląskie w ostatnich latach rozwijają się prężnie, nie tylko remontowane są ulice, chodniki czy zabytki, ale realizowanych jest wiele projektów społecznych, nie ma problemu z miejscami w przedszkolach czy żłobkach, co w innych miastach jest dużym problem. Pytanie, czy raport jest do końca rzetelny, jeśli obok nas są takie miasta jak Zakopane czy Nysa.  Samorząd Ząbkowic Śląskich dołoży jeszcze większych starań, dotyczących rozwoju gminy, co w niedługim czasie zostanie Państwu przedstawione – mówi Stanisław Moderski, asystent burmistrza Ząbkowic Śląskich.

 

LISTA 122 miast TUTAJ

Przeczytaj komentarze (58)

Komentarze (58)

Odpowiadasz na komentarz:
Jarek
czwartek, 01.01.1970 01:00
Trzeba więcej organizować koncertów, imprez itd. To na pewno pomoże Ale w mydleniu ludziom oczu.
Akinka niedziela, 13.08.2017 13:37
O tak "wzrost liczby zakładanych firm" jeśli panu asystentowi chodzi o kawiarnie i lody w rynku to fakt są ;) miasto atrakcyjne dla osób spoza Ząbkowic jasne bo mieszkańców nie stać na kupno mieszkania, chyba że mają znajomych w budżetówce to i wtedy dobre zarobki. Ludzie przejrzyjcie na oczy przy urnach, piwo od monopolisty i zespoły z dofinansowania to nie powód, aby popierać po raz kolejny obecną władzę. Sympatia do kandydata, a troska o przyszłość miasta to dwie różne sprawy. No ale jak tu polemizować skoro ładne chodniki to najlepszy argument, żadna PAN się nie zna na rzeczywistości :)
autor czwartek, 17.08.2017 14:57
Na ul,Przemyslowej 3 firmy w ktorych pracuje po 3 osoby lacznie z wlascicielem to smiechu warte wiec jest powod do zadowolenia.A tak co to za firma to zwykly sklep budowlany.
. czwartek, 17.08.2017 19:08
Do czasu, kiedy droga krajowa Nr- 8 będzie w obecnym "standardzie" i nie powstanie droga szybkiego ruchu S-8 ; żaden poważny inwestor nie postawi w tej części Dolnego Śląska porządnej fabryki która da wiele miejsc pracy. Szybki i bezpieczny dojazd decyduje o rozwoju , a nie namawianie. Rząd i samorząd województwa dolnośląskiego olewa sprawę i obiecuje , że po 2022 roku wybiorą któryś z wariantów przebudowy tej drogi. Więc stagnacja tej części kraju ( województwa) w stosunku nawet do północnej części województwa , będzie się pogłębiać.
Basia wtorek, 15.08.2017 19:52
autobusy w naszym powiecie fata morgana
Verbis wtorek, 15.08.2017 08:34
Podważanie autorytetów naukowych, profesorskich, pracowników Polskiej Akademii Nauk nawet i to nie jest w stanie otworzyć oczy orzeszkowiczom. Proponuję dokładnie zapoznać się z treścią analizy profesora PAN P. Śleszyńskiego!!!
A i zwracam też uwagę, że w Ząbkowicach jest droga międzynarodowa "8" - z resztą poniższej wypowiedzi nie ma co dyskutować - to nie populizm lecz czysta kpina z ząbkowiczan.
. wtorek, 15.08.2017 18:48
Twój komentarz bez PÓŁ LITRA nie rozbierze .
. niedziela, 13.08.2017 19:40
Komentarze obarczające władze samorządowe , że Ząbkowice znalazły się na tej liście ; to ZWYKŁY POPULIZM. Większości miast DOLNOŚLĄSKICH znalazła się na tej liście. Za wyjątkiem WOJEWÓDZKIEGO Wrocławia, który decyduje sam za siebie i nie prowadzi zrównoważonego rozwoju województwa, a z Wrocławia robi "PĘPEK ŚWIATA" - województwa , kosztem pozostałych. Również miasta ZAGŁĘBIA MIEDZIOWEGO, które mają BOGACTWA w ZIEMI i dzięki temu się rozwijają, oraz te które położone są w pobliżu AUTOSTRADY A-4.
duduś piątek, 11.08.2017 10:47
"Nie wiemy, czym się kierowali autorzy tego raportu, ponieważ krótka wizyta w Ząbkowicach Śląskich udowodni, że ma się on nijak do rzeczywistości." --- Gratuluję poczucia humoru
sds piątek, 11.08.2017 15:01
cały stachu, specjalista od wszystkiego.
