Strajk obywatelski - Nie wysyłamy dzieci do szkół!

czwartek, 9.2.2017 09:46 7659 8

Rodzice w wielu polskich miastach protestują przeciwko reformie edukacji i chcą, by każdego 10. dnia miesiąca ich dzieci zostawały w domu na znak protestu. Protest ma odbywać się cyklicznie. Pierwszy strajk zorganizowany przez Zielonogórskie Forum Rodziców i Rad Rodziców odbył się 10 stycznia. 10 lutego mają dołączyć kolejne miasta.

Przypomnijmy: reforma edukacji zakłada powrót do 8 letniej szkoły podstawowej ("wygaszenie" gimnazjów), 4-letniego liceum ogólnokształcącego, 5-letniego technikum, powstanie dwustopniowych szkół branżowych i szkół policealnych. Zmiany mają być wprowadzane stopniowo począwszy od roku szkolnego 2017/2018. Od tego samego roku miałaby być wprowadzana do szkół nowa podstawa programowa, która również budzi wiele wątpliwości.
Dla przykładu Komitet Nauki o Literaturze PAN wieszczy, że działania MEN będą skutkowały „zapaścią czytelnictwa”, bo proponowane kształcenie literackie „nie zakłada samodzielności myślenia, rozwijania umiejętności interpretacji, przyjemności lektury, aktywności czytelniczej; opiera się wyłącznie na przymusie”. 
Społeczne Towarzystwo Oświatowe zwraca uwagę, że na matematyce nie przewidziano nauki o podstawowych konstrukcjach geometrycznych, co jest niezbędne przy omawianiu materiału na fizyce, brak jest układów równań, które są użyteczne przy rozwiązywaniu zadań tekstowych oraz brak konstrukcji geometrycznych, takich jak podobieństwo trójkątów, podobieństwo figur, wielokąty wpisane w okrąg i opisane na okręgu. Wiele zaś zagadnień potraktowano fragmentarycznie - są rozpoczęte i niezakończone, jak np. przekształcenia wyrażeń algebraicznych. Na chemii pominięto zastosowania kwasów i zasad co sprawi, że uczeń będzie znał wzory, nazewnictwo i właściwości tych związków ale bez odniesienia do życia codziennego. Według nowej podstawy uczeń nie musi wiedzieć nic o grafenie, za to omawiać będzie przeróbkę węgla kamiennego. Nie będzie znał zastosowań fizyki w medycynie i nowych technologiach, nie dowie się o nagrodzonych Noblem odkryciach Marii Skłodowskiej-Curie, czy alternatywnych źródłach energii. Nawet teoria Mikołaja Kopernika i wynikająca z niej wiedza o planetach wypadła z podstawy programowej. 
Na braki w podstawie z matematyki zwraca także uwagę Stowarzyszenie Nauczycieli Fizyki, które zauważa że na fizyce uczniowie mają analizować informacje przedstawione w postaci wykresu, podczas gdy w podstawie programowej z matematyki brakuje kształtowania tej umiejętności.
Związek Nauczycielstwa Polskiego wskazuje między innymi na brak korelacji między poszczególnymi przedmiotami, co powoduje niemożność poszerzenia kontekstu omawianych zagadnień. Korelacji tej brakuje zarówno w grupie przedmiotów humanistycznych, jak i matematyczno-przyrodniczych.

Przeczytaj komentarze (8)

Komentarze (8)

Andrzej czwartek, 09.02.2017 23:51
Od kiedy nastapiła zmiana władzy tak niesamowicie mocno niektóre środowiska...
tow. Wiesław piątek, 10.02.2017 12:59
Widzę, że proces debilizacji społeczeństwa szybko postępuje. Jesteś tego dowodem....
Wiedza!!! czwartek, 09.02.2017 11:51
Tak czy siak zmiana szkolnictwa nic nie da bo przez...
X piątek, 10.02.2017 03:47
Debil to jest z ciebie
adaś piątek, 10.02.2017 11:27
Jesteś tego dobitnym przykładem. Debil a do tego imbecyl.....
aa piątek, 10.02.2017 08:45
P R E C Z z P O
MAMA czwartek, 09.02.2017 11:40
No to dzieci będą bardzo szczęśliwe :) Bardzo dobry pomysł...
Andrzej czwartek, 09.02.2017 23:41
Masz rację, popieram!!!