EduBiblioSfera: Reklama… nie dla idiotów

czwartek, 2.2.2017 00:00 2785 0

Reklama nie jest zjawiskiem nowym, narodziła się w starożytności i przetrwała do dziś. Taka, jaką rozumiemy ją dziś, ukształtowała się na przełomie XIX i XX wieku wraz z rozwojem środków masowego przekazu. Rozwój kultury i techniki stworzył ten dynamiczny, ciągle rozwijający się twór, który włada ludźmi, wyznaczając im sposób życia, upodobania i zwyczaje. Oblepia prawie każde skrzyżowanie ulic, każdy przystanek autobusowy czy sklep. Przerywa co chwilę programy telewizyjne, radiowe, wyskakuje na każdej stronie internetowej. Wzbudza ogromne zainteresowanie, bo jest wszechwładna.

Na całym świecie niezliczone stronice w drukowanych mediach, miliony godzin emisji w telewizji i radiu są zarezerwowane dla reklamy. W tym przypadku staje się ona komunikacją społeczną bez jakiegokolwiek pożytku dla społeczeństwa. Językiem nastawionym na perswazję, manipulację, naruszającym niekiedy etykę, pomijającym moralność – walczy o odbiorcę – konsumenta. Zdobycie reklamowanego towaru ma spowodować natychmiastowe przywrócenie radości życia, energii, rozwiać wszelkie smutki. Dlatego tak chętnie w działaniach reklamowych wykorzystywane są ludzkie emocje. Z określonego komunikatu odbiorca najpierw czegoś się dowiaduje, następnie reaguje na komunikat emocjonalnie, by ostatecznie zastanowić się nad skorzystaniem z oferty. Większość z nich jest oparta na podstawowych emocjach, zwłaszcza radości i poczuciu akceptacji przez grupę.

Reklama wpływa również na dzieci, które narażone każdego dnia na kilkugodzinne jej oddziaływanie, niemal natychmiast stają się ofiarami perswazji i manipulacji. Z dużym zainteresowaniem i zaangażowaniem śledzą kolorowe i atrakcyjne obrazy. Rytmiczna, atrakcyjna muzyka, ciekawe efekty świetlne oraz barwny i wyidealizowany świat, w którym można mieć wszystko, staje się bardzo rzeczywisty oraz realny. Dzieci do osiągnięcia wieku szkolnego nie odróżniają filmu reklamowego od fabularnego oraz, co istotniejsze, rzeczywistości od fikcji. Nie rozumieją też mechanizmów działania reklamy. Znakomicie wykorzystują to twórcy reklam kierowanych do młodych odbiorców. Takie reklamy są pełne nieścisłych a nawet fałszywych informacji, przez to bardzo silnie oddziałują na życie emocjonalne dziecka, pozostawiając w nim niejednokrotnie trwałe ślady. Niektóre emocje, szczególnie te negatywne, często nie są wyrażane na zewnątrz, lecz pozostają w psychice dziecka w postaci utajonej, kumulując się wraz z innymi oglądanymi programami, co może wywoływać istotne zmiany w osobowości dziecka.

Więcej na temat mechanizmów reklamy, skutkach i manipulacjach można przeczytać w książkach dostępnych w Bibliotece Pedagogicznej w Ząbkowicach Śl.

 

Biblioteka Pedagogiczna w Ząbkowicach Śl.

ul. Mickiewicza 10

Tel. 74 8152303

e-mail: zabkowiceslaskie@dbp.wroc.pl

katalogi on-line: http://aleph.dbp.wroc.pl:8991/F/

 

 

Dodaj komentarz

Komentarze (0)