Kika niedziela, 13.08.2017 09:03
Nie śmiejcie się, na studiach aą ciężkie egzaminy na 'asystenta'
mieszkaniec sobota, 12.08.2017 22:51
Zgadzam się z twórcą raportu! Ząbkowice przekształca się w miasto sfery budżetowej i emerytów.!! Sfera budżetowa to słabizny, zatrudniane po znajomości, które w większości nic nic nie potrafią!! Nie potrafią wymyślić ani zorganizować niczego, bo to generalnie dokształt na tajnych kompletach dla papierka. I to widać. Młodzi co ambitniejsi wyjechali do dużych miast albo za granicę. Władza potrafi jedynie wydać nie swoje pieniądze na różne bzdury, np. siłownie etc. Ale już nie potrafi urządzić strefy przemysłowej, zachęcić biznesu do założenia przedsiębiorstwa. Władza w Ząbkowicach w okresie ostatnich 25 lat to "wieś tańczy i śpiewa", może z wyjątkiem burmistrza Kotowicza. I taka jest prawda o Ząbkowicach.
jason borne sobota, 12.08.2017 18:36
kryzys,jaki kryzys na zaćpane imprezy na zamku z bardzo drogimi wykonawcami pieniądze są, na renowację rudery zamku również, na wiele niepotrzebnych inwestycji też się zaciągnie kredyt, ciekawe kiedy zlikwidują miasto a to co zostało przejmie komornik i zlicytuje, tak się kończą rządy niekompetencji i kolesi, a my będziemy mieszkać na wsi pod Ziębicami, gdzie tak szumnie na wiosnę zapowiadana nowa inwestycja na kamienieckiej, nawet słomę zamykają, może przyjdzie nowe ale kiedy będzie lepiej?
sobota, 12.08.2017 12:18
Za te 2,5 mld zróbcie drogę S8. Zamiast rozdawać pieniądze nierobom za darmo. Aby dalej nic nie robili.
. sobota, 12.08.2017 12:37
Dla samorządów w całej Polsce , które są w podobnej sytuacji, proponowanie wydania 2,5 mld na drogę S-8 z Wrocławia do Kłodzka, ma takie znaczenie (czyli żadne znaczenie), jak dla mieszkańca Ząbkowic wydanie 2, 5 mld. na drogę np. na Mazurach, czy Podlasiu....
Śmigu sobota, 12.08.2017 09:18
Zastanawia mnie ... Polska Akademia Nauk wykazuje problem a włodarze miasta idą "w zaparte" Jasne, tzw. "oni" nie mają racji. My, mamy rację. Co tam PAN;)
sobota, 12.08.2017 00:00
Panu Moderskiemu proponuję udać się do Zakopanego i Nysy, żeby dotarło do niego, że to zaszczyt dla frankesztainów z Ząbkowic znaleźć się w takim towarzystwie. Dobrze znam i bywam często w tych trzech miastach- nie ma w ogóle żadnego porównania. Ząbkowice do Nysy, czy Zakopanego, to zwykła Kozia Wólka... I niczego nie zmienią tu pienia "lokalnych patriotów"... Prawda jest gorzka i boli, ale jest prawdą.
Olo piątek, 11.08.2017 23:37
Ząbkowice to podręcznikowy przykład degeneracji społecznej pseudomiasta, który lokalni pseudodziałacze i dwulicowi politycy od wielu lat próbują wykreować na stolicę "pseudoziemi ząbkowickiej". Pewnie wielka część społeczności lokalnej na to się nabrała i teraz trudno jej pogodzić się z tym faktem, że "wielkie Ząbkowice", siedziba powiatu, to zarazem wielka dziura, zakompleksiona, zaniedbana, zabita dechami, której, jako siedzibie powiatu, znakomicie udało się tylko doprowadzenie do ruiny innych okolicznych miasteczek i wsi, licząc na rozwój własny. Niestety, nie udało się...
ano piątek, 11.08.2017 17:32
Niestety tak wygląda NIEZRÓWNOWAŻONY ROZWÓJ KRAJU, a miał być zrównoważony rozwój kraju, co zapowiadali politycy. Preferowane są miasta wojewódzkie , bo one mają władzę i decydują o sobie i innych . Właściwie to dbają tylko o siebie. Wszystko podporządkowane jest budowaniu tak zwanych centrów województw , kosztem pozostałych miast.
Ziębiczanin piątek, 11.08.2017 09:52
Ziębice to wieś z rynkiem dlatego nawet nie zakwalifikowały się do statystyki o upadłych miastach.
e piątek, 11.08.2017 17:24
Ziębicka starówka ładniejsza od Ząbkowickiej. Ziębice mają bogatszą historie od Ząbkowic. Ziębice gdyby były miastem powiatowym , to wtedy Ząbkowice jeszcze mniej by znaczyły.
piątek, 11.08.2017 17:58
"e" Piękny ból du.y, wychodzą małomiasteczkowe kompleksy xD
e piątek, 11.08.2017 18:36
Czyli Ząbkowice to zakompleksione miasteczko które udaje metroipolię w stosunku do Ziębic !!!
Ziębiczanka piątek, 11.08.2017 10:33
Bo już tego miasta nie ma. "Jest tylko teoretycznie". Ale o tym nie chcą słyszeć w Warszawce. Brak młodych ludzi wykształconych, kto tu już wrósł musi jakoś dokonać żywota. Smutne to strasznie
ktoś piątek, 11.08.2017 15:48
degradacja trwa od dawna i posuwa się w zatrważającym tempie.Nie sztuką jest połatać ulice chociaż w obrębie rynku 2 zasługują na miano oskara Dolnośląska i Armii Kraj.Praca dla ludzi i jeszcze raz praca!!!! , mieszkania,połączenia komunikacyjne to jest potrzebne ludziom żeby godnie żyć.Może mniej byłoby zawiści i patologi.
Realista. piątek, 11.08.2017 11:55
"Nie wiemy, czym się kierowali autorzy tego raportu, ponieważ krótka wizyta w Ząbkowicach Śląskich udowodni, że ma się on nijak do rzeczywistości [..] – mówi Stanisław Moderski"

Stasiu ty pi.do, polecam ruszyć cztery litery na przystanek na ulicy Wrocławskiej w godzinach 4:30 do 5:30 i zobaczyć jak wygląda rzeczywistość, gdzie grubo ponad setka ludzi wyjeżdża do pracy której u nas nie ma.
piątek, 11.08.2017 13:59
Oj i o 6 jeszcze nas trochę stoi!
kris piątek, 11.08.2017 14:29
najwięcej ludzi w na ulicach w Ząbkowicach można spotkać miedzy 4 a 6 rano, w okolicach dworca autobusowego na Wrocławskiej...
xxxx piątek, 11.08.2017 14:21
"Ząbkowicom grozi degradacja społeczno-gospodarcza".. Widać to zwłaszcza w rozbudowującym sie Jaworku oraz nowo budowanych domkach przy Ziębickiej oraz kilku budynkach na osiedlu Letnim czy przy Powstańców Warszawy, w których mieszkania schodzą od ręki. Zapewne ktoś napisze, że to na kredyt, tylko żeby dostać kredyt trzeba mieć z czego go spłacić a z tego co widać ludzi na to stać.
realista piątek, 11.08.2017 11:20
Marcin O na posła!!! im dalej od Ząbkowic tym lepiej dla Ząbkowic!!! nie będzie ruiny :)
NIE CHCEMY TUTAJ PISU piątek, 11.08.2017 13:39
NIE CHCEMY TUTAJ PISU
gosc sobota, 12.08.2017 22:08
My chcemy . POpaprańce spadajcie na drzewo.
rysiek baranowski piątek, 11.08.2017 12:21
jeszcze coś się działo jak przy korytku był słynny karzełek stasiu z piławy ciągle coś otwierał a teraz?wielkie dziury przy dworcu autobusowym straszą od wielu miesięcy,policja codziennie przejeżdża tą ulicą ze 100 razy i też im nie przeszkadza stan tej jezdni??gdzie te czasy jak 3 lata temu wyasfaltowano zatoczkę autobusową w Suszce gdzie w ciągu dnia 2 razy zatrzymują się autobusy szkolne ale była wtedy pompa był karzełek stasiu,piękny romeo i wielu innych korytkowych a dzisiaj??posucha na otwieranie-raczej moda na zamykanie jak np.brykiety ze słomy
MAŁO DRÓG WYREMONTOWANO W ZĄBKOW piątek, 11.08.2017 13:38
MAŁO DRÓG WYREMONTOWANO W ZĄBKOWICACH?? WSZYSTKIE CHCESZ NOWE CZŁOWIEKU??? POPRZEDNI BURMISTRZ ŻADNEJ NIE WYREMONTOWAŁ, TYLKO ZIEBICKA, KTÓĄ KAŻDY WIDZI JAK JEST ZROBIONA, ŻE PRZEJECHAC NIE MOZNA.
piątek, 11.08.2017 12:50
największym problemem tych miast, jest wyludnianie się - spadek liczby mieszkańców, zwłaszcza lepiej wykształconych w wieku produkcyjnym, mobilnych, osób rzutkich i przedsiębiorczych. Oprócz tego problemy rozwojowe dotyczą pogarszania się struktury wieku (w tym zwłaszcza starzenia się populacji), braku równowagi na rynku pracy, powodującego nadmierne, kosztowne i szkodliwe dla organizacji życia społecznego dojazdy do pracy, czy słabego dostępu do transportu publicznego. Do tego dochodzą różnorodne problemy społeczne jak polaryzacja, wykluczenie i patologie - i czytam i kiwam głową, niestety wszystko się zgadza
Ziebice piątek, 11.08.2017 12:19
Sytuacja demograficzna jeszcze gorsza jest w Ziębicach. Tutaj to dopiero jest marazm. Jeszcze 10-15 lat i będzie "pozamiatane."
stakar ogord piątek, 11.08.2017 09:40
Problem dotyczy całej okolicy, bo na wspomnianej liście znajdują się miasta sąsiedzkie: Kłodzko, Dzierżoniów, Bielawa, Nowa Ruda, Nysa. Działania w samych Ząbkowicach niewiele dadzą, bo problem ma charakter ponadpowiatowy i związany jest np. z kiepską infrastrukturą.
ząbkowiczanin piątek, 11.08.2017 10:16
To jest fakt i nie ważne, kto będzie pełnił funkcję burmistrza, starosty. Muszą się zmienić zasady finansowania samorządów. Z pustego i Salomon nie naleje...
xxx piątek, 11.08.2017 11:17
bez żartów! wiele zależy od ludzi Piękny ROMAN manager roku!!! pracownicy starostwa mają coś do powiedzenia.
Wielbiciel Pięknego Romana piątek, 11.08.2017 12:18
To dlaczego nie mówią? Wielkie sukcesy Pięknego Romana ale też radnych i innych członków bandy czworga wymagają nagłośnienia. Sczególnie przed następnymi wyborami. Proszę o więcej szczegółów.
piątek, 11.08.2017 10:33
żeby było więcej kasy do wrzucenia w błoto? Faktycznie nie jest ważne kto będzie pełnił funkcję burmistrza i starosty - świetny pomysł. W jednym z amerykańskich miasteczek był problem ze znalezieniem odpowiedniego człowieka na funkcję lokalnego "włodarza". Wybrali na to stanowisko kamień za miastem bo nie trzeba było płacić pensji i wynikły z tego duże oszczędności. Może to rozwiązanie dla Ząbkowic i powiatu.....
piątek, 11.08.2017 11:07
w Bielawie jest strefa, inżynierowie pracują i ludzie na produkcji, w Dzierżoniowie jest stref praca na każdym stanowisku, w Świdnicy jest strefa, bardzo duże firmy praca też dla wykształconych w Wałbrzychu jest baardzo dużo strefa, więc o czym piszesz?
piątek, 11.08.2017 11:01
Młodzi wykształceni to nawet by chcieli mieszkać w Ząbkowicach ale nie ma tu dla mich pracy a codziennie dojazdy k8 do Wrocławia w końcu wykończą każdego
piątek, 11.08.2017 10:49
przeczytałam ten artykuł rano i pomyślałam, że to przesada. A potem poszłam do osiedlowego dyskontu a tam przy kasie sami emeryci, byłam jedyną osobą po 20.
zatroskany piątek, 11.08.2017 08:49
A co o tym sądzą władze samorządowe ? jaki mają pomysł na Ząbkowice ? Kolejna jałowa kadencja ?
piątek, 11.08.2017 10:44
Nie mają żadnego. Niestety działa tu prosta fizyka. G..wno pływa na powierzchni
nierub piątek, 11.08.2017 10:32
Jednym słowem-KARTOFLISKO !!!!
piątek, 11.08.2017 10:41
Niestety tak. Jeszcze parę lat takiego "rozwoju" i będzie upragniony sukces. Zajmiemy czołowe miejsca w rankingach na największe zadupie w Polsce. Suuuper, turyści będą walili drzwiami i oknami żeby na własne oczy zobaczyć baranów którzy do tego doprowadzili i baranów, którzy ich wybrali.
kris piątek, 11.08.2017 10:41
Kartoflisko Zabkowice!!
Śmiałem się z nich, w pewnym momencie pomyślałem, że przesadzają. Okazuje się jednak ze maja 100% racji.
Antoni piątek, 11.08.2017 10:15
Na temat Ząbkowickiej Strefy Ekonomicznej:
Czynnikami wpływającymi na niekorzyść oferty są m.in. brak uregulowania prawnego dotyczącego wjazdu na posesję, niski dopuszczalny poziom zabudowy oraz dodatkowe koszty związane z jej odrolnieniem oraz jej całkowitym uzbrojeniem. - Maciej Badora, prezes zarządu Wałbrzyskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej. Styczeń 2017.
I co miasto z tym zrobiło?
NIC
kris piątek, 11.08.2017 10:26
jakieś jaja, budujemy basen za 18 mln a nie chcemy uzbroić działki w strefie żeby firmy dały nam godziwą pracę..
Jarek piątek, 11.08.2017 10:25
Trzeba więcej organizować koncertów, imprez itd. To na pewno pomoże Ale w mydleniu ludziom oczu.
janko piątek, 11.08.2017 09:01
Nie ważny jest pomysł na miasto. Ważny jest pomysł na siebie!
mieszkaniec piątek, 11.08.2017 09:52
To chyba najbardziej celny komentarz dotyczący strategii władz samorządowych co do strategii rozwoju regionu. Niestety od wielu kadencji. Po owocach ich poznacie - jaki jest koń każdy widzi.
kris piątek, 11.08.2017 10:29
zgadzam się, Burmistrz forsuje basen za 18 mln a nie chce zainwestować w coś co daje choć cień szansy rozwoju miasta - uzbrojenie terenów przemysłowych.
wie że jak zacznie budowe basenu to bedzie miał szanse w wyborach na posła, ale dla Zabkowic to będzie przysłowiowy gwóźdź do trumny.
ząbk piątek, 11.08.2017 09:18
bezdyskusyjny jest czynnik demograficzny: starzenie się społeczeństwa i drenaż młodych, zwłaszcza tych przedsiębiorczych i wykształconych ludzi do dużych miast - Wrocławia, Warszawy...
Nie można zarzucać władzom samorządowym, że nic nie robią i nie dostrzegają tych problemów. To nie jest sprawa polityczna! autorze sprzed 25 minut. To nasza sprawa ogólnospołeczna. Czas skończyć z podziałami na gorszy sort (to ja!) i lepszy - pewnie to ty sądząc po wpisie
:) piątek, 11.08.2017 08:47
"Ząbkowice Śląskie znalazły się wśród 23 miast zaliczonych do miast kryzysowych, najbardziej narażonych na marginalizację, które charakteryzuje silne tracenie funkcji, skrajnie zła sytuacja społeczno-gospodarcza." miasto sukcesu wg PO-Marcina O
abc piątek, 11.08.2017 09:14
Odpływ młodych ludzi, starzenie się społeczeństwa widać na ulicach, a to jest miernikiem rozwoju. Osoby z wyższym wykształceniem pozostają w miastach ich ukończenia. Pozostają w Ząbkowicach , Kłodzku, Kamiennej Górze, Nowej Rudzie,......ci co liczą na pracę fizyczną, choć większość i tak wyjeżdża gdzie więcej zarobią. Osoby kreatywne zatrudnienie znajdują w biurach projektowych , konstrukcyjnych, przetwarzania danych , informatycznych , a takich firm w miastach jak Ząbkowice i im podobnym nie ma i kółko się zamyka. Cała południowa część województwa , za wyjątkiem Świdnicy taki obraz niestety prezentuje. Zatrzymanie młodych to rozwój dla miast.
aaa środa, 16.08.2017 14:24
I o to właśnie chodzi....Nie ma tu pracy dla młodych. Jedyne co powstaje w ostatnich czasach to markety tj. biedronka, stokrotka itp. Dlatego Ci wykształceni wolą stąd wyjechać niż pracować na kasie za 1500 zł bez żadnych perspektyw na życie.
A argumentowanie tym że jest dużo sprzedanych działek i mieszkań ludziom spoza miasta jest nie na miejscu bo Ci ludzie właśnie dorobili się tego zarabiając w innym powiecie a może i województwie. Bardzo duży procent ludzi tu mieszkających pracuje poza tym powiatem.