[NOWE ZDJĘCIA] Trwa rozbiórka linii 334 Kamieniec Ząbkowicki – Złoty Stok

czwartek, 7.9.2017 11:50 25687 31

W sierpniu rozpoczęła się rozbiórka lokalnej linii kolejowej 334 Kamieniec Ząbkowicki – Złoty Stok. Pociągi nie jeździły tą trasą od czasu Powodzi Tysiąclecia.

[Aktualizacja 11.09.2017] Dziękujemy Stowarzyszeniu Złotostocka Kolejka za kolejne zdjęcia obrazujące rozbiórkę linii 334. Możecie je zobaczyć w galerii.

 

 

---------------------------------

Ponad 11 kilometrowa linia kolejowa 334 powstała na przełomie XIX i XX wieku i jako prywatna linia, wybudowana przez Hermana Guttlera, właściciela złotostockich kopalni i zakładów przemysłowych  (Kleinbahn Kamenz - Reichenstein AG). Pociągi kursowały na trasie Kamieniec Ząbkowicki, Byczeń, Sosnowa Śląska, Płonica Śląska, Złoty Stok.

Z jej historii należy odnotować tragiczny wypadek, do którego doszło w styczniu 1955 roku, kiedy na przejeździe kolejowym w Sosnowej pod pociąg wpadł samochód wiozący złotostocki zespół amatorski wracający z występu w Topoli. Zginęły 4 osoby, a kilka zostało ciężko rannych.  

Ruch pasażerski na linii 334 ustał na przełomie lat 80. i 90. XX wieku, a pociągi towarowe przestały jeździć tą trasą po Powodzi Tysiąclecia w 1997, która zniszczyła most na Nysie Kłodzkiej w Byczeniu.

Od sierpnia tego roku trwają prace rozbiórkowe linii, które potrwają do końca roku. Rozbiórka dotyczy odcinka o długości ok. 8 km.

- Linia kolejowa na odcinku Kamieniec Ząbkowicki - Złoty Stok jest nieużytkowana od 20 lat. Jej zły stan techniczny oraz liczne ubytki powodują, że przywrócenie ruchu na tej trasie nie jest możliwe – mówi Doba.pl Aleksandra Grzelak z Polskich Kolei Państwowych S.A.

Wcześniej planowano wznowienie ruchu na tej trasie, pojawiały się także pomysły wykorzystania jej do stworzenia kolejki drezynowej. Być może pozostałości po linii 334 będą w jakiś sposób jeszcze wykorzystane, bo, jak zapewnia PKP, podjęte zostały rozmowy z jednostkami samorządu terytorialnego w sprawie przekazania nieruchomości po zlikwidowanej linii.

 

Foto: Stowarzyszenie Złotostocka Kolejka przedstawiające linię w okolicach Sosnowej i Płonicy

 

Przeczytaj komentarze (31)

Komentarze (31)

wtorek, 12.09.2017 19:43
Jakim prawem rozbierają tą linię? Przecież to jest prywatne
IQ poniedziałek, 11.09.2017 15:00
To, że rozbierają szlak kolejowy jest wina obecnej jak i...
ząbkowiczanin poniedziałek, 11.09.2017 08:20
Kilka lat wstecz rozebrano linie kolejową Ząbkowice -Srebrna -Jemna ...
. niedziela, 10.09.2017 09:17
Po co "BIĆ PIANĘ" przy okazji rozbiórki...
sobota, 09.09.2017 20:03
W 1972 r, też był tragiczny wypadek w Byczeniu autobus...
gosc czwartek, 07.09.2017 14:18
Tak robja jak PISOWCY rozwalic wszytko i sprzedac za pul
Kris czwartek, 07.09.2017 16:24
Pół nie pul. Czego tego torowiska nie wyremontowało PO?
mieszkaniec niedziela, 10.09.2017 19:37
Ale rządzą pisiory mogli zablokować demolkę torów. Były plany żeby...
łoś sobota, 09.09.2017 13:37
ty platformiany antypolski przydupasie a gdzie byłeś jak ta...
obywatel sobota, 09.09.2017 18:17
Człowieku zastanów się co piszesz? czy to PIS ZLIKWIDOWAŁ/sprzedał za...
kos 1 piątek, 08.09.2017 10:24
Mostu kolejowego nie ma, zabrała go powódź, więc po...
TO JA sobota, 09.09.2017 11:57
TAK mostu niema rozebrali ale trzeba dodac ze...
. piątek, 08.09.2017 11:12
Kiedy budowano te tory nie było aut
... czwartek, 07.09.2017 13:53
szkoda, że sie takie rzeczy rozbiera. Kiedyśmożna by przywrócić dziąłanie...
mnm piątek, 08.09.2017 19:58
Najwyższy czas. Dobrze,że rozbierają. Jeszcze trochę a te szyny rozkradzione...
niedziela, 10.09.2017 19:27
bo sam kradłeś
sobota, 09.09.2017 10:47
Nie rób sobie jaj z przywróceniem pociągów z Kamieńca ...
sobota, 09.09.2017 10:40
Może to i na dobre wyjdzie a teraz gmina Kamieniec...
czwartek, 07.09.2017 12:25
mogłaby być fajna ścieżka rowerowa, ale taka z asfaltem, żeby...
1 czwartek, 07.09.2017 13:56
POPIERAM Złoty Stok - Śrem rzeka Nysa
piątek, 08.09.2017 11:27
Było by super, bo naprawdę nie ma gdzie bezpiecznie z...
piątek, 08.09.2017 10:13
Brakuje na 500 +
czwartek, 07.09.2017 21:33
Gmina stawia na transport kolejowy Powiedział „Wolnej Drodze” wójt Gminy Kamieniec Ząbkowicki - Marcin Czerniec Kamienieć niemal od zawsze był związany z kolejarzami i koleją. Jak to dziś wygląda? Tak, to prawda, bo Kamieniec Ząbkowicki i Gmina są związane z koleją już od 150 lat, co jest naszym bardzo dużym atutem, i bez przesady mogę powiedzieć, że jesteśmy z tego dumni, że tak znacząca stacja węzłowa na terenie gminy istnieje. Podstawą, co przy każdej okazji podkreślam, naszego wzajemnego współistnienia, jest dobra współpraca pomiędzy gminami a wszystkimi Zakładami Spółek z Grupy PKP. Mówię to nie bez podstaw, ponieważ Urząd Gminny w Kamieńcu Ząbkowickim może się rzeczywiście pochwalić wręcz bardzo dobrą współpracą ze Spółką PKP CARGO, oraz z pozostałymi Spółkami PKP. Ważne jest również i to, że współpraca perspektywiczna rysuje się w dobrych barwach, ponieważ zależy ona od samej gminy i od naszych kolejowych partnerów, a o to możemy być spokojni. Wszystkie problemy, jakie się pojawiają, udaje się nam rozwiązywać na bieżąco, a jednocześnie, dzięki naszym bezpośrednim kontaktom, gwarantujemy zwiększenie udziału inwestycyjnego zarówno Spółek, które na terenie Gminy Kamieniec Ząbkowicki funkcjonują i współpracują z PKP CARGO, a to sprawia, w mojej ocenie, że może się ona cieszyć zwiększonymi przychodami. Gmina Kamieniec Ząbkowicki w dużej części jest Gminą z pogranicza gmin górniczych, co sprawia, że podmioty gospodarcze tu działające w dużej części korzystają z usług PKP CARGO i dzięki tej współpracy, o którą bardzo usilnie zabiegam, bardzo duża ilość urobku, który jest na terenie gminy produkowany, jest i powinien być przewożony liniami kolejowymi. Mam tu na myśli urobek pochodzący z kopalni kamienia, gnejsu oraz z kopalni piasku i żwiru. W mojej ocenie przewóz tych materiałów koleją jest najbardziej korzystny dla gminy. Zmniejsza to degradację dróg na terenie naszej gminy. Ważnym jest również fakt, że taki rodzaj transportu, powodując ograniczanie ilości samochodów ciężarowych wywożących urobek z kopalni, ma swoje znaczenie dla środowiska naturalnego. Ogranicza, bowiem ilość emitowanego do atmosfery dwutlenku węgla. Powoduje to zmniejszenie ilości wypadków drogowych z udziałem samochodów ciężarowych wożących urobek. Dlatego w żywotnym interesie gminy leży to, aby jak największą ilość wydobywanych na jej terenie surowców była przewożona do miejsc przeznaczenia koleją. Dodam, że w te tematy powinni się angażować również włodarze innych gmin, ponieważ naprawdę daje to gminom wymierne korzyści. Do korzystania z transportu kolejowego namawiam również bardzo usilnie tych wszystkich, którzy wydobywają kopaliny na terenie naszej gminy, ale jeszcze korzystają z transportu kołowego, bo w efekcie, to się nam wszystkim opłaca.
czwartek, 07.09.2017 20:59
Guttlerowie w grobie się przewracają... Zgroza.. I skandal
śrem czwartek, 07.09.2017 20:47
do końca roku nie będzie szyn i nie będzie o...
czwartek, 07.09.2017 20:18
Witam. Kolejka Złotostocka jest dzisiaj przede wszystkim zabytkiem techniki. W...
camel czwartek, 07.09.2017 19:03
W dzisiejszych czasach ta linia mogłaby funkcjonować jako atrakcja turystyczna...
. czwartek, 07.09.2017 19:13
Zarosła by trawą, kiedy ją budowano nie było samochodów.
autor piątek, 08.09.2017 21:03
A wcale ze nie, szybko zdemontować jest łatwo, trudniej odbudować....
czwartek, 07.09.2017 14:40
tak świetnie funkcjonowały koleje. Tanio i najbezpieczniej. Za Niemca, jak...
Mieszkaniec czwartek, 07.09.2017 12:57
Tak wszystko rozbierzcie i sprzedajcie