komunikaty.doba.pl
wesele.doba.pl
PKS
LOTTO

środa, 21 lutego 2018

Eleonory, Fortunata

[NOWE ZDJĘCIA] Trwa rozbiórka linii 334 Kamieniec Ząbkowicki – Złoty Stok

czwartek, 7.9.2017 11:50 , komentarze: 31 , odsłony: 8855
kategorie artykułu:

W sierpniu rozpoczęła się rozbiórka lokalnej linii kolejowej 334 Kamieniec Ząbkowicki – Złoty Stok. Pociągi nie jeździły tą trasą od czasu Powodzi Tysiąclecia.

[Aktualizacja 11.09.2017] Dziękujemy Stowarzyszeniu Złotostocka Kolejka za kolejne zdjęcia obrazujące rozbiórkę linii 334. Możecie je zobaczyć w galerii.

 

 

---------------------------------

Ponad 11 kilometrowa linia kolejowa 334 powstała na przełomie XIX i XX wieku i jako prywatna linia, wybudowana przez Hermana Guttlera, właściciela złotostockich kopalni i zakładów przemysłowych  (Kleinbahn Kamenz - Reichenstein AG). Pociągi kursowały na trasie Kamieniec Ząbkowicki, Byczeń, Sosnowa Śląska, Płonica Śląska, Złoty Stok.

Z jej historii należy odnotować tragiczny wypadek, do którego doszło w styczniu 1955 roku, kiedy na przejeździe kolejowym w Sosnowej pod pociąg wpadł samochód wiozący złotostocki zespół amatorski wracający z występu w Topoli. Zginęły 4 osoby, a kilka zostało ciężko rannych.  

Ruch pasażerski na linii 334 ustał na przełomie lat 80. i 90. XX wieku, a pociągi towarowe przestały jeździć tą trasą po Powodzi Tysiąclecia w 1997, która zniszczyła most na Nysie Kłodzkiej w Byczeniu.

Od sierpnia tego roku trwają prace rozbiórkowe linii, które potrwają do końca roku. Rozbiórka dotyczy odcinka o długości ok. 8 km.

- Linia kolejowa na odcinku Kamieniec Ząbkowicki - Złoty Stok jest nieużytkowana od 20 lat. Jej zły stan techniczny oraz liczne ubytki powodują, że przywrócenie ruchu na tej trasie nie jest możliwe – mówi Doba.pl Aleksandra Grzelak z Polskich Kolei Państwowych S.A.

Wcześniej planowano wznowienie ruchu na tej trasie, pojawiały się także pomysły wykorzystania jej do stworzenia kolejki drezynowej. Być może pozostałości po linii 334 będą w jakiś sposób jeszcze wykorzystane, bo, jak zapewnia PKP, podjęte zostały rozmowy z jednostkami samorządu terytorialnego w sprawie przekazania nieruchomości po zlikwidowanej linii.

 

Foto: Stowarzyszenie Złotostocka Kolejka przedstawiające linię w okolicach Sosnowej i Płonicy

 

 

Wasze komentarze

To, że rozbierają szlak kolejowy jest wina obecnej jak i...
poniedziałek, 11.09.2017 15:00 autor: IQ
Kilka lat wstecz rozebrano linie kolejową Ząbkowice -Srebrna -Jemna ...
poniedziałek, 11.09.2017 08:20 autor: ząbkowiczanin
Po co "BIĆ PIANĘ" przy okazji rozbiórki...
niedziela, 10.09.2017 09:17 autor: .
Mostu kolejowego nie ma, zabrała go powódź, więc po...
piątek, 08.09.2017 10:24 autor: kos 1
TAK mostu niema rozebrali ale trzeba dodac ze...
sobota, 09.09.2017 11:57 autor: TO JA
Kiedy budowano te tory nie było aut
piątek, 08.09.2017 11:12 autor: .
Brakuje na 500 +
piątek, 08.09.2017 10:13 autor:
do końca roku nie będzie szyn i nie będzie o...
czwartek, 07.09.2017 20:47 autor: śrem
Witam. Kolejka Złotostocka jest dzisiaj przede wszystkim zabytkiem techniki. W całej gminie nie ocalał żaden zabytek techniki np. wiatraki, młyny i elektrownie wodne, cegielnie. Pozostał tylko ten stary tor kolejowy. Zastanówmy się co można i jak to zrobić. W tym konkretnym przypadku zgodnie z odpowiednimi ustawami najwięcej mają do powiedzenia SAMORZĄDY naszych gmin. My MK nie chcemy żadnych specjalnych dotacji ani specjalnych pieniędzy, wystarczy nam przychylność władz i drobna pomoc logistyczna np. przy wycince chaszczy, które przez 14 lat rozrosły się do rozmiarów prawdziwej dżungli i potrzeba już sprzętu "spalinowego" do przebicia się przez te chaszcze. Obecnie kolejka jest podzielona na dwa osobne odcinki tj. Kamieniec-Byczeń i Śrem-Złoty Stok zdjęty wiadukt kolejowy-pomyślmy co tu zrobić. 1) Przede wszystkim amatorskie drezyny ponieważ: - można je tanio wybudować - są tanie w eksploatacji - są bezpieczne, z prędkością do 30 km/h są bezpieczniejsze od turystyki rowerowej, jazdy kładem - na takie drezynki można zabierać również rowery - do takich przejazdów drezyny wymagają "byle jakiego toru" - najmniejsza lokomotywa spalinowa SM03 ma nacisk na oś 12 ton! a drezynka 100-250 kg - z doświadczenia wiemy, że takie pojazdy cieszą się ogromnym zainteresowaniem mieszkańców i turystów 2) Żeby rozpocząć taką działalność nie należy zaczynać od wielkich "rewolucji" na torach, tylko rozpocząć od tego co już jest: - najpierw uruchomić przejazdy na odcinku Złoty Stok-Sosnowa - potem Złoty Stok- Śrem, jak najbliżej rzeki Nysa Kłodzka - następnie postarać się aby wiadukt na stacji w Złotym stoku wrócił na swoje miejsce i wjeżdżać do samej stacji - W Byczeniu udrożnić tor na początek od rzeki do np. cegielni z przeznaczeniem na drezyny z napędem ręcznym - może na rzece Nysa Kłodzka w Byczeniu wybudować jakąś kładkę dla pieszych i rowerów, tyrolkę jako dodatkową atrakcję itp. 3) Jeżeli udało by się te punkty zrealizować i taka kolejka turystyczna wpisała by się na stałe w system turystyczny powiatu to kto wie, może sprawa odbudowy mostu sama z siebie w naturalny sposób znalazła by szczęśliwy finał. Taki most stoi nie użytkowany od 40 lat w Otmuchowie na Nysie Kłodzkiej za cukrownią. Możliwe, że w nie długim czasie znajdzie się inwestor i ruszy odbudowa pałacu w Kamieńcu co moim zdaniem może to bardzo pomóc kolejce. Zapraszam do dyskusji i oczekuję na fajne pomysły w/w sprawia. PS. właśnie się dowiedziałem, że w 3 maja 2011 roku nie będzie kamienieckiej majówki w Kamieńcu 2 (Goleniowie) więc nie będzie kolejnych już z kolei 5 zawodów w wyścigu drezyną ręczną na czas, jednak tą już cykliczną imprezę postaramy się przenieś do Sosnowej tylko musimy się skontaktować z sołtysem i radą sołecką.

czwartek, 07.09.2017 20:18:27 autor: , ip: 94.40.60.6:53486

Tak wszystko rozbierzcie i sprzedajcie
czwartek, 07.09.2017 12:57 autor: Mieszkaniec
środa, 14.2.2018 09:46
2
Wymarzone wesele
HURTOWNIA SIGMA
HURTOWNIA SIGMA
ZGK Ząbkowice Śl.
Pomoc drogowa
Szpital LATAWIEC