81-latka padła ofiarą oszustwa "na policjanta" i straciła 50 tysięcy złotych

wtorek, 7.3.2023 18:19 899 0

Przez dłuższy czas na terenie powiatu wałbrzyskiego nie było oszustw na tzw. wnuczka, czy policjanta. Taka sytuacja miała jednak miejsce w miniony piątek, 3 marca, dlatego wałbrzyscy funkcjonariusze prowadząc działania informacyjne po raz kolejny ostrzegają przed przestępcami, którzy wyłudzają pieniądze od osób starszych.

Oszuści zaatakowali w dzielnicy Podgórze, tym razem dzwoniąc na telefon stacjonarny do 81-latki. Prowadzące po drugiej słuchawki rozmowę trzy osoby twierdziły, że są policjantami i chcą zatrzymać na gorącym uczynku złodziei, dlatego seniorka musi przekazać gotówkę funkcjonariuszowi, który przyjedzie ją za chwilę odebrać. Niestety nieświadoma wałbrzyszanka dała się nabrać i straciła swoje oszczędności.

Do seniorki chwilę po wykonanym telefonie przyszedł nieznany jej mężczyzna, który miał być policjantem. 81-latka przekazała mu pieniądze w kwocie 50 tysięcy złotych. Niestety dopiero po późniejszej rozmowie z członkami rodziny pokrzywdzona zorientował się, że padła ofiarą oszustwa. W związku z tym zdarzeniem jako policjanci zwracamy się z apelem o wsparcie osób starszych przede wszystkim do ich dzieci oraz wnuków i przypominamy schemat działania sprawców.

Przestępcy często dzwonią także do osób starszych i przy każdej możliwej okazji zmieniają metody działania. Osoba odbierająca telefon myśli, że ma do czynienia z policjantem albo członkiem rodziny, którego dawno nie widziała.

Podczas próby wyłudzenia pieniędzy np. na policjanta sprawcy wykorzystują zaufanie społeczne. Podają wymyślony numer legitymacji służbowej, dane personalne, a podczas kontaktu z poszkodowanym posiadają nawet podrobioną odznakę. Kilkakrotnie dzwonią pod różnymi nazwiskami, w taki sposób, aby wciągnąć ofiarę w swoją grę. Ostatecznie proszą o przekazanie pieniędzy w wyznaczonym czasie i miejscu, najlepiej takim, w którym nie będzie monitoringu, lub osobiście przychodzą do pokrzywdzonych. Oszuści od razu znikają z gotówką, a ofiary pozostają bez swoich oszczędności.

Funkcjonariusze w każdej podobnej sytuacji apelują oczywiście o ostrożność, gdyż sprawcy podają się nawet za członków bliskiej rodziny. Bardzo często zmieniają głos udając chorego lub płaczą, po to aby wzbudzić w osobie, którą chcą okraść poczucie winy czy współczucie.

Pamiętajmy!

  • Informujmy osoby starsze, aby nie wypłacały gotówki, jeżeli mają jakiekolwiek podejrzenie, że pod drugiej stronie słuchawki mogą kryć się oszuści,
  • Tylko świadomość w jaki sposób działają sprawcy, może uchronić osoby starsze przed utratą swoich oszczędności,
  • Nie zostawiajmy starszych osób samych z tym problem. Rozmawiajmy na tego typu tematy i informujmy ich o podobnych sytuacjach, o których wcześniej słyszeliśmy lub czytaliśmy,
  • Oszuści są bezwzględni, dlatego bardzo ważne, aby przy każdym tego typu podejrzanym telefonie od razu zgłosić zaistniałą sytuację pod numer alarmowy 112 i zastosować się do poleceń dyżurnego jednostki.

KMP w Wałbrzychu

Dodaj komentarz

Komentarze (0)