"Nie rozumiem w ogóle dyskusji o trasie S8"

czwartek, 19.3.2015 11:05 15848 24

We wtorek we Wrocławiu Zbigniew Rynasiewicz, pełnomocnik rządu ds. zarządzania infrastrukturą drogową nie pozostawił wątpliwości, że trasa S8 Wrocław-Kłodzko –Boboszów nie powstanie.  

Rynasiewicz zaproponował jednak inne rozwiązanie, czyli modernizację krajowej "ósemki" i wpisanie jej w czerwcu do planu budowy dróg na lata 2014 - 2023.


 – Nie rozumiem w ogóle dyskusji odnośnie S8 – mówi Doba.pl Zbigniew Rynasiewicz i podkreśla, że kwestia ta już dawno została rozstrzygnięta, a drogą "zbierającą" ruch z północy jest trasa S3 (przebiegająca przez woj. zachodniopomorskie, lubuskie i dolnośląskie).

- "Ósemka" to droga o potężnym natężeniu ruchu i my doskonale rozumiemy potrzebę jej budowy, dlatego proponujemy modernizację – tłumaczy Rynasiewicz.

Po modernizacji krajowa "ośemka" na odcinku z Wrocławia do Łagiewnik będzie miała po dwa pasy ruchu w każdą stronę, zaś z  Łagiewnik do Kłodzka będzie zmodernizowana w tzw. układzie 2+1, czyli dwa pasy ruchu w jednym kierunku i jeden pas w kierunku przeciwnym. Inwestycja szacunkowo ma pochłonąć 1 miliard 600 milionów na odcinku Magnice - Kłodzko.

Problem budowy S8 tłumaczy również posłanka Monika Wielichowska. W każdej mojej wypowiedzi w czasie trwania konsultacji zaznaczałam jasno, że wpisanie do sieci połączeń międzynarodowych będzie trudne z uwagi na to, że nie znajdujemy się w sieci TEN - T i nie mamy partnera po stronie czeskiej. Te informacje, które przekazywałam, nie zwalniały nas jednak z udziału w konsultacjach publicznych, z walki o S8. S8 czy przebudowa DK8 nigdy, choć wielokrotnie podejmowalam temat w Warszawie, nie znalazły się w zasięgu programów rządowych. Już w 2005 roku głównym transgranicznym korytarzem w uzgodnieniu z Czechami stała się S3, która za kilka lat stanie się w całości faktem.

Zdaniem Wielichowskiej lepiej jest postawić na remont drogi, gdyż to będzie szybszy proces, ponieważ rewizja sieci TEN -T ma nastąpić w 2022 roku, czyli za 7 lat, zaś rozpoczęcie modernizacji DK 8 jest możliwe za 4 lata. - Istnieje też obawa, że w 2022 roku podczas rewizji sieci TEN -T z udziałem wszystkich krajów UE, zostalibyśmy wyrzuceni z programu, bo zmienią się np. parametry ruchu po oddaniu S3 i nadal jesteśmy w punkcie wyjścia. A wszystkim nam chodzi o to, aby jechać jak najszybciej - czyli na przestrzeni kilku lat - bezpieczną i przepustową drogą. A to czy będzie ona mieć parametry drogi S, czy przekrój dwa plus jeden, jest obwarowane miarą natężenia ruchu, uzależnień prawnych nie tylko polskich, ale też i unijnych. 

Tymczasem 23 marca rozpoczynają się kolejne protesty na krajowej "ósemce". Codziennie, przez pięć dni, mieszkańcy będą blokować drogę w innej miejscowości. CZYTAJ WIĘCEJ O MARCOWEJ BLOKADZIE.

- Jeśli chodzi o blokadę drogi, to jesteśmy po tej samej stronie, tylko ja wykorzystuję wszelkie narzędzia pracy, jakie mam i jednocześnie muszę dzielić się wszelkimi informacjami i wiedzą, jakie posiadam, tak samo jak każdy urzędnik i samorządowiec. Nawet jeśli do końca nie są przyjmowane z entuzjazmem. Także chciałabym, abyśmy jeździli tylko drogami o parametrach S i autostradami, tyle tylko, że na koniec decydują o tym pomiary ruchu, środki finansowe i obwarowania prawne. Jedno jest pewne - dzisiaj naszej drogi nie ma w żadnym programie, ale mamy realną szansę na inwestycję, która pozwoli nam szybciej, bezpieczniej i przepustową drogą dojechać z Wrocławia i do Wrocławia – podsumowuje Wielichowska.

Adriana Boruszewska Doba.pl

Przeczytaj komentarze (24)

Komentarze (24)

driver sobota, 21.03.2015 14:17
Ja też nie rozumiem dyskusji o s8, chyba ze w przyszłości będzie program ekspresówka do każdego miasta powiatowego. Jeżeli powstanie s3 oraz ta modernizacja wypali to normalnie będzie gitarka. A teraz przez cały tydzień popołudniu będę jeździł opłotkami bo ktoś chce po grillować na drodze.
uups sobota, 21.03.2015 09:03
nie rozumiem dlaczego nie można połączyć modernizacji z budową drogi ? czy to jest za trudne ? zmodernizować drogę do łagiewnik a póżniej dobudować resztę
mam też wrażenie że drogi w Polsce buduje się dla Czechów a ja głupi myślałem że dla nas , by było bezpieczniej by ludzie nie gineli ech......
piątek, 20.03.2015 20:53
Będziemy to pamiętać politykom przy wyborach!!!!!!
czwartek, 19.03.2015 11:34
NA PRAWDĘ DOBRA I MODERNIZACJA !! DWA PASY WRO- ŁAG TO BYŁOBY SUPER, DALEJ 2+1 OD ŁAG DO KŁODZKA LEPSZE NIŻ NIC, BYLEBY ZACZĘLI WKRÓTCE MODERNIZOWAĆ
MH piątek, 20.03.2015 01:16
Dokładnie tak. Od Łag do ddz też po 2 pasy i tłumaczyć wszystkim, że jest to linia prosta pomiędzy Warszawą i Pragą, przez Łódź i Wrocław. Kilkanaście milionów ludzi przy jednej drodze. Nie ma lepszej inwestycji. A pod Górami Sowimi tunel, nad którym Niemcy zastanawiali się już w XIX wieku. Trasa Wilno - Praga.
nnn piątek, 20.03.2015 12:32
dobre rozwiązanie.
MMMM piątek, 20.03.2015 12:31
DLA MNIE TO JEST KUPA SMIECHU!!! NIECH CI Z WA-WY POKAŻ MI KIEROWCE KTÓRY BEDZIE JEZDZIŁ Z PRAGI PRZEZ JELENIĄ GÓRE DO WARSZAWY.WSZYSCY NADAL BEDĄ JEZDZILI PRAGA -WROCŁAW I WA-WA.TYMBARDZIEJ ŻE OD WROCŁAWIA JEST{BEDZIE}S8.KAŻDY Z KIEROWCÓW STARA SIE JEZDZIC NAJKRÓTSZA DROGĄ
piątek, 20.03.2015 09:49
Lepsza szybsza modernizacja niż walka o S8, która nigdy nie powstanie. Lepiej walczyć o przyspieszenie terminu przebudowy i wtedy blokady może cos pomogą
transportowiec czwartek, 19.03.2015 23:08
tak, aby była jasność, S3 szybko nie powstanie, a główna droga na południe Europy to Kudowa-Słone (alternatywa: Zgorzelec, Jakuszyce, Prudnik, Chałupki) oczywiście mowa o tzw. transporcie ciężkim. linka do strony: http://forsal.pl/galerie/860274,duze-zdj

ecie,1,drogi-nie-lacza-naszego-kraju-z
-s
asiadami-zobacz-mape-planowanych-inw
esty
cji.html
wybiorca czwartek, 19.03.2015 21:37
Buraki dostaniecie PO 2 pasy ale na d.u.pę, już je tworzą w Jordanowie
czwartek, 19.03.2015 14:22
Panie Jurcewicz, a jak się do tego mają Pańskie obietnice?
czwartek, 19.03.2015 14:38
obiecanki cacanki a wybory się zbliżają
czwartek, 19.03.2015 19:29
Senator woli w Dzierżoniowie dyplomy wręczać.
Do takiej roli się tylko nadaje.
Co pan zrobił dla Piławy, powiatu i regionu panie senatorze ?
Bierze pan tylko co miesiąc dietkę i ryczałt na auto ?
czwartek, 19.03.2015 20:07
Pali się grunt , trzeba gdzieś się załapać ,do jakiejś przechowalni kolesiów z samorządów , aby jeszcze cztery latka i tak do emeryturki.
Urodzony w Piławie Górnej czwartek, 19.03.2015 18:36
Wpiszemy S8 do planu na 2014 - a POnieważ 2014 się już skończył to wicie rozumicie towarzysze - PO planie...
czwartek, 19.03.2015 11:58
czy wiadomo coś w sprawie budowy obwodnicy Dzierżoniowa i piławy dolnej ?
czwartek, 19.03.2015 16:34
Fajnie żeby powstała bo mam już dosyć oglądania żuli z tych miejscowości...
czwartek, 19.03.2015 16:37
Trwa wykupywanie terenów od właścicieli. Pewnie w 2016r zaczną się piewsze wykopy
czwartek, 19.03.2015 14:41
dobra wiadomosc. rozumnie wytlumaczone dalczego nie moze byc s8 . niech sie zabieraja jak najszybciej za modernizacje
czwartek, 19.03.2015 11:46
s8 nie ma sensu, jestem za rozbudowa istniejacej k8
czwartek, 19.03.2015 14:38
a może nie ma sensu życie
czwartek, 19.03.2015 13:36
zanim takie pobożne życzenia zostaną ZREALIZOWANE to się okaże że dwa pasy to czasem będzie mało..tak jak w przypadku A4
LOKO czwartek, 19.03.2015 12:39
- "Ósemka" to droga o potężnym natężeniu ruchu i my doskonale rozumiemy potrzebę jej budowy, dlatego proponujemy modernizację – tłumaczy Rynasiewicz .A ja myślę że ten facet sam siebie nie rozumie co mówi.
czwartek, 19.03.2015 11:55
Powiem tak gdyby15 lat temu mocno lobbowano na rzecz budowy s8 to pewnie do dzisiaj jeździlibyśmy ekspresówką w stronę Kłodzka. Teraz taka trasa nie ma szansy powstać z powodu budowy drogi S3, która przejmie większość tranzytu. Cieszmy się chociaż z tej modernizacji - pod warunkiem, że dojdzie do skutku.