Będą nas wozić Koleje Dolnośląskie. Przewozy Regionalne bez umowy

czwartek, 9.3.2017 09:48 2149 2

28 lutego w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Dolnośląskiego została podpisana umowa między Samorządem Województwa a Spółką Koleje Dolnośląskie na wykonywanie przewozów pasażerskich w roku 2017. Umowę podpisał - reprezentując Województwo Dolnośląskie - marszałek Cezary Przybylski razem z Jerzym Michalakiem, członkiem zarządu województwa oraz Piotr Rachwalski, Prezes Kolei Dolnośląskich. Natomiast spółka Przewozy Regionalne odrzuciła propozycję Samorządu Województwa Dolnośląskiego w sprawie podpisania umowy.

- Zarząd województwa traktuje transport kolejowy jako absolutnie priorytetowy. W budżecie województwa na 2017 rok ponad 130 mln zł przeznaczamy właśnie na rozwój kolei – mówi Cezary Przybylski, Marszałek Województwa Dolnośląskiego.
Na Dolnym Śląsku zbudowaliśmy jedną z najefektywniejszych spółek kolejowych w kraju. Przewozimy coraz więcej pasażerów za coraz mniejsze pieniądze. - Liczby mówią same za siebie - ponad 7,3 mln pasażerów, którzy w 2016 skorzystali z usług Kolei Dolnośląskich - mówi Jerzy Michalak, członek zarządu województwa odpowiedzialny z rozwój kolei. - W 2017 roku zbliżymy się do 10 milionów pasażerów przewożonych rocznie w pociągach KD – dodaje Jerzy Michalak. 

Tzw. rekompensata czyli kwota jaką samorząd województwa płaci przewoźnikowi za wykonywanie przewozów pasażerskich dla Kolei Dolnośląskich wynosi 75 mln zł za wykonanie 6,7 milionów „pociągokilometrów”. Co bardzo ważne, rekompensata do pociągokilometra dla Kolei Dolnośląskich z roku na rok maleje! W 2016 roku było to 12,41 zł; w 2017 – 11,12 zł!

Dla porównania za 3,6 mln pociągokilometrów władze Przewozów Regionalnych oczekują 53 mln zł (to kwota absolutnie nieporównywalna do wartości 75 mln zł za wykonanie przez KD 6,7 milionów „pociągokilometrów”. Co bardzo ważne, kwota rekompensaty dla Przewozów Regionalnych z roku na rok wzrasta (to oznacza, że Przewozy Regionalne jeżdżą coraz mniej za coraz większe pieniądze! Jednocześnie należy przypomnieć, że w latach 2010-2016 Przewozy Regionalne otrzymały od Dolnego Śląska z Funduszu Kolejowego 40 mln zł. Spółka Koleje Dolnośląskie otrzymała tylko 18 mln zł.

Warto zauważyć, że Samorząd Dolnego Śląska nie kupuje pociągów Kolejom Dolnośląskim. To Spółka sama skutecznie aplikuje o środki unijne między innymi dzięki świetnej sytuacji finansowej. Przewozy Regionalne są podmiotem, który z powodu uzyskania pomocy publicznej na restrukturyzację nie może starać się o środki unijne. Co jest niezależne od decyzji samorządu województwa. Co więcej, Samorząd nie jest właścicielem Przewozów Regionalnych, posiada jedynie 3% udziałów w tej spółce. Jednocześnie Przy wspomnianej pracy eksploatacyjnej (6,7 mln pockm) Koleje Dolnośląskie mają 530 pracowników, a Przewozy Regionalne przy mniejszej pracy - 3,6 mln pockm posiadają 480 pracowników.

Chcemy jeszcze raz wyraźnie podkreślić, że to Samorząd Województwa Dolnośląskiego wyszedł z propozycją podpisania z Przewozami Regionalnymi umowy trzyletniej. Prezes Przewozów Regionalnych tę propozycję odrzucił. Samorząd Województwa Dolnośląskiego zarządzając środkami publicznymi nie może pozwolić na zapłatę jakichkolwiek pieniędzy: bez podpisanej z przewoźnikiem umowy rocznej, bez jakichkolwiek wyliczeń dotyczących realizowanej pracy (a te - zdaniem samego Prezesa Przewozów Regionalnych – nie zostały ustalone). - Odnosimy wrażenie, że prezes Przewozów Regionalnych próbuje prowadzić negocjacje w sposób mało partnerski wobec Samorządu Dolnego Śląska i nie w porządku wobec związkowców, których nakłania do nawoływania samorządu do zapłaty - mówi Jerzy Michalak, członek zarządu województwa.

źródło: UMWD

Przeczytaj komentarze (2)

Komentarze (2)

Doda czwartek, 09.03.2017 22:35
I co z tego wynika Ząbkowice
Stacja PKP wymarla
piątek, 10.03.2017 13:11
Na Ząbkowicach świat się nie kończy, są w powiecie stacje, które nie wymarły i gdzie pociągów przybywa np. Bardo czy Ziębice, bo na szczęście nie zależy to od władz naszego powiatu